۱۲ مزایا و معایب ظروف سرامیکی چیست؟

در ظروف سرامیک در لایه‌ی آخر ظرف پس از فلز که ممکن است آلومینیوم یا چدن و&#۸۲۳۰; باشد یک لایه سرامیکی قرار می گیرد که از چسبیدن غذا به ظرف جلوگیری می کند. این ظروف به تازگی وارد بازار شده اند. ظروف نانو سرامیک جدیدترین نوع ظرف های سرامیکی هستند. این نوع ظروف به علت […]

۱۲ مزایا و معایب ظروف سرامیکی چیست؟

ظروف سرامیک

در ظروف سرامیک در لایه‌ی آخر ظرف پس از فلز که ممکن است آلومینیوم یا چدن و… باشد یک لایه سرامیکی قرار می گیرد که از چسبیدن غذا به ظرف جلوگیری می کند. این ظروف به تازگی وارد بازار شده اند.

ظروف نانو سرامیک جدیدترین نوع ظرف های سرامیکی هستند. این نوع ظروف به علت قیمت بالایی که دارند خیلی مورد استقبال قرار نگرفته اند. ظروف نانو سرامیک کمتر از دوسال است که وارد بازار شده اند.

وقتی اسم ظروف سرامیک به گوش می رسد عده ای تصور می کنند جنس این ظروف از سرامیک است. این تصور کاملا اشتباه است؛ چرا که در این ظروف تنها لایه‌ای از سرامیک وجود دارد. باید توجه داشته باشید که این لایه‌ی سرامیکی در صورت عدم مراقبت از بین می رود. اگر می خواهید علاوه بر حفظ کارایی، مدت طولانی از این ظروف استفاده کنید باید خیلی خوب از آنها مراقبت کنید.

انواع ظروف سرامیکی

دو نوع ظرف سرامیک در بازار موجود است. یکی ظروف سرامیکی سفید و دیگری ظروف با روکش سرامیکی .

همانطور که میدانید داخل ظروف از فلزات استفاده می شود. آلومینیوم به علت قدرت بالای آن در انتقال گرما گزینه‌ی مناسبی برای این کار است. پوشاندن فلز توسط لایه‌ای از سرامیک باعث عدم نفوذ عناصر موجود در فلز و همچنین مواد سمی به داخل غذا می‌شود. این روکش سرامیکی از چسبیدن غذا به فلز جلوگیری می‌کند.

چگونه از ظرف سرامیکی استفاده و مراقبت کنیم؟

همانطور که گفته شد ظروف سرامیک مزایای زیادی دارند اما برای حفظ کارایی آنها باید خیلی خوب نگهداری شوند. لازم است قبل از خرید و استفاده از این ظروف نکات مربوط به استفاده و مراقبت از ظروف را یاد بگیرید. به عنوان مثال قرار دادن ظرف خالی روی حرارت باعث آسیب به ظروف سرامیک می شود.

این کار باعث ایجاد ترک های ریز در لایه سرامیکی می شود و در اثر گذر زمان باعث کاهش کارایی این ظروف می شود. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از قرار دادن ظرف بر روی حرارت مواد غذایی را داخل آن بریزید و از آسیب به ظرف جلوگیری کنید.

یکی از نکات مهمی که برای مراقبت از ظروف سرامیک باید به آن توجه کنید، جلوگیری از تغییر دمای ناگهانی این ظروف است. به هیچ عنوان ظرف داغ را داخل آب سرد نگذارید. این کار باعث کاهش مقاومت و کارایی ظروف سرامیک می شود.

همانطور که گفته شد تنها لایه ای سرامیکی روی این ظروف وجود دارد پس باید دقت داشته باشید که به این لایه خط و خراش نیفتد. هنگام شستشوی این ظروف باید از اسکاج نرم استفاده کنید. استفاده از اسکاج سیمی باعث ایجاد خراش و آسیب به لایه ی سرامیکی می شود. شما می توانید هنگام پخت و پز به جای قاشق فلزی از قاشق چوبی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که قرار دادن این ظروف در درون یکدیگر باعث ایجاد خش می شود. اگر به دلیل کمبود جا به فکر قرار دادن این ظروف داخل هم افتادید می توانید از فوم به عنوان یک فاصل بین ظروف استفاده کنید. با این کار علاوه بر اینکه از ایجاد خش جلوگیری می کنید، نگران کمبود جا هم نخواهید بود.

خرید انواع ظروف سرامیکی

برای خرید ظروف سرامیکی متنوع می‌توانید از طریق مجموعه هنری رُسین اقدام کنید. مجموعه رُسین توسط عده‌ای افراد خلاق کنار هم جمع شده‌اند تا به خانه و زندگی شما، رنگ‌ و رویی تازه ببخشند.

برای مشاهده محصولات و انواع ظروف سرامیکی روی لینک بالا کلیک نمایید.

ظرف سرامیک

مزایای ظروف سرامیکی

  • با استفاده از ظروف سرامیکی می توانید یک غذای رژیمی و کم چرب درست کنید. غذا به کف ظرف نمی چسبد و در نتیجه روغن کمتری هم مصرف می شود.
  • این ظروف مقاومت بالایی دارند و با انواع مختلف قاشق فلزی سازگار هستند.
  • ظروف سرامیک در نبود حرارت هم گرمای خود را حفظ می کنند. این ویژگی به گرم ماندن غذا کمک می کند.
  • به علت تنوع زیاد ظروف سرامیک در بازار، شما به راحتی می توانید طرح و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • سرامیک یک ماده‌ی طبیعی است؛ به همین علت در مزه‌ی غذا تغییری ایجاد نمی کند. این لایه باعث می شود در تمام سطوح ظرف گرما به صورت یکنواخت عبور کند.
  • این ظروف به خاطر خاصیت نچسب بودن زود تمیز می شوند و همچنین می توانید آنها را در ماشین ظرف شویی بگذارید.
  • این ظروف واکنشی در برابر ظروف اسیدی از خود نشان نمی دهند.

معایب ظروف سرامیکی

  • ظروف سرامیکی برای آشپزی با درجه حرارت زیاد مناسب نیستند.
  • این ظروف معمولا به نسبت دیگر ظروف قیمت بیشتری دارند.
  • نیاز به مراقبت دارند؛ ممکن است در اثر ضربه لایه سرامیکی دچار ریزش شود و کارایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل برخی به دنبال بازسازی ظروف سرامیکی می‌روند.
  • این ظروف ممکن است سنگین باشند.
  • با اینکه در ساخت این ظروف از روش های خاصی جهت مقاوم سازی آنها استفاده شده است ولی باز هم ظریف و شکننده هستند. در نتیجه برای استفاده از آنها نیاز به احتیاط و مراقبت است.

ظرف سرامیک

ظرف سرامیکی چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد؟

  • ظروف سرامیکی نچسب هستند.
  • می توانند دمای بالای ۲۰۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کنند، با این حساب قرار دادن این ظروف در مایکروویو و فر مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • ظروف سرامیک حرارت را به شکل یکنواخت در همه جا پخش می کنند و همین باعث پخت خوب غذا می شود.
  • مقاومت و ماندگاری بالایی دارند.
  • از فلزات خطرناک و سنگین مثل کادمیم در آنها استفاده نشده است.

اگر نگران دستگیره ظروف سرامیکی هستید باید به شما بگوییم که جنس دستگیره ها نیز سرامیکی است و شما می توانید آن را به راحتی در فر و مایکروویو قرار دهید و نگران آب شدن دستگیره ها نباشید. علاوه بر آن دستگیره های سرامیکی از ظرف جدا نمی شوند.

جالب است بدانید در ساخت این ظروف لعابی استفاده شده است که باعث مقاومت بالای این ظروف شده است. این لعاب از ظروف سرامیک در برابر ضربه و خراشیدگی محافظت می کند. از جمله مواد تشکیل دهنده این ظروف می توان به کربن و سیلیکون نیز اشاره کرد. یکی دیگر از عناصر تشکیل دهنده ظروف سرامیک که ممکن است باعث تعجب شما شود خاک رس است.

همانطور که گفته شد ظروف سرامیک کارایی و مقاومت بالایی دارند اما لایه سرامیکی موجود در آن ایجاب می کند که از این ظروف مراقبت کنید.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها