۵ جانشین احتمالی ولادمیر پوتین

عقب نشینی نیرو‌های روسیه باعث طرح انتقادات نادری از سوی متحدان ارشد پوتین از جمله &#۸۲۲۰;رمضان قدیروف&#۸۲۲۱; رهبر چچن و &#۸۲۲۰;یوگنی پریگوژین&#۸۲۲۱; بنیانگذار گروه مزدور روسی واگنر شده است. هم چنین، دستگاه اطلاعاتی اوکراین از احتمال کودتا علیه پوتین توسط ارتش روسیه خبر داده است. به گزارش نیوزویک؛ مقام‌های برجسته کرملین به عنوان نامزد‌های احتمالی انتخاب […]

۵ جانشین احتمالی ولادمیر پوتین
عقب نشینی نیرو‌های روسیه باعث طرح انتقادات نادری از سوی متحدان ارشد پوتین از جمله "رمضان قدیروف" رهبر چچن و "یوگنی پریگوژین" بنیانگذار گروه مزدور روسی واگنر شده است. هم چنین، دستگاه اطلاعاتی اوکراین از احتمال کودتا علیه پوتین توسط ارتش روسیه خبر داده است.
به گزارش نیوزویک؛ مقام‌های برجسته کرملین به عنوان نامزد‌های احتمالی انتخاب شده اند. رسانه مستقل روسی "مدوزا" گزارش داده که افراد درون کرملین به طور خصوصی فهرستی از جانشینان احتمالی پوتین در صورت برکناری او از قدرت به دلیل جنگ اوکراین را تهیه کرده اند.

در ادامه به پنج نامزد احتمالی جانشینی پوتین اشاره می‌کنیم:

5 جانشین احتمالی ولادمیر پوتین

دیمیتری مدودف

رئیس جمهور سابق روسیه، نخست وزیر سابق و معاون شورای امنیت یکی از جانشینان احتمالی پوتین است که توسط مقام‌های کرملین مطرح شده است. بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی یک اندیشکده آمریکایی ارزیابی کرده که این مرد ۵۷ ساله در طول جنگ بسیار پر سر و صدا بوده و در مورد مسائل سیاست خارجی اظهارنظر‌های تندی داشته است. مدوف روز دوشنبه در فهرست افراد تحت تعقیب از سوی دولت کی یف قرار گرفت. سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد که مدودف با استناد بخشی از قانون کیفری مربوط به تلاش برای تضعیف تمامیت ارضی اوکراین و مصونیت ناپذیری مرز‌های آن کشور تحت تعقیب قرار گرفته است.

5 جانشین احتمالی ولادمیر پوتین

سرگئی کرینکو

این پیرمرد ۶۰ ساله معاون اول دفتر پوتین است و صاحب مقام ارشد در آژانس امنیتی اصلی کرملین سرویس امنیت فدرال (FSB) بوده که اعتبار ویژه‌ای به وی بخشیده است. کرینکو اکنون مسئولیت نظارت و مدیریت الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین را برعهده دارد وظیفه‌ای که در حالی انجام می‌شود که جامعه بین المللی همه پرسی برگزار شده در این مناطق را غیرقانونی می‌خواند. یک منبع کرملین به مدوزا گفت: "او دائما در معرض دید عموم است و آنچه را که رئیس جمهور دوست دارد بشنود می‌گوید".

5 جانشین احتمالی ولادمیر پوتین

دیمیتری و نیکولای پاتروشف

"دیمیتری پاتروشف" وزیر کشاورزی روسیه پسر "نیکلای پاتروشف" رئیس شورای امنیت روسیه است. نام این پدر و پسر به عنوان جانشیان احتمالی پوتین مطرح شده است. "استفن هال" مدرس سیاست در دانشگاه باث در بریتانیا به "نیوزویک" می‌گوید که در کرملین مدت زیادی است درباره این پدر و پسر صحبت می‌شود. او افزود:" نیکولای پاتروشف در گذشته در دستکاری آن چه لازم است بسیار خوب عمل کرده و در بازی با همه طرفین و در حفظ قدرت خود بسیار خوب عمل کرده است. بنابراین، بسیار محتمل است که بتواند جانشین پوتین شود"

سر "ریچارد دیرلاو" که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ میلادی به عنوان رئیس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا فعالیت کرده بود در ماه ژوئیه گفت که "نیکولای پاتروشف" متحد قدیمی پوتین محتمل‌ترین نامزد جانشینی اوست.

5 جانشین احتمالی ولادمیر پوتین

یوگنی پریگوژین

پریگوژین بنیانگذار گروه واگنر در هفته‌های اخیر به دلیل تمسخر علنی ارتش پوتین در میانه مجموعه‌ای از حملات متقابل موفقیت آمیز از سوی اوکراین در جنوب و شمال شرق آن کشور در صدر خبر‌ها قرار گرفته است. هال در پاسخ به ارزیابی "اولگ ژدانوف" کارشناس نظامی روسی مبنی بر این که آیا پریگوژین می‌تواند جانشین پوتین شود گفت که او ممکن است به عنوان یک "عروسک گردان" به پشت صحنه برود.

هال گفت که پریگوژین هم چنین می‌تواند مدودف را به عنوان یک رئیس جمهور دست نشانده در حالی که در پشت صحنه بازی می‌کند هدایت نماید. او در این باره افزود:"ما چنین چشم اندازی را می‌بینیم. پریگوژین "واگنر" گروه شبه نظامی خود را دارد و دارای قدرت قابل توجهی است. با این وجود، طبق قانون اساسی فردی که دارای پیشینه ارتکاب جرایم کیفری است نمی‌تواند رئیس جمهور شود".

آیا ممکن است پوتین سرنگون شود؟

مفسران سیاسی درباره این که آیا پوتین به دلیل مدیریت بد جنگ اوکراین ممکن است برکنار شود یا خیر با یکدیگر اختلاف نظر دارند. "کاسیا کاچمارسکا" مدرس سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه ادینبورو به "نیوزویک" می‌گوید که او هم چنان پوتین را در جایگاه سلطنت ۲۲ ساله اش "نسبتا امن" می‌بیند.

او می‌گوید: "فکر نمی‌کنم هیچ فردی از درون رژیم بتواند با پوتین مقابله کند. متحدان اش باید برای به چالش کشیدن رهبری او یک ائتلاف واحد تشکیل دهند".

با این وجود، منازعات مستمر بین ساختار‌های دولتی و شبکه‌های مشتری پوتین مانع از ظهور یک ائتلاف علیه شخص او می‌شود. "آدریان فلورآ" مدرس ارشد روابط بین الملل در دانشگاه گلاسکو به "نیوزویک" می‌گوید که هرگونه جنگ قدرتی که ممکن است در حال حاضر در رژیم پوتین رخ دهد بسیار مبهم است و رمزگشایی آن آسان نیست، اما خاطرنشان ساخت که مخالفت‌ها با پوتین به دلیل شکست‌های نظامی ارتش روسیه در جنگ اوکراین افزایش یافته است.

فلورآ معتقد است که اگر روسیه منطقه دونباس شرقی ویا کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی به خاک خود ضمیمه کرد از دست بدهد چشم انداز تغییر رژیم بسیار محتمل‌تر خواهد بود.

او می‌افزاید: "با چنین تلفات گسترده‌ای در میدان نبرد پوتین احتمالا خود را در موقعیتی خواهد یافت که دستور بسیج نظامی در مقیاس بزرگ را بدهد که احتمالا خشم جمعیت بزرگی از شهرنشینان روسیه را به همراه خواهد داشت".

بسیج گسترده نیرو احتمالا روسیه را در یک بحران شدید اقتصادی فرو خواهد برد و منجر به نارضایتی گسترده و آشوب عمومی خواهد شد و در نهایت به جدا شدن اطرافیان و اعضای رژیم از شخص پوتین که تاکنون به او وفادار مانده بودند خواهد انجامید. او می‌افزاید:"تحت چنین شرایطی جنگ قدرت در داخل کرملین احتمالا تشدید خواهد شد".

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها