کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۵۳۷

خط و نشان سنگین بی وای دی برای تسلا

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

خط و نشان سنگین بی وای دی برای تسلا

به گزارش تیتر کوتاه - خبرگزاری بلومبرگ (Bloomberg) در بخش اقتصاد به خبر زیر پرداخت:

بی‌وای‌دی با شارژرهای فوق سریع، تسلا را به چالش می‌کشد

شرکت خودروسازی بی‌وای‌دی از یک سیستم شارژ جدید رونمایی کرد که می‌تواند در پنج دقیقه میزان شارژ کافی برای پیمودن ۴۷۰ کیلومتر را تأمین کند. این فناوری، که زمان شارژ آن تقریباً به اندازه سوخت‌گیری خودروهای بنزینی است، بسیار سریع‌تر از سوپرشارژرهای تسلا عمل می‌کند. به گزارش بلومبرگ، وانگ چوان‌فو، رئیس و بنیان‌گذار بی‌وای‌دی، اعلام کرد که این شرکت متعهد به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از این فناوری است و در همین راستا ۴,۰۰۰ ایستگاه شارژ جدید راه‌اندازی خواهد کرد. در مقایسه، شارژرهای فوق سریع تسلا در ۱۵ دقیقه امکان پیمودن ۲۷۵ کیلومتر را فراهم می‌کنند.

این فناوری می‌تواند موقعیت بی‌وای‌دی را در بازار چین تقویت کند، بازاری که در آن میزان تحویل خودروهای تسلا در ماه گذشته با کاهش ۴۹ درصدی به ۳۰,۶۸۸ دستگاه رسید که پایین‌ترین میزان از جولای ۲۰۲۲ تاکنون است. در همین حال، رقبا با قیمت‌های پایین‌تر و نرم‌افزارهای کمکی مشابه تسلا، جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند. این شرایط باعث شد سهام تسلا در بازار نیویورک با افت ۴.۸ درصدی مواجه شود. البته، این فناوری احتمالاً در کوتاه‌مدت تأثیر مستقیمی بر بازارهای داخلی آمریکا و اروپا نخواهد داشت، چرا که خودروهای چینی عملاً از این بازارها حذف شده‌اند.

چرا چین میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا مردم را به خرج کردن ترغیب کند؟

دولت چین برای احیای اقتصاد کندشده این کشور، مجموعه‌ای از سیاست‌های حمایتی از جمله یارانه‌های مراقبت از کودکان، افزایش دستمزدها و مرخصی‌های با حقوق را وعده داده است. علاوه بر این، برنامه تخفیف ۴۱ میلیارد دلاری برای طیف وسیعی از محصولات، از ماشین ظرف‌شویی و دکوراسیون داخلی گرفته تا خودروهای برقی و ساعت‌های هوشمند، در دستور کار قرار دارد. پکن با این اقدامات، در تلاش است تا مردم را به خرج کردن بیشتر تشویق کند، چرا که میزان مصرف داخلی در سطح مطلوبی قرار ندارد. روز دوشنبه، داده‌های رسمی نشان داد که فروش خرده‌فروشی در دو ماه نخست سال ۲۰۲۵ رشد ۴ درصدی داشته است، نشانه‌ای مثبت برای اقتصاد چین. با این حال، قیمت مسکن – به‌جز برخی مناطق مانند شانگهای – همچنان در مقایسه با سال گذشته روند نزولی دارد. در حالی که آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ با تورم پساکرونا درگیر هستند، چین با پدیده‌ای برعکس یعنی کاهش تورم یا "تورم منفی" روبه‌رو است. در دو سال گذشته، قیمت‌ها در چین به مدت ۱۸ ماه متوالی کاهش یافته‌اند.

هرچند کاهش قیمت‌ها ممکن است در نگاه اول برای مصرف‌کنندگان خوشایند باشد، اما کاهش مداوم مصرف می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات اقتصادی عمیق‌تر باشد. زمانی که مردم کمتر خرج می‌کنند، شرکت‌ها برای جذب مشتری قیمت‌ها را پایین می‌آورند. این روند باعث کاهش درآمد، کند شدن روند استخدام، توقف افزایش دستمزدها و در نهایت رکود اقتصادی می‌شود. چین تلاش دارد از این چرخه مخرب جلوگیری کند، به‌ویژه در شرایطی که این کشور هم‌اکنون با رشد اقتصادی ضعیف، بحران بازار املاک، بدهی‌های سنگین دولتی و بیکاری روبه‌رو است.

خبرگزاری سی ان بی سی (CNBC) در بخش اقتصادی نوشت: 

افزایش خفیف فروش خرده‌فروشی در آمریکا، در میانه افزایش عدم اطمینان اقتصادی

فروش خرده‌فروشی در آمریکا در ماه فوریه رشد اندکی داشت، چرا که مصرف‌کنندگان از خریدهای غیرضروری خودداری کردند. این موضوع بر نگرانی‌ها در مورد آینده اقتصادی، به‌ویژه در سایه تعرفه‌ها و اخراج گسترده کارکنان دولت فدرال، افزوده است. با این حال، گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در سه‌ماهه نخست سال همچنان به رشد خود ادامه داده، اما با سرعتی متوسط. رفتار محتاطانه مصرف‌کنندگان مشهود است، به‌طوری که فروش در رستوران‌ها و بارها بیشترین کاهش ۱۳ ماه اخیر را تجربه کرده است. ساموئل تامبس، اقتصاددان ارشد در موسسه "پنتئون ماکرو اکونومیکس"، می‌گوید: «این گزارش نگرانی‌ها درباره کوچک شدن اقتصاد را کاهش می‌دهد، اما احتمال کاهش رشد اقتصادی همچنان بالا است، زیرا مصرف‌کنندگان برای حفظ پس‌انداز خود در برابر نگرانی‌های شغلی، هزینه‌هایشان را محدود می‌کنند.»

بر اساس اعلام اداره سرشماری وزارت بازرگانی، میزان فروش خرده‌فروشی در ماه گذشته ۰.۲ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در ژانویه با کاهش ۱.۲ درصدی مواجه شده بود که بزرگ‌ترین افت از نوامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط اقتصاددانان رویترز، رشد ۰.۶ درصدی را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند، اما در نهایت رشد ثبت‌شده کمتر از حد انتظار بود. کاهش فروش ژانویه ناشی از افزایش فروش در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، شرایط نامساعد جوی در مناطق مختلف آمریکا و همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده در کالیفرنیا بود.

در مقایسه سالانه، میزان فروش خرده‌فروشی در فوریه ۳.۱ درصد رشد داشت. بیشترین رشد در خریدهای آنلاین با افزایش ۲.۴ درصدی و فروش محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی با رشد ۱.۷ درصدی مشاهده شد. همچنین، فروش مصالح ساختمانی و تجهیزات باغبانی ۰.۲ درصد افزایش یافت. با این حال، فروش خودرو با کاهش ۰.۴ درصدی مواجه شد، پس از آنکه در ژانویه نیز افت ۳.۷ درصدی را ثبت کرده بود. همچنین فروش لوازم خانگی و مبلمان روندی نزولی داشت.

تیترکوتاه مدیا

همه چیز در مورد سامانه های آنلاین طلا، بخریم یا نخریم؟

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر