در گفت و گوی تیتر کوتاه با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح شد؛

تاکید شهید رئیسی بر رفع دغدغه طلافروشان / زمان خرید و فروش طلا رسید

نادر بذرافشان گفت: با توجه به اینکه اخیرا رئیس‌جمهور شهید نیز به رفع دغدغه طلافروشان نیز اشاره کرده بود، برطرف کردن چالش‌های فعالان صنف طلا و جواهر مستلزم نگاه جدی مسئولان است.

تاکید شهید رئیسی بر رفع دغدغه طلافروشان / زمان خرید و فروش طلا رسید

به گزارش تیترکوتاه، مسئله راه‌اندازی سامانه جامع تجارت ابهامات زیادی را برای صنف طلا و جواهر ایجاده کرده، به گونه‌ای که سبب نارضایتی و اعتراض فعالان این صنف به مواردی همچون ثبت سرمایه اولیه و موجودی آنی در این سامانه شد. مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی در سال جدید با موجی از اعتراض اصناف گوناگون همراه بوده است که صنف طلا و جواهر نیز از این مسئله مستثنی نیست. حال پس از گذشت چندین روز از تعطیلی بازار طلا و سکه و ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در سامانه جامع تجارت، فعالان این صنف گویا فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گرفته و اقدام به بازگشایی واحدهای صنفی خود کرده‌اند.

در خصوص آخرین وضعیت بازار طلا و سکه پس از ایجاد اصلاحات در سامانه جامع تجارت به مصاحبه با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران پرداختیم.

بذرافشان در رابطه با بازگشایی واحدهای صنفی طلا گفت: با توجه به مسائل و چالش‌های ایجاده شده برای فعالان صنف طلا و جواهر با سامانه جامع تجارت در چند روز اخیر، فروشندگان بازار طلا و سکه از اواسط هفته گذشته پس از شهادت رئیس‌جمهوری همکاری‌های لازم را انجام داده و شروع به بازگشایی واحدهای صنفی خود کردند، اما متاسفانه ما اکنون وارد سومین ماه سال شده‌ایم و همچنان شرایط بحرانی و التهاب و همینطور رکود و نبود تقاضا در بازار طلا و سکه حاکم است. بخش واحدهای تولیدی طلا دوران سختی را سپری می‌کنند به این معنا که از ابتدای سال میزان تولید حتی به ۱۰ درصد هم نرسیده است و همچنان یک سری نگرانی‌ها و ابهامات نسبت به سامانه جامع تجارت وجود دارد. به علاوه فعالان این صنف شرایط مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی ندارند.

نادر-بذرافشان

وی همچنین در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی برای رفع چالش طلافروشان در اتاق اصناف تهران عنوان کرد: به نظر من بهتر است اجرایی شدن برنامه سامانه جامع تجارت برای صنف طلا و جواهر به زمان دیگری موکول شود تا موضوعات مربوط به این مسئله از طریق کارگروه تخصصی که در اتاق اصناف تهران است به صورت کارشناسی و دقیق بررسی شود و ضعف‌ها و مشکلات این سامانه و همینطور تبعاتی که در آینده ممکن است برای صنف طلا و جواهر داشته باشد به شکلی تخصصی و فنی مورد بحث قرار گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد احتمال عدم ادامه کاهش قیمت طلا و سکه توضیح داد: بازارهای جهانی طلا طی ده روز گذشته کاهشی بوده است و بازارهای داخلی هم تحت تاثیر نبود تقاضا، رکود و همچنین ثبات قیمت ارز نوسانات کاهشی خوبی را پشت سر گذاشته است و احتمال کاهش چشمگیر قیمت‌ها نیز وجود ندارد، زیرا پس از گذشت یک ماه درحال‌حاضر ثبات نسبی در بازار طلا و جواهر وجود دارد و مردم می‌توانند به راحتی مبادلات خود را انجام دهند. متاسفانه از ابتدای سال با توجه به اجرایی شدن سامانه جامع تجارت و سردرگمی که فعالان صنف طلا و جواهر نسبت به انجام فعالیت‌های اقتصادی خود دارند، صنعت طلا نتوانسته حضور پررنگی داشته باشد. واحدهای تولیدی طلا نیز دچار آسیب‌های اقتصادی، معیشتی و اجتماعی شده‌اند. با توجه به اینکه شعار امسال، جهش تولید با مشارکت مردمی بوده است، اما این موضوع در اصناف به خصوص صنف طلا و جواهر نمود پیدا نکرده است.

نادر بذرافشان در رابطه با تاکید رئیس‌جمهوری شهید بر رفع دغدغه طلافروشان یادآوری کرد: با توجه به اینکه اخیرا رئیس‌جمهور شهید نیز به رفع دغدغه طلافروشان نیز اشاره کرده بود، برطرف کردن چالش‌های فعالان صنف طلا و جواهر مستلزم نگاه جدی مسئولان است. بخشی از این مسائل با ایجاد تغییراتی در سامانه جامع تجارت اصلاح شده، اما نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی و فنی بیشتری در این زمینه است که می‌تواند نقش مهمی در ثبات آینده اقتصادی فعالان این صنف داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تغییرات و اصلاحات ایجاد شده در سامانه جامع تجارت برای صنف طلا و جواهر توضیح داد: بخش ثبت سرمایه اولیه توسط فعالان صنعت طلا در سامانه جامع تجارت حذف شده و قرار بر این است که فقط افرادی که صادرات، واردات و تولید شمش از معادن طلا را دارند باید در این سامانه ثبت موجودی کنند. همچنین ثبت آنی سرمایه و موجودی نیز به ثبت روزانه تغییر پیدا کرد. با این حال تعدد سامانه‌ها ( سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت) همچنان مورد بحث است. متاسفانه ضعفی که وجود دارد این است که در زمان تصویب قانون از اصناف و فعالان صنعت مورد نظر مشورت و اطلاعات لازم گرفته نمی‌شود و در زمان اجرای قانون، بسترهای اطلاع رسانی و زیرساخت‌های لازم فراهم نمی‌شود. در کنار این مشکلات در فضای مجازی نیز مواردی را به صنعت طلا نسبت می‌دهند و اطلاعات غلطی را در خصوص مسئله مالیات مطرح می‌کنند. تمامی این موارد در کنار هم سبب ایجاد شرایط بحرانی برای اصناف و به ویژه صنعت طلا و جواهر شده است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر