اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی شاسی بلند محبوب آفرودبازها + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی شاسی بلند قدیمی نیسان پرداختیم.

نیسان رونیز یکی از خودروهای پرطرفدار خودروسازی نیسان است. این خودرو در ایران طرفداران زیادی دارد و قشر آفرودبازان نیز جزو طرفداران خاص این خودرو به حساب می‌آیند.

بارها درباره رابطه خوب و البته مقطعی بین پارس‌خودرو و نیسان ژاپن اشاره کردیم. ماحصل فصل جدید همکاری بین این دو شرکت ماکسیما، مورانو، پیکاپ، سرانزا و شاسی‌بلندی به اسم رونیز بود. خودرویی که برخلاف تصور خیلی زود تبدیل به شاسی‌بلند قشر ثروتمند جامعه شد.

رونیز1

شاید به خاطر اسم آن و شاید به خاطر طراحی‌اش بود که این‌چنین در جامعه مقبول افتاد. جذابی این خودرو به اندازه‌ای بوده که هنوز هم برای آن مشتریان پر و پا قرصی وجود دارد. رونیز بازار ایران در واقع، نسل اول نیسان پالادین بازار چین یا نیسان ایکسترا بازار امریکاست. رونیز در بازار ایران به طرزی برق‌آسا رشد کرد. هم از سوی خانواده‌ها با استقبال روبه‌رو شد و هم از سوی جوانان و به‌ویژه آفرودرها. این را بگذارید به حساب قابلیت‌های فنی و ظاهر با ابهتش. چراکه رونیز از نظر آپشن تقریباً حرفی برای گفتن نداشت. شاید تنها چیزی که این خودرو را بین هم‌کلاسانش متفاوت می‌کرد جعبه‌دنده کمکی‌اش و فرم خاص باز شدن درهای عقبش بود.

در ابتدای دهه ۸۰ شمسی شاسی‌بلندهای حاضر در بازار کشور ما از تنوع بسیار کمی برخوردار بودند و افرادی که قصد خرید یک خودرو شاسی‌بلند با توانایی آفرود را داشتند تنها با خودروهایی همچون پاترول، تویوتا لندکروزر یا میتسوبیشی پاجرو مواجه می‌شدند. در سال ۱۳۸۲ پارس خودرو که تصمیم داشت تا سهمی از بازار شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل به‌دست آورد، نیسان رونیز را بر روی خط مونتاژ خود قرار دارد. قیمت مناسب در مقایسه با رقبا، طراحی جذاب و قابلیت‌های آفرود این خودرو باعث شد تا نیسان رونیز از همان بدو ورود به بازار کشور، مورد توجه خریداران و مخصوصا علاقه‌مندان به دنیای آفرود قرار گیرد.

مشخصات فنی نیسان رونیز

نیسان رونیز با ۱۶۰ اسب بخار و یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپه و دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای جهان تا به امروز به حساب می‌آِید. گشتاور این ماشین ۲۰۸ نیوتون متر است که این میزان قدرت شتاب گیری رونیز را تا حد قابل توجه‌ای حتی در سخت‌ترین جاده‌های کوهستانی بالا می‌برد. لازم به ذکر است که گیربکس‎های این خودرو نیز به تناسب شدت و قدرت پیشرانه خودرو طراحی شده است و باعث می‌شود در پستی بلندی‌های جاده به راحتی از پس هر سختی بربیاید. شتابی که برای آن در نظر گرفته شده است و به صورت رسمی از طرف شرکت نیسان اعلام شده است بالغ بر ۱۶۱ کیلومتر در ساعت است که در ۱۵.۲ ثانیه می‌توان به این سرعت دست پیدا کرد.

رونیز2

البته گفتنی است که رونیز کمی در مصرف سوخت پر اشتها است و کمی بیش از اتومبیل‌های معمولی نیاز به سوخت گیری دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. وزن کلی نیسان رونیز هم به ۱۷۷۰ کیلوگرم می‌رسد. علیرغم تمام قدرت فنی و مزایای این خودرو، به علت عدم وفور قطعات و مدل‌های نسبتا پایین بازار خرید و فروش نیسان رونیز از رونق جالبی برخوردار نیست و گزینه‌های رقیب حتی کراس اوور‌های چینی از فروش مطلوب تری برخوردارند.

طراحی داخلی خودرو نیسان رونیز

روکش‌های چرمی و صندلی‌های راحت خودرو ونیز نخستین نکته‌ای است که چشم هر مخاطبی را متوجه خود می‌کند. فرمان کوچک آن نشان از انعطاف‌پذیری خودرو دارد و راننده به راحتی در سخت‌ترین پیچ و خم‌های جاده می‌تواند به راحتی اتومبیل را هدایت کند. ستون بندی‌های جلو خودرو آنقدر هوشمندانه طراحی شده است که تقریبا هیچ نقطه کوری را برای راننده به جا نمی‌گذارد. سیستم تهویه هوا خودرو رونیز از نخستین سیستم‌های تهویه مطبوع شاسی بلندها در جهان است که با قدرتی بسیار بالا تمام فضای جادار این خودرو را به دمای متناسب می‌رساند. یکی از ویژگی‌های اصلی نیسان رونیز جادار بودن آن است؛ با هر قد و قامتی چه در صندلی‌های جلو خود و چه در عقب خودرو قرار بگیرید برای شما جا به اندازه کافی هست. داشبورد خودرو نیز به فراخور حجم کلی آن از جاداری خاصی برخوردار است. تودوزی‌های مخملی که روی درب‌های اتومبیل از داخل انجام شده است به زیبایی این ماشین می‌افزاید. در قسمت عقب خودرو نه تنها جا بریا نشستن تعداد بیش از ۳ نفر وجود دارد بلکه برای سوار کردن هر میزان بار دست سرنشینان خودرو باز است. سیستم صوتی نیسان رونیز با چهار باند مجزا امکان پخش صوتی را برای تمام فضای اتومبیل فراهم کرده است. دریچه‌های تهویه هوایی که در کابین رونیز طراحی شده است شکلی بسیار فانتزی دارد. باید گفت که کابین این خودرو بیش از آن که جذاب باشد، کارآمد است.

پیشرانه و توانایی‌های حرکتی

با گشودن درب کاپوت با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپه تنفس طبیعی روبه‌رو می‌شویم که قادر است در بهترین حالت ۱۶۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۵۶۰۰ تولید نماید، خوب این عدد برای خودرویی با وزن نزدیک به ۱.۸ تن چندان عالی به نظر نمی‌رسد اما با دیدن گشتاور ۲۰۸ نیوتن‌متری که آن هم در دور موتور مناسب (به نسبت اتمسفریک بودن موتور) یعنی ۳۸۰۰RPM در دسترس قرار دارد، مقداری امیدوار شدیم، ضمن اینکه باید در نظر داشت، نیسان رونیز با هدف شتابگیری عالی و تاپ اسپید بالا تولید نشده و مشخصات پیشرانه‌اش برای حرکات نه چندان فرز اما قدرتی مناسب می‌باشد. همچنین مقداری از کمبود قدرت موتور توسط ضرائب مناسب گیربکس و امکان انتخاب حالت‌های مختلف در جعبه دنده کمکی برطرف شده تا اتومبیل با نیروی کافی از پس شیب‌های تند برآید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • NISSAN

    نیسان خیلی خوبهههههههههه

  • رضا

    نیسان رونیز بهترینه ، تو زندگیم اشتباه زیاد داشتم یکیش فروش رونیز بود که بلافاصله بعد مدت کوتاهی رفتم سراغش و بگم سالمش پیدا کردین چشم بسته بخرین

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد