اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی و بررسی کوییک آر سایپا + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی کوییک آر می‌پردازیم.

کوییک آر یکی از خودروهای محبوب سایپا است که اخیرا طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این خودرو همچنین یکی از خودروهای اقتصادی سایپا به حساب می آید. در ادامه به ارائه جزئیات بیشتر درباره این خودرو می پردازیم.

حدود یکسال بعد از شروع تولید کوییک، و در روزهایی که پارس خودرو برای جبران خداحافظی شرکایش (رنو، برلیانس و کیا) به مونتاژ سه محصول سایپا، یعنی خانواده X۱۰۰ (پراید)، خانواده Q۲۰۰ (کوییک) و خانواده S۲۰۰ (ساینا) روی آورده بود، ناگهان سایپا از آغاز تولید کوییک R در پارس خودرو خبر داد؛ هاچ‌بکی که با نام «کوییک دو رنگ» نیز شناخته می‌شود و از اوایل زمستان ۹۸ نیز نخستین سری آن تحویل مشتریانش شد. 

کوییک

کوییک R در واقع همان کوییک معمولی است ولی اندکی زیباتر! در بخش بیرونی خودرو، سه قسمت کوییک R حالا با یکدیگر همرنگ شده‌اند. نخستین قسمت، سقف خودروست، دومین قسمت قاب آینه بغل و سومین قسمت نیز ناحیه داخلی مه‌شکن‌ها و همچنین ناحیه زیرین سپر جلوست. اما همین اتفاق ساده، در بخش داخلی کوییک R هم رخ داده؛ یعنی قاب دور دریچه‌های تهویه وسط، قاب دور سیستم پخش و بخشی از رودری‌ها نیز همرنگ شده‌اند. علی‌رغم این تغییرات ظاهری اما کوییک R در قسمت فنی، هیچ تغییری را تجربه نکرده و همان ویژگی‌های کوییک معمولی را دارد.

کوییک آر نسخه دو رنگ خانواده کوییک به حساب می‌آید. در این خودرو قسمت‌های سقف، قاب آینه، دیفیوزرها، اسپویلر، و قاب مه شکن با رنگی متفاوت از بدنه را دارند. همچنین در صورت سفارش مشتری، ترکیب رنگ کابین خودرو هم به قسمت‌های قرمز همراه می‌شود. اما باید گفت که کوییک آر سه تیپ رایج دارد. نسخه پایه این خودرو نام کوییک آر را دارد. تیپ بعدی کوییک آر پلاس می‌شود که نسخه فول آپشن دنده‌ای است. در نهایت کامل‌ترین نسخه این خودرو کوییک آر پلاس اتوماتیک نام دارد. درحال‌حاضر مدت هاست که تولید این هاچ بک کراس دو رنگ در پارس خودرو در تیپ‌های پایه دنده دستی و پلاس اتوماتیک انجام می‌شود.

مشخصات فنی

خودروهایی که سایپا روی پلتفرم ارتقایافته پراید (Q۲۰۰) ساخته، از نظر فنی تفاوتی با هم ندارند و بنابراین کوییک R پلاس نیز همان پیشرانه و گیربکسی را دارد که روی تیبا، ساینا و کوییک R نصب شده است.

نقطه قوت کوییک R پلاس نسبت به مدل‌های قبلی کوییک و همین طور تیبا و ساینا، آپشن‌های آن است که شامل نمایشگر، سنسور عقب، دوربین عقب، ورود و استارت بدون کلید و چراغ روز می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۷ اسب بخار

گشتاور

۱۲۸ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳ ثانیه

سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

هاچبک

نوع رینگ

آلومینیومی

آپشن‌های کوییک

قبل از بررسی آپشن‌های کوییک باید یادآوری کنیم که امکانات رفاهی کوییک آر و کوییک معمولی یکسان هستند و تنها تفاوت آپشنی بین این دو نسخه در بهره‌مندی کوییک آر از رینگ آلومینیومی خلاصه می‌شود.

قیمت-کوییک

سیستم تهویه مطبوع کوییک و کوییک r از نوع الکتریکی با نمایشگر مستقل است که مواردی مثل تنظیم دما و وضعیت گردش هوای کابین در آن به‌صورت دیجیتال و با استفاده از دکمه‌های کنترلی تنظیم می‌شود. درضمن این سیستم تهویه مطبوع دارای دکمه‌ای به‌نام A/C MAX نیز هست که با فشاردادن آن، کولر با حداکثر قدرت خود شروع به کار می‌کند و در مدت زمان کوتاهی دمای کابین را به حد مطلوب می‎‌رساند.

یکی دیگر از آپشن‌های کوییک r و کوییک، سنسور پارک عقب است که با استفاده از امواج فراصوت (Ultrasonic) فاصله خودرو از موانع عقبی را تشخیص و در صورت نزدیک‌شدن بیش از حد به این موانع (کم‌تر از ۵۰ سانتی‌متر)، با استفاده از بوق ممتد به راننده هشدار می‌دهد.

کوییک معمولی و کوییک آر از فرمان با نیروی کمکی هیدرولیکی بهره می‌برند. این نوع از فرمان دارای یک پمپ هیدرولیک است که روغن را با فشار بسیار بالا به پشت شیر هیدرولیک می‌رساند. با چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست توسط راننده، روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک هدایت می‌شود و فشار بالای آن باعث می‌شود تا چرخ جلو به سمت مطلوب بچرخد و راننده نیروی کم‌تری را صرف چرخاندن فرمان کند.

یکی دیگر از امکانات کوییک که در کم‌تر خودرو این رده قیمتی دیده می‌شود؛ نمایشگر دمای هوای محیط بیرون است که با استفاده از سنسوری که زیر آینه جانبی سمت راست قرار دارد، دمای هوای محیط را اندازه می‌گیرد و در نمایشگر مرکزی خودرو (کنار ساعت و تاریخ) نشان می‌دهد.

احتمالاً تاکنون نام ایزوفیکس را شنیده باشید. ایزوفیکس یک استاندارد جهانی برای نقاط اتصال صندلی کودک در خودرو است. خودروهایی که از این استاندارد پیروی می‌کنند، اتصالات بسیار محکمی در صندلی عقب خود دارند که صندلی کودک با متصل‌شدن به آن‌ها، در جای خود محکم می‌شود تا ایمنی کودک تضمین شود. خوشبختانه صندلی‌های عقب کوییک هم از استاندارد ایزوفیکس پیروی می‌کنند و می‌توانید با خیال راحت صندلی کودک خود را در خودرو نصب کنید.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها