اختصاصی تیتر کوتاه؛

فرهنگیان در کدام کشور جایگاه بهتری دارند؟

معلمان با توجه به نقش حیاتی و تاثیرگذاری که در جامعه دارند، شایسته رفاه و معیشت مناسب هستند. فراهم کردن شرایط مطلوب برای این قشر، نه تنها بهبود کیفیت آموزش و پرورش را به دنبال دارد، بلکه به توسعه همه‌جانبه جامعه نیز کمک می‌کند. جامعه‌ای که به معلمان خود اهمیت می‌دهد، در واقع به آینده خود اهمیت داده و سرمایه‌گذاری موثری برای توسعه پایدار کشور انجام می‌دهد.

فرهنگیان در کدام کشور جایگاه بهتری دارند؟

به گزارش تیتر کوتاه - آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که رفاه و معیشت معلمان در کشورهای دیگر چگونه است؟ در کدام کشورها تدریس آسان‌تر است و به مقام معلمی احترام بیشتری می‌گذارند؟ این عوامل در تربیت دانش‌آموزان و ایجاد جامعه‌ای پیشرو و موفق بسیار تاثیرگذارند. در ادامه به بررسی وضعیت معلمان در کشورهای مختلف می‌پردازیم.

 معیارهای ارزیابی رفاه معلمان

برای ارزیابی رفاه و معیشت معلمان، معیارهایی مانند حقوق و دستمزد، جایگاه اجتماعی و... بررسی می‌شوند. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کره جنوبی، ترکیه، یونان و پرتغال در این مولفه‌ها برتر هستند، در حالی که ایتالیا، جمهوری چک و برزیل در این زمینه‌ها عملکرد ضعیف‌تری دارند. ایالات متحده در میانه این آمار قرار گرفته است؛ نه بهترین است و نه بدترین.

 حقوق معلمان

وقتی به فکر رفتار خوب با معلمان می‌افتیم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد حقوق معلمان است. بررسی حقوق معلمان تنها به مقدار پرداختی به آنها محدود نمی‌شود، بلکه میزان حقوقی که در مقایسه با سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک متفاوت (درجه علمی بالاتر) دریافت می‌کنند نیز اهمیت دارد. طبق گفته مؤسسه بروکینگز، این مسئله برای جذب معلمان خوب به حرفه تدریس و  میزان امید در جهت تداوم شاغل بودن آن ها در این جایگاه و عدم جذب به مشاغل دیگر اهمیت دارد.

 مقایسه حقوق معلمان در آمریکا و فنلاند

بروکینگز ایالات متحده را با فنلاند مقایسه کرده است؛ زیرا فنلاند به داشتن سیستم آموزشی استثنایی و بسیار خوب معروف است. هر دو کشور به معلمانی که مدرک تحصیلی پایین‌تری نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان دارند، حقوق می‌دهند؛ اما برای رسیدن حقوق معلمان آمریکایی به حقوق معلمان فنلاند، معلمان ابتدایی نیاز به افزایش ۱۰ درصدی و معلمان دبیرستانی به افزایش ۲۸ درصدی حقوق دارند.

 کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین حقوق معلمان

در بیش از ۲۰ کشور، حقوق معلمان نسبت به ایالات متحده بیشتر است. این کشورها شامل کره جنوبی، اسپانیا، کانادا، پرتغال، ترکیه، دانمارک، یونان، استرالیا و انگلستان هستند. از طرفی، ایتالیا، مجارستان، شیلی، جمهوری اسلواکی و جمهوری چک در این لیست پشت سر ایالات متحده قرار دارند. همچنین، وقتی به میزان حقوق معلمان بدون مقایسه با دیگران نگاه می‌کنیم، ایالات متحده همچنان در میانه جدول قرار دارد. سوئیس، هلند، آلمان و بلژیک در جایگاه‌های بالاتری نسبت به ایالات متحده قرار دارند.

 جایگاه اجتماعی معلمان

پول همه چیز نیست. رفتار خوب با معلمان به معنای احترام گذاشتن به آنها نیز است. در مطالعه‌ای با عنوان "شاخص وضعیت جهانی معلمان"، کشورها بر اساس احترام به معلمان رتبه‌بندی شده‌اند. پیتر دالتون، نویسنده این مطالعه در گاردین، گزارش خود را از ۲۱ کشور مختلف بر اساس نظرسنجی از بین ۲۱,۰۰۰ شهروند شرح داده است.

در این مطالعه، از مردم خواسته شده بود که معلمان را در مقایسه با سایر حرفه‌ها مانند پزشکان، وکلا و شغل های دیگر مقایسه کنند و بگویند که آیا فرزند خود را تشویق می‌کنند معلم شود یا خیر. نتایج مشابه نظرسنجی‌های قبلی بود؛ معلمان در چین، یونان، ترکیه و کره جنوبی بالاترین جایگاه را داشتند و در ایتالیا، جمهوری چک، برزیل و اسرائیل پایین‌ترین جایگاه. بیشتر کشورهای اروپایی، همراه با ایالات متحده، در میان ۲۱ کشور رتبه‌بندی شده در میانه جدول قرار گرفتند.

جالب است بدانید که بیشتر کشورهای ، معلمان را با پرستاران و مددکاران اجتماعی مقایسه کردند، در حالی که ایالات متحده آنها را با کتابداران مقایسه کرده است. چین، کشوری که معلمان در آن بالاترین جایگاه را دارند، آنها را با پزشکان مقایسه کرده است. به طور کلی، معلمان در کشورهای شرقی جایگاه بالاتری نسبت به کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، دارند.

با توجه به این اطلاعات، به نظر می‌رسد که کشورهای شرقی در زمینه احترام و رفاه معلمان پیشروتر هستند. این امر می‌تواند به عنوان الگویی برای بهبود وضعیت معلمان در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر