اختصاصی تیتر کوتاه؛

نتیجه انتخابات به کام اروپایی ها شد

با شمارش آرا در دور دوم انتخابات فرانسه و پیروزی جناح چپ، خیال بسیاری از مردم اروپا راحت شد.

نتیجه انتخابات به کام اروپایی ها شد

وقتی شمارش اولیه آرا نشان داد که گروه چپ فرانسه به طور غیرمنتظره‌ای در انتخابات قانونگذاری روز یکشنبه پیروز شد، بسیاری از مردم اروپا احساس آرامش کردند. میانه روها نگران بودند که ظهور بالقوه حزب راست افراطی در دولت فرانسه به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند اتحادیه اروپا باعث بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی شود. اوضاع در پاریس مانند راه بندانی در سیاست است. بدون برنامه مشخص برای یک دولت، فرانسه ممکن است در تصمیم گیری‌های مهم در اتحادیه اروپا دچار مشکل شود.

صبح روز دوشنبه، ائتلاف جناح چپ جبهه مردمی جدید ۱۸۲ کرسی از ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه را به‌دست آورد. ائتلاف میانه رو رئیس‌جمهوری مکرون ۱۶۸ کرسی و حزب راست افراطی رالی ملی ۱۴۳ کرسی به‌دست آوردند. این بدان معناست که احتمال همکاری دولتی با سیاست‌های عمدتاً چپ‌گرا با رئیس‌جمهور میانه‌رو امانوئل مکرون وجود دارد.

با وجود از دست دادن کرسی‌های مجلس ملی، کارشناسان می‌گویند که اعتبار سیاسی مکرون همچنان قوی است. آنها معتقدند که تضعیف شدید قدرت مکرون ممکن نیست و فرانسه همچنان می‌تواند نفوذ بین‌المللی خود را حفظ کند، همانطور که قبلاً این کار را انجام داده است.

یک دولت قدرتمند در پاریس ستون اساسی برای ثبات اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه فرانسه اکنون در قلمرو سیاسی نامشخصی قرار دارد و با ابهام در مورد نیروهای حکومتی آینده‌اش تحت فشار قرار گرفته است، تحلیلگران خواستار راه‌حلی عملی هستند که به فرانسه اجازه می‌دهد تا اولویت‌های فوری را انجام دهد و در عین حال تهدید حزب راست افراطی را دفع کند. حزب راست افراطی هفته گذشته در دور اول رای گیری پیروز شد و اگر در دور دوم نیز پیروز می‌شد، برای حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین چالش بزرگ تری ایجاد می‌کرد.

حزب مارین لوپن (رهبر جبهه ملی فرانسه) دارای روابط تاریخی با روسیه است و قول داده بود که کمک فرانسه به اوکراین را مهار کند. این حزب در سال ۲۰۱۴ با وجود اینکه مسکو به دلیل اشغال غیرقانونی شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین تحریم شده بود، ۹ میلیارد یورو از یک بانک روسی وام دریافت کرد. دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان، یکی از نخستین رهبران اتحادیه اروپا بود که به نظرسنجی خروج واکنش نشان داد. او گفت: در پاریس مردم هیجان زده هستند، در مسکو ناامید هستند و در کی یف خیالشان راحت است. وی افزود: این برای خوشحالی ما در ورشو (پایتخت لهستان) کافی است.

رهبران اروپایی به ویژه در جناح شرقی نگران بودند که اگر رئیس‌جمهوری مکرون مجبور به توافق با تقسیم قدرت با یک دولت راست افراطی مجبور شود، دستش در سیاست خارجی خالی می‌ماند و این به نوبه خود باعث تضعیف مالی و نظامی فرانسه می‌شود. حزب لوپن به طور مشخص موضع خود را در مورد جنگ در آستانه انتخابات اروپا در ژوئن تغییر داده و اعلام کرد که به ارائه کمک‌های دفاعی ادامه می‌دهد، اما موشک‌های دوربرد یا سایر سلاح هایی که به اوکراین اجازه حمله به خاک روسیه را می‌دهد، ارسال نخواهد کرد.

حمایت از اوکراین یکی از مسائلی است که ممکن است اتحاد جبهه جدید مردمی را، که ترکیبی از انواع مختلف سوسیالیسم از نوع نرم تا سخت است، تضعیف کند. به عبارت دیگر، این اتحاد متشکل از گروه‌های سوسیالیستی با دیدگاه‌های متفاوت است و موضوع حمایت از اوکراین می‌تواند به یکی از نقاط اختلاف و تفرقه در بین آنها تبدیل شود. جردن باردلا، رهبر تظاهرات ملی، که امیدوار بود نقش نخست وزیری فرانسه را ایفا کند، پیش از این از دولت فرانسه خواسته بود تا از توافق سبز انصراف دهد و به آنچه وی به عنوان سیاست‌های زیست محیطی تنبیهی اتحادیه اروپا توصیف کرد، حمله کرد.

از سوی دیگر، ائتلاف جناح چپ خواستار یک طرح آب و هوایی با هدف عدم وابستگی به کربن تا سال ۲۰۵۰ شده است و می‌خواهد فرانسه به یک نیروگاه در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند بادی دریایی و برق آبی تبدیل شود. نیل ماکاروف، مدیر اتاق فکر اروپا اعلام کرد: این انتخابات فرانسه زنگ خطری برای رهبران اروپایی است. زمان آن فرا رسیده است که برای مقابله با صنعتی‌زدایی، سرمایه‌گذاری کم و هزینه‌های انرژی خانوارها که به دلیل وابستگی شدید به واردات گاز، نفت و زغال‌سنگ افزایش یافته است، اقدام کنیم.

شرکت‌کنندگان تظاهرات ملی و متحدان اروپایی آن وعده دادند که قبل از انتخابات اروپا، توافق سبز اروپا را متوقف می‌کنند. بسیاری از گروه‌های راست میانه در اروپا نیز از این موضع حمایت کردند. اما باز هم کارشناسان هشدار می‌دهند که تضعیف قدرت مکرون می‌تواند پیامدهای منفی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشته باشد. مکرون ممکن است همچنان درگیر مسائل آب و هوایی و مالی جهانی باشد، اما واضح است که تاثیر او پس از رویدادهای سیاسی اخیر کمتر شده است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر