اختصاصی تیتر کوتاه؛

این کشورها در سال ۲۰۲۴ پول پارو می کنند

در این گزارش به بررسی ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی آنها پرداخته‌ایم.

این کشورها در سال ۲۰۲۴ پول پارو می کنند

وقتی به ثروتمندترین کشورهای جهان فکر می‌کنید، احتمالاً تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس کشور را در نظر می‌گیرید. در این مقاله ۱۰ کشور ثروتمند جهان را بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول (IMF) فهرست می‌کنیم. با این حال، اگر مراقب تولید ناخالص داخلی سرانه چین یا تولید ناخالص داخلی سرانه ایالات متحده هستید، این فهرست ممکن است شما را شگفت زده کند، زیرا کشورهایی که در صدر قرار می‌گیرند نیز از کوچک‌ترین کشورهای روی نقشه هستند.

تولید ناخالص داخلی (GDP) پارامتری برای ارزش تمام کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور است. اکنون، هنگامی که این عدد را بر تعداد ساکنان تمام وقت یک کشور تقسیم می‌کنید، تصوری از میزان ثروتمند یا فقیر بودن جمعیت یک کشور به‌دست می‌آورید. با این حال، چیزی که تصور بسیار دقیق‌تری از ثروت یک ملت به‌دست می‌دهد زمانی است که نرخ تورم و هزینه‌های محصولات و خدمات محلی را نیز در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن هر دو عامل، رقمی به نام PPP ( purchasing power parity) یا برابری قدرت خرید به‌دست می‌آید. برابری قدرت خرید معیاری است که به ما کمک می‌کند تا مقایسه‌ای دقیق‌تر از ثروت کشورها انجام دهیم، زیرا هزینه‌های زندگی و نرخ ارز را در نظر می‌گیرد. با این حال، این معیار نیز نمی‌تواند به طور کامل رتبه‌بندی دقیق‌ترین کشورها از نظر ثروت و فقر را نشان دهد. به عنوان مثال، برخی از ثروتمندترین کشورها ممکن است به عنوان پناهگاه‌های مالیاتی شناخته شوند، که این موضوع می‌تواند تولید ناخالص داخلی (GDP) آنها را به طور مصنوعی افزایش دهد، زیرا ثروت تولید شده خارج از این کشورها به حساب آنها نوشته می‌شود. با این وجود، رتبه‌بندی GDP سرانه با توجه به PPP، ما را به درک بهتری از میزان ثروت کشورها نزدیک می‌کند.

در ادامه لیستی از ۱۰ اقتصاد برتر جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ را مشاهده می‌کنید:

ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴
کشور قاره شاخص تولید ناخالص داخلی ( به دلار)

۱)لوکزامبورگ

اروپا ۱۴۳,۷۴۰

۲)ماکائو

آسیا ۱۳۴,۱۴۰

۳)ایرلند

اروپا ۱۳۳,۹۰۰

۴)سنگاپور

آسیا ۱۳۳,۷۴۰

۵)قطر

آسیا ۱۱۲,۲۸۰

۶)امارات متحده عربی

آسیا ۹۶,۸۵۰

۷)سوئیس

اروپا ۹۱,۹۳۰

۸)سن مارینو

اروپا ۸۶,۹۹۰

۹)ایالات متحده

آمریکا ۸۵,۳۷۰

۱۰)نروژ

اروپا ۸۲,۸۳۰

اقتصاددانان از شاخص PPP برای مقایسه بازده اقتصادی کشورهای مختلف استفاده می کنند. این شاخص را می‌توان برای مشخص کردن بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به کار برد. استفاده از نرخ مبادله PPP در کنار تولید ناخالص داخلی (GDP)، کمک می‌کند تا بتوانیم تصور دقیق‌تری از سلامت اقتصادی یک کشور داشته باشیم.

در حالی که کشورهای کوچک‌تری مانند لوکزامبورگ و سنگاپور از بخش‌های مالی منظم و رژیم‌های مالیاتی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصادشان سود می‌برند، کشورهای بزرگ‌تر و قدرتمندتر مانند ایالات متحده و چین در فهرست ثروتمندترین اقتصادها رتبه پایین‌تری دارند.

اکنون به بررسی دقیق تر هر کدام از این ۱۰ کشور ثروتمند جهان می پردازیم.در حالی که از تولید ناخالص داخلی سرانه ثروتمندترین کشورهای جهان اطلاع داریم، بررسی کنیم که چرا ۱۰ اقتصاد برتر فهرست بالا به ثروتمندترین اقتصادهای جهان تبدیل شدند.

لوکزامبورگ

شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP): ۸۸.۵۶ بیلیون دلار

جمعیت: ۶۳۹ هزار نفر

لوکزامبورگ یکی از کشورهای اروپایی نسبتا سالمی است که از اثرات همه گیری ویورس کووید-۱۹ پاک شده است. این کشور به استفاده از ثروت برای تضمین استانداردهای زندگی بهتر، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش برای عموم مردم شهرت دارد. علاوه بر این، این کشور یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری در جهان است. لوکزامبورگ همچنین یکی از نخستین کشورهایی است که حمل‌ونقل عمومی را به صورت رایگان ارائه می‌کند و در عین حال دارای بالاترین حداقل دستمزد در جهان است.

ماکائو

شاخص تولید ناخالص داخلیGDP) ): ۵۴.۶۸ بیلیون دلار

جمعیت: ۶۹۵ هزار و ۱۶۸ نفر

منطقه ویژه اداری ماکائو تحت حاکمیت چین است و ثروت آن عمدتاً از بیش از ۴۰ بنگاه شرط بندی آن نشأت می‌گیرد، که ماکائو را به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل کرده است. ماکائو نخستین و آخرین مستعمره اروپایی در آسیا بوده است. با این که ماکائو در طول بحران کووید-۱۹ با محدودیت‌های سفر و قرنطینه‌های مکرر ضربه بزرگی خورد، اما درحال‌حاضر به دلیل رویکرد سرمایه‌داری متفاوت آن و اینکه از قوانین سرزمین اصلی چین متمایز است، اکنون اقتصادش به سرعت در حال بازیابی است.

ایرلند

شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP): ۵۶۴.۰۲ بیلیون دلار

جمیعت: ۵ میلیون نفر

پس از بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۸، ایرلند تلاش زیادی برای اصلاح صنعت بانکداری خود انجام داد. این کشور اقداماتی مانند کاهش دستمزدهای بخش دولتی را آغاز کرد تا اقتصاد خود را به جایگاه امروز برساند. علاوه بر این، ایرلند یکی از بزرگترین بهشت ​​های مالیاتی شرکت‌ها در جهان است. شرکت‌های چند ملیتی (مانند اپل، گوگل و مایکروسافت) در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد به رشد اقتصاد ایرلند کمک کرده‌اند.

سنگاپور

شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP): ۵۲۵.۲۳ بیلیون دلار

جمعیت: ۵ میلیون نفر

سنگاپور یکی از بزرگترین مراکز تجاری و بازرگانی در جهان است. این کشور دارای افراد با ارزش خالص ( یک اصطلاح فنی است که در صنعت خدمات مالی برای تعیین افرادی استفاده می‌شود که دارایی‌های نقدی را در یک آستانه خاص یا بالاتر از آن نگهداری می‌کنند.) زیادی در میان جمعیت خود است. اقتصاد سنگاپور در سال‌های اخیر چندین ضربه متوالی را متحمل شده است، در ابتدا همه‌گیری ویروس کرونا و سپس اقتصاد نابسامان چین که شریک تجاری مهمی برای بخش تولید سنگاپور است.

قطر

شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP): ۲۴۴.۶۹ بیلیون دلار

جمعیت: ۲ میلیون نفر

قطر و همچنین امارات متحده عربی در این لیست از ۱۰ اقتصاد برتر بر اساس رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی سرانه برای سال ۲۰۲۴ قرار گرفته‌اند که عمدتاً از ذخایر منابع طبیعی خود بهره می‌برند. قطر سومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را دارد. ذخایر نفت و گاز طبیعی قطر در مقایسه با جمعیت آن به طور قابل توجهی بسیار زیاد است و به رتبه بالای آن در میان ثروتمندترین کشورها کمک می‌کند. قطر همچنین در حال بهبود و رشد اقتصاد خود در بخش‌های دیگر مانند میزبانی فیفا ۲۰۲۲ است که رونق زیادی برای گردشگری و اقتصاد قطر فراهم کرد.

امارات متحده عربی

شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP): ۵۲۷.۸ بیلیون دلار

جمعیت: ۹ میلیون نفر

پس از ترکیه و عربستان سعودی، امارات سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه را دارد. امارات از منابع طبیعی خود بهره زیادی می‌برد، اما هنوز رودخانه دائمی در این کشور وجود ندارد. تنها ۲۰ درصد از کل جمعیت این منطقه واقعاً بومی هستند، بقیه با مزایای اقتصادی مانند حقوق معاف از مالیات جذب می‌شوند. جدا از بخش هیدروکربنی، گردشگری، امور مالی و ساخت‌وساز بخش‌های سودآوری در امارات هستند. این شرکت سخت در تلاش است تا مانند میزبانی اکسپوی ۲۰۲۵ را به عهده بگیرد.

سوئیس

شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP): ۹۳۸.۴۶ بیلیون دلار

جمعیت: ۸ میلیون و ۷۰ هزار نفر

سوئیس که یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری در جهان است، دارای یک بخش مالی پررونق است. این کشور همچنین از صادرات فلزات گرانبها، ابزار دقیق و ماشین‌آلاتی مانند کامپیوتر و تجهیزات پزشکی سود بالایی کسب می‌کند. حدود ۷۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) سوئیس از بخش خدمات و ۲۵ درصد از صنعت تأمین می‌شود، در حالی که کمتر از یک درصد از بخش کشاورزی است. سوئیس همچنین دارای کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در اروپا است.

سن مارینو

شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP): ۲.۳ بیلیون دلار

جمعیت: ۳۳ هزار و ۹۰۰ نفر

سن مارینو قدیمی‌ترین جمهوری اروپا و پنجمین جمهوری کوچک قاره است. نرخ‌های مالیات بر درآمد در این منطقه ناچیز است، که همین موضوع به ثروت شهروندان کمک می‌کند. سن مارینو یکی از معدود کشورهایی در جهان است که تا سال ۲۰۲۳ هیچ بدهی ملی نداشته است. سان مارینو که توسط ایتالیا محصور در خشکی است، تأثیر زیادی از فرهنگ ایتالیایی دارد و همچنین یکی از زیباترین کشورهایی است که دارای توریسم است.

ایالات متحده

شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP): ۲۷.۷۸ تریلیون دلار

جمعیت: ۳۳۲ میلیون نفر

اگر در مورد تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در ایالات متحده کنجکاو هستید، این کشور در بین ۱۰ کشور برتر از نظر هزینه زندگی تعدیل می‌شود، اگرچه در بالای لیست نیست. امریکا نه تنها یک نیروی اقتصادی قوی است، بلکه ارتش قدرتمندی نیز دارد.

نروژ

شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP): ۵۲۶.۹۵ بیلیون دلار

جمعیت: ۵ میلیون نفر

نروژ بار دیگر به عنوان تامین‌کننده اصلی نفت در اروپای غربی معرفی شد. این کشور پس از آسیب دیدگی اقتصاد در جریان بحران ویروس کووید-۱۹ از نظر مالی بهبود یافته است. علاوه بر این، نروژ یک صندوق پس انداز دولتی ۱.۳ تریلیون دلاری دارد که در نوع خود بزرگترین در سطح جهان است تا بتواند مشکلات مالی فوری را مدیریت کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر