برنامه جدید آموزش و پرورش برای فرهنگیان و دانش آموزان

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش جزئیات اجرای پروژه مهر در این وزارت‌خانه را تشریح کرد.

برنامه جدید آموزش و پرورش برای فرهنگیان و دانش آموزان

سید‌مجتبی هاشمی درباره پروژه مهر اظهار کرد: «آماده‌سازی فضای مدیریتی وزارت آموزش‌و‌پرورش در سطوح ستادی، استانی، منطقه‌ای تا مدرسه ‌با گستردگی که آموزش‌و‌پرورش در سطح کشور ‌دارد، کار‌ سخت و سنگینی است. ‌ما یک دغدغه داریم، زمانی که مقدمات را آماده و کار را طراحی و اجرا ‌می‌کنیم، یک شعار داریم، آن هم اینکه مراقبت کنیم ‌دانش‌آموزی از چرخه آموزش باز نماند. این شعار خیلی عمیقی است. باید متناسب با آن ‌زحمات زیادی کشیده شود و ما بتوانیم پاسخگویی مناسبی به ابعاد مختلف نیازهای خانواده‌ها در حوزه آموزشی داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «فرایند منتهی به مهرماه مقدماتی را می‌طلبد. از جمله تمهید مقدمات، انسجام‌بخشی، راهبری و نظارت در حوزه‌های مختلف، ‌فضای آموزشی، توزیع کتب درسی، ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌هایی که مورد نیازشان است و در مناطق جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند و هزاران فرایند ریز و درشتی که در سطح مدرسه، منطقه، استان و ستاد راهبری می‌شود و ‌نمود آن را در مهر‌ماه می‌بینیم. پروژه مهر این موارد و این مقطع را مدیریت می‌کند. ‌امسال‌ پروژه مهر از یک حالت اجرایی و نظارتی به یک پروژه ‌راهبری و نظارتی تبدیل می‌شود. ‌‌زمانی‌که کلیت اهداف پروژه ‌مشخص می‌شود، کارگروه‌های ذیل ‌پروژه تعریف خواهند شد و ‌هر کدام وظایف ذاتی خاص خودشان را دارند. ‌مسئولین این کارگروه‌ها و پروژه‌ها مشخص می‌شوند. راهبری جریان تا زمانی که مدارس بازگشایی شوند، توسط پروژه مهر انجام خواهد شد.»

تشکیل ۹ کارگروه در قالب پروژه مهر

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود:‌ «‌قرار نیست که پروژه مهر خودش ‌کار اجرایی انجام دهد. ‌کار اجرایی در قالب کارگروه‌های ذیل ‌پروژه اتفاق خواهد افتاد. ۹ کارگروه در سطح ملی ‌و ذیل آن‌ها، ‌شش پروژه‌ تعریف شده است. امسال پروژه‌های ما و مدیران پروژه‌ها کاملا منطبق و ‌هماهنگ با کارگروه‌ها تعریف شدند. وظایف‌شان مشخص است و ‌ابلاغ‌های آن‌ها با امضای ‌مقام عالی وزارت تقدیم‌ شده است. ‌تا امروز ‌هشت جلسه ستاد ملی ‌پروژه در سطح کشور برگزار شده و عموم فعالیت‌هایی که مرتبط با سیاست‌گذاری بوده، ‌تعیین تکلیف ‌به استان‌ها ابلاغ شده است. ‌استان‌ها هم فعالیت‌های اجرایی را شروع کرده‌اند. درست است که سال تمام نشده و ما همچنان درگیر آزمون‌ها و امتحانات نهایی هستیم، ولی ‌بحث بازگشایی مدارس ‌برای سال آینده را ‌طرح‌ریزی می‌کنیم.»

هاشمی تاکید کرد: «‌تلاش ما این بوده که مشارکت خانواده‌ها را امسال بیشتر ‌کنیم. اعتقاد داریم که باید ابعاد ‌نظام مردمی‌سازی اداره مدارس تعریف شود و از ظرفیت مردم ‌استفاده ‌کنیم.»

ثبت‌نام بیش از یک میلیون دانش‌آموز پایه اول ابتدایی تاکنون/ «سنجش سلامت نوآموزان» شرط ثبت‌نام

وی به کارگروه‌های ذیل پروژه مهر اشاره کرد و گفت: «۹ کارگروهی که طراحی شده‌اند شامل؛ ۲ کارگروه تحت عنوان کارگروه کیفیت‌بخشی آموزشی و ثبت‌نام در مقطع ابتدایی و در مقطع متوسطه داریم. دو کارگروهی که به‌صورت جداگانه این کار را انجام می‌دهند. ‌این دو کارگروه علاوه بر فعالیت‌هایی که ‌در زمینه ثبت‌نام دارند، باید فعالیت‌های مرتبط با کیفیت‌بخشی مدارس را هم انجام دهند. کل فرآیند ثبت‌نام در حوزه ابتدایی توسط معاونت ابتدایی و در حوزه متوسطه توسط معاونت متوسطه انجام می‌شود و البته کار سامان‌دهی نیروی انسانی و کیفیت‌بخشی را هم انجام می‌دهند. ‌در حوزه ابتدایی ‌در پایه اول ابتدایی، ثبت‌نام‌ شروع شده و تاکنون بیش از یک میلیون دانش‌آموز در سطح کشور پیش ثبت‌نام شدند. کار با ‌برنامه دقیق پیش می‌رود و البته برای پایه اول ابتدایی، سنجش سلامت نوآموزان یک امر ضروری و شرط ثبت‌نام است.‌»‌

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: «‌‌کارگروه ‌برنامه‌ریزی، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی و کارگروه تامین و تجهیز مدارس دو کارگروهی هستند که ذیل معاونت ‌برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و در سطح استان‌ها و مناطق هم به همین شکل در حوزه معاونت ‌برنامه‌ریزی استان، تشکیل شده‌اند. ‌

مهم‌ترین فرایندی که این دو کار‌گروه ‌دارند بحث ساماندهی نیروی انسانی است که مقدمات آن در هفته‌های گذشته فراهم ‌و اتاق وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است. این اتاق ده‌ها جلسه از سال گذشته ‌برگزار کرده است. عملیات ساماندهی نیروی انسانی، شناخت نیاز‌ها، جذب معلمان، سامان‌دهی ‌مسائل مرتبط با بازنشستگان ‌و سایر متغیرهایی که در حوزه نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش هست، در اتاق وضعیت وزارت آموزش و پرورش به صورت هفتگی بررسی می‌شود.

‌امسال فرایندهای ساماندهی نیروی انسانی زودتر از سال گذشته هم شکل گرفت. کارگروه تامین و تجهیز فضای آموزشی هم کارگروه دیگری است که در حوزه تامین‌ تجهیزات ‌مدارس ‌کار را با هماهنگی نوسازی مدارس ‌دنبال می‌کند.»

بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی توسط دانشگاه فرهنگیان

وی ادامه داد: «یک پروژه دیگر ‌ذیل ‌کارگروه ‌برنامه‌ریزی و سامان‌دهی نیروی انسانی ‌شکل می‌گیرد تحت عنوان بهسازی و توانمند‌سازی نیروی انسانی که مسئولیت پروژه ‌با دانشگاه فرهنگیان است. برای این پروژه، آموزش معلمان و مدیران به ویژه‌ جذب‌های جدید در فصل تابستان برنامه‌ریزی شده است. این عزیزان دوره‌های ضمن خدمت را در تابستان و بعد هم در ادامه سال تحصیلی ‌خواهند ‌گذراند. ‌کارگروهی ‌هم ‌به‌صورت مجزا طرح‌ریزی شده که کارگروه کیفیت‌بخشی حوزه پرورشی است که ‌مباحث حوزه تربیتی را دنبال می‌کنند. ‌کارگروه‌ ‌اطلاع‌رسانی و رسانه را هم داریم که با محوریت ‌حوزه روابط عمومی اداره می‌شود. کارگروهی نیز تحت عنوان  انتخاب و انتصاب مدیران مدارس وجود دارد که در حوزه ارزیابی عملکرد شکل گرفته است. کارگروه دیگر ‌بررسی صلاحیت‌ها است که دوستان حوزه ‌حراست ‌انجام می‌دهند. نهمین کارگروه، کارگروه‌ ‌مشارکت و مردمی‌سازی است که با مسئولیت معاونت مشارکت‌ها، ‌برنامه‌ریزی می‌شود. ‌در این کارگروه از ظرفیت سایر نهادها، مجموعه استانداری و فرمانداری‌ها برای بازگشایی مدارس استفاده خواهیم کرد.»

هاشمی گفت: ‌«تاکنون، هشت جلسه با حضور آقای وزیر و ‌معاونان در‌خصوص آماده‌سازی سال بعد داشته‌ایم. ‌این عزم آموزش و پرورش را برای بازگشایی مطلوب برای سال آینده نشان می‌دهد. ضمن اینکه در فرایند اجرا ما یک ماه برنامه‌ریزی خود را جلو آوردیم. ‌یعنی اگر سال گذشته نقطه پایانی ما برای انجام فرآیندهای آماده‌سازی، ‌سی‌و‌یک شهریور بوده امسال سی‌و‌یک مرداد خواهد بود. روند و فرآیند هر هفته با ارائه گزارش و توضیح بررسی می‌شود.»

سیدمجتبی هاشمی به موضوع ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «‌‌سال گذشته بارها به دلیل بازنشستگی بیش از حدی که به دلیل متوقف‌شدن چند ساله رتبه‌بندی داشتیم، ‌خروجی آموزش و پرورش خیلی زیاد بود و کمبود معلم را حقیقتا در بخش‌هایی احساس کردیم. امسال اما برنامه‌ریزی برای جذب خیلی بهتر اتفاق افتاد. مجوزها به موقع داده شد. امسال یکی از سیاست‌های راهبردی ما این است که سازمان مدرسه تغییر پیدا نکند.»

تمام توجه آموزش و پرورش ‌تسهیل‌گری ‌در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان است

وی به موضوع ثبت‌نام نیز اشاره کرد و گفت: «‌در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان یک بخش این است که عزیزانی که به‌صورت میان‌پایه در همان مدرسه درس می‌خوانند، ‌نیازی به مراجعه به مدرسه ندارند و این کار توسط ‌سامانه انجام می‌شود. ‌ثبت‌نام مجدد این دانش‌آموزان نیازی به رفت‌و‌آمد ندارد. ‌ثبت‌نام کلاس اولی‌ها به صورت الکترونیکی و حضوری آغاز شده و در حال انجام است. بیش از یک‌سوم ثبت‌نام‌ها ‌‌انجام شده است. ستادهای ثبت‌نام فعال هستند و عزیزان می‌توانند مراجعه کنند و مسئله خود را ‌با آن‌ها در میان بگذارند تا حل‌و‌فصل شود. تمام توجه آموزش و پرورش ‌تسهیل‌گری ‌در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان است. ‌نگاه این است که دانش‌آموز همچنان که برای خانواده مهم است برای ما هم در آموزش و پرورش مهم است. ‌

سایت شکایات هم در ‌آموزش و پرورش در دسترس است و ‌اولیا می‌توانند مسائل خود را ‌ثبت کنند. ‌از سال گذشته ‌در مدارس در حقیقت QRCODE یا رمزینه نصب است ‌و اولیا می‌توانند از آن طریق هم مستقیم به وزارت آموزش و پرورش ارتباط برقرار کنند. ‌مسائل محرمانه باقی می‌ماند و ‌مخاطب ما محرمانه است و ‌کار را پیگیری می‌کنیم. ‌وزارت آموزش و پرورش در هشت سال گذشته، هشتاد‌و‌شش هزار مدرسه را بازدید کرده است و شاید از برخی از مدارس ‌چند بار بازدید شده باشد.‌»

منبع: پانا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    سلام وسپاس ازتلاشهای مخلصانه عزیزان،منهم بانظروزیرسابق موافقم نبایدروحانیون رابعنوان معلم مدارس دولتی بگذاریم صدمات وپیامدهای جبران ناپذیری خواهیم داشت؟؟!!درمتوسطه انهم دروس تعلیمات دینی و...مساله ای نیست امادردبستان هرگزاینکاررانکنید

  • ناشناس

    تا زمانیکه نمرات فله ای به نمره صفر هم ۱۸//۲۰داده می شود چه انتظاری دارید تازمانیکه مدیران دنبال صدرصد قبولی همراه تقلب یا تعویض و دست بردن نمرات هستن چه انتظاری دارید

  • ناشناس

    در این سی و چند سالی که دز تمام بخش ها و مقاطع تحصیلی بودم و هستم تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود اموزش دانش اموزان است فشار بر معلم صدرصد قبولی انهم مهم نیست نمره بیاورن دانش اموزان چون نمره دست معلم هست به صفر هم ۲۰میدن و مدیر هم از این قولی ها لذت می برد به نظرم کارنامه قبولی درب منزل هر ساله دادن بهتر هست وقت تلف کردن معلم را به علت قبولی درستش اخراج از مدرسه کردن تهدید به قطع همکاری کردن ناحیه و مدرسه عوض کردن فحش و تهمت و ناسزا دادن ،از طریق اولیا دانش اموز تهدید و تحقیر و تخریب کردن ،تقلب دسته جمعی در امتحانات هم که کار عادی شده ،اگر نشود احتمال کتک خوردن معلم توسط دانش اموزان و اولیا م.....و.....و.....تورا خدا جمع کنید مردک بدهید اقلا ابرو مندانه تر از این وضعیت مدارس است

  • ابراهیم پور

    بچه های افغانستان و ثبت نام کردین جا برای بچه های ما نیست الان دختر کلاس هفتم خودم که تو منطقه ۱۵تهران کدوم کشور ثبت نام کنم ؟؟؟؟؟؟؟

  • شهروند

    وقتی دانش آموز مشکل معیشتی داره به نظر شما ما چقدر می تونیم کمک کنیم که از تحصیل جا نمونه درضمن مگه یکی دو نفرند که بشه کاری کرد براشون، اونوقت دولت شما میگه ۶۰ درشد از زیر خط فقر خارج شدن بابل بخدا ۸۰ درصد زیر خط فقر رفتن چرا کاری که نمی کنید با آمار دادنهای بی حساب و کتاب دل ما رو خون می کنید

  • ناشناس

    از وزیر محترم خواهانم سابقه خدمت معلمان حق التدریس دهه ۷۰ و ۸۰ که به دلیل پرداخت نکردن بیمه،(خیلی زیاد) محاسبه کنند با حق بیمه عادلانه نسبت به همان سال ها.

  • ناشناس

    با سلام من سال ۷۶ تا ۸۳ حق التدریس در دبیرستان مناطق ۱۸ و ۱۹ کار کردم بابت آن ۲سال و ۷ ماه سابقه ، حدود ۸ میلیون بیمه محاسبه کردند. نسبت به حقوق ناچیز آن سال ها بیمه خیلی بالا بود، من پرداخت نکردم، چون ناعادلانه بود و نداشتم، خواهشمندم سابقه حق التدریس ما را با بیمه عادلانه بدهید.

  • ناشناس

    با سلام در مدارس ابتدایی که بنده با سابقه ۲۰ سال مشغول به کارم، خانواده ها در برابر درس قرآن و هدیه های آسمان خیلی جبهه می گیرند و می خواهند که به فرزندانشان این دو درس را آموزش ندهیم. باید در این زمینه واقعا کار کارشناسی انجام شود. با آرزوی موفقیت و سرافرازی آینده سازان کشور عزیزمان ایران

  • سهیلل

    سلام
    من مادر یک نوجوان ۱۷دساله هستم که در مقطع یازدهم بود
    چرا و به چه علت تیرماه به پایان می رسد و هنوز آموزش و پرورش نتوانسته نتایج را اعلام کند
    فقط تورو خدا دلیل اینکه چند بار باید با خوانی شود و سه بار نمره مرور شود اینها بهانه است
    مگر ما دانش آموز نبودیم والله یک هفته بعد نتایج اعلام میشد
    از دلشوره و اضطراب مردیم
    خواهشا سریع مرداد هم آمد

  • ناشناس

    با سلام با انتخاب وزیری شایسته، توانمند و کارشناس همچون جناب حاجی بابایی،
    آموزش و پرورش کشورمان را نجات بدهیم.
    دست به دست هم دهیم به مهر کشور خود را کنیم آباد

  • زهرا

    یک وزیر مستقل و باسواد بزارین دیگه چه وضع آموزش و پرورش اخه

  • ناشناس

    ما آموزگاران موافق حذف نظام دوری آموزش پرورش هستیم با تشکر از زحمات شما بزرگواران

  • محمدرضا

    سلام خب بنده پارسال اول مهر ۱۴۰۲بازنشسته شدم الان نه موقعات ونه سنوات پاداش بازنشستگان به ماها پرداخت نشده است و پس کنید همگان شما ها یه مزدوری هستید که درمقابل ما ملت واستادید پس کنی وبرگردید به طرف مردم

  • امیر رحمانی

    به خدا قسم دبیری برای تصحیح برگه های هر درس بگذارید که متخصص اون درس باشند تا دانش آموزان ضرر نکنند اگر هم اینکار رو نمی توانید انجام دهید ننگ بر شما وزیر آموزش و پرورش باعث تاسف است که عده ای بی سواد آینده دانش آموزان این مرز و بوم را در دست خود گرفته اند

  • شهد شیرین

    جناب اصول دین وفروع دین فرزندان ما شده رژ لب کاکل به سر بدون جوراب ناخن کاشته ...خجالت بکشید از دختران به آغوش کشیده توسط پسران بدون مادر ...همین کادرهایی که با رسانه ی شما در تلویزیون ومدارس بی حیایی ولذت جویی وخشونت را راه حل تنبلی خود دانستند .و البته روحانیون ما هم تربیت مرتبی ندارند متاسفانه

  • شهد شیرین

    بخشنامه ها را برای تابستان بگذارید فقط کتابها وکلای باشد برای معلمها ...فوق برنامه ها پنج شنبه ها برای غیر معلمها باشد چنانچه قصد دارید پزشکیان بشوند دانش آموزان ما

  • ناشناس

    سلام
    لطفا به داد ما بازنشست های فرهنگی با 30 سال خدمت و بیشتر را برسید یک مشت مسئولین بی مسئولیت به ما زور می گویند و کارهای مربوط به بازنشستگی ما را انجام نمی دهند
    ما عدالت می خواهیم مخصوصا استان چهار محال و بختیاری که اصلا جواب گو نیستند
    باید به کی شکایت کنیم؟ باید از کی کمک بگیریم؟ 30 سال خدمت صادقانه کردیم الان خسته و مریض هستیم و هیچ کس پاسخ گوی ما نیست
    ما معلمین استان چهار محال و بختیاری عدالت می خواهیم

  • میثم رادمهر

    با این برنامه های مزخرف و غیر کارشناسی چهل ساله ابهت علم و دانش رو از بین بردید بچه های مردم رو نابود کردید فرهنگ و تربیت رو به گند کشیدید بس کنید لطفا

  • ناشناس

    آموزش وپرورش زیر بنای پیشرفت هر کشوری هست.که متاسفانه برای کسور ما دیگه زیر بنا نمونده شد ویرانه شد خانه ای بر باد.نابود کردند رفت .عمدا هم این کار رو کردند تا ایران رو نابود کنند.الهی نابود بشن.تا با روح وروان ما بازی نکنند.

  • ناشناس

    کسی که قراره معلم بشه باید چهار سال تو دانشگاه فرهنگیان اموزش ببینه .اینجور تامین نیرو در اموزش و پرورش نمیتواند برای اینده دانش آموزان مثمر ثمر باشد.نیرو با سن بالا و بدون اموزش راهی مدرسه بشودچه سودی حاصل می شود

  • ج

    خواهشا سایت سنجش برای کلاس اولی هارو باز کنین مگه قراره عده ای را ثبت نام نکنین سایتشون هرچند وقت یکبار چند ساعت باز میکنین بعد میبندین واقعا من موندم چه کاریه روستایی ها دسترسی کم دارن برای کافی‌نت در درون شهر لطفا رسیدگی کنین

  • ناشناس

    تو پرند جا نیست تو مدرسه برای بچهای خودمون بسکه افغانی ریخته جمع کنین بابا از معلم چه توقعی باید به اجنبی درس بده

  • ناشناس

    سلام من مادر 3 دانش آموز. مقطع سوم ابتدایی و هشتم و دو دهم هستم برای ثبت نام هر کدام به اجبار مبلغی حداکثر یک‌میلیون از ما میگیرن و به قول مدیران درغیراینصورت بچه از مدرسه حدف جایگزین میشه و در آخر سال هم به بهانه‌ای مختلف پول میگیرند چرا؟؟؟؟ مگه مدارس دولتی رایگان نیست چرا کسی پیگیری نمی‌کند به آموزش و پرورش هم شکایت کردیم متاسفانه با ما یاری نکردن حق و به مدرسه ها میدن تواین شرایط باید چکار کنم. بچه رو ترک تحصیل بدم درسته؟؟؟؟؟

  • علی

    از کلاس های ۴۰ نفره چه خبر کار دو معلم رو به یه معلم می سپرید.و معلم رو روانی می کنید.و یک دهم حقوق کشورهای دیگه رو به معلم نمی دید.اونم از بیمه هاتون که دکوری هستش بیچاره معلم باید از جیبش پرداخت کنه بعد فاکتور کنه بعد شما پرداخت کنید از رفاهیات برای معلم فقط اسمش هستش این درد دل معلم پسرم بود

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر