اختصاصی تیترکوتاه؛

شرایط قطار برای معلولین را می دانید؟

قطار یکی از مهمترین وسایل نقلیه عمومی به حساب می آید که عموم جامعه درجهت مدیریت هزینه ها و امنیت بالاتر هنگام سفر آن را انتخاب می کنند اما آیا شرایط استفاده از این وسیله نقلیه برای معلولین و کم توان ها هم فراهم شده است؟

شرایط قطار برای معلولین را می دانید؟

آیا قطار ویژه معلولین وجود دارد؟ و امکانات قطار برای معلولین در چه حدی است؟ خیر، به‌ طور کلی قطار مختص معلولین وجود ندارد. اما هنگام طراحی قطارهای جدید به اندازه واگن‌ها، اندازه در کوپه قطار و خیلی موارد دیگر تا حدودی توجه‌شده است. ولی با این حال سفر با وسایل نقلیه عمومی برای توان‌خواهان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زندگی آنها بوده که به تازگی به آن توجه بیشتری می‌شود.

قطارهایی که در مسیرهای مختلف در راه آهن ایران فعالیت دارند، امکانات خوبی دارند اما نمی توانیم بگوییم که امکانات مناسبی برای تردد معلولین هم در نظر گرفته شده است. با این حال از چهار سال پیش قوانین جدیدی وضع شد تا افراد معلول و یا کم توانی که قصد استفاده از قطار را دارند بتوانند این موضوع را هنگام خرید بلیط اعلام کرده و از تسهیلات بهتری در هنگام استفاده از قطار بهره مند شوند. 

همانطور که پیش‌تر گفتیم، زیرساخت‌های حمل‌ونقل معلولین با قطار در دست ایجاد و بهره‌برداری است. در همین راستا نزدیک به ۵۰ ایستگاه اصلی از خطوط ریلی ایران به تسهیلات ویژه معلولین مجهز شده که می‌توان به ایستگاه‌های ویلچر کوچک در تمامی راهروها و سرویس‌های بهداشتی مخصوص معلولین اشاره کرد.

به نظر می رسد که عزم جدی در راستای خدمت بهتر به معلولین و کم توان ها در وجود دارد و به همین سبب امکانات مربوط به این دسته از افراد در حال گسترش و فراگیر شدن هستند. خدماتی که در برخی قطارهای برای توان‌خواهان ارائه می‌شود شامل: ویلچرهای کوچک و متناسب با ابعاد قطار برای تردد میان کوپه‌ها، سرویس بهداشتی معلولین، کوپه‌هایی با ابعاد مناسب برای گردش و جابجایی راحت با ویلچر، فضایی برای قرار دادن ویلچر و صندلی چرخ‌دار است.

سوارشدن افراد ناتوان به قطار پس از رسیدن به ایستگاه قطار با استفاده از ویلچر صورت می‌گیرد. در صورت نداشتن ویلچر نیز همراهان شما می‌توانند به بخش داخلی راه آهن مراجعه نموده و از آنجا برایتان ویلچر بگیرند، مسئولین راه آهن هم موظف‌اند ویلچر در اختیار شما بگذارند. در مرحله بعد، برای رفتن به داخل قطار نیز، مسئولین ویلچر مخصوصی به فرد می‌دهند تا به راحتی از عرض در واگن گذر کند و داخل قطار شود. ویلچرهای عرف که برخی از معلولین استفاده می کنند برای تردد در راهرو و کابین های قطار مناسب نیست. 

با این تفاسیر هنوز هم مشکل قطارهای کشور در زمینه معلولین پا برجاست و به نظر می رسد که بهتر است این افراد از دیگر وسایل نقلیه برای سفرهای خود استفاده کنند برای مثال ایرلاین و فرودگاه ها تدابیر بیشتری در جهت سهولت این افراد اندیشیده اند. امیدواریم که به زودی شاهد گسترش فرهنگ احترام به معلولین و کم توان ها باشیم. 

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر