اختلال سیستم های کامپیوتری جهان زیر ذره بین تیتر کوتاه؛

" مرگ آبی" بلای جان مردم دنیا شد

قطعی مایکروسافت که روز گذشته به دلیل به روز رسانی در یکی از نرم افزارها ایجاد شد، سیستم های کامپیوتری در بخش های مختلف در بسیاری از کشورها را با مشکل رو به رو کرده است.

" مرگ آبی" بلای جان مردم دنیا شد

قطعی مایکروسافت ناشی از به‌روزرسانی نرم‌افزار شرکت CrowdStrike ، باعث بازگشت صفحه‌ای آشنا و ترسناک برای بسیاری از کاربران ویندوز شده است. چیزی که به طور غیررسمی به عنوان "صفحه آبی مرگ" شناخته می‌شود، که نشان می‌دهد سیستم‌های کامپیوتری آنها از کار افتاده است.

این قطعی، مصرف‌کنندگان و مشاغل در سراسر جهان از جمله خطوط هوایی، بانک ها، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، مخابرات، خرده فروشان و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی در میدان تایمز شهر نیویورک را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، صفحه‌های آبی روز جمعه در چندین فرودگاه روی صفحه نمایش کامپیوترها قابل مشاهده بوده‌اند.

صفحه آبی که در رایانه‌های ویندوزی در هنگام بروز مشکل نشان داده می‌شود، مدت‌هاست که وجود دارد و زمانی ظاهر می‌شود که سیستم با مشکل جدی مواجه شده و نیاز به توقف یا راه‌اندازی ناگهانی آن دارد. قطعی جهانی روز جمعه ناشی از یک مشکل فنی بود که شرکت جهانی امنیت سایبری CrowdStrike اعلام کرد که این مشکل را در نرم افزار خود شناسایی کرده و در تلاش برای حل آن است. CrowdStrike نرم افزار آنتی ویروس را برای دستگاه‌های ویندوزی خود در اختیار مایکروسافت قرار می‌دهد.

امنیت بازار ارزهای دیجیتال به خطر افتاد

قطع اطلاعات اخیر CrowdStrike سوالاتی را در مورد تأثیر بالقوه آن بر صنایع مختلف از جمله شرکت‌های ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. محقق بلاک چین و مدیرعامل سابق Naijacrypto Chiagozie Iwu تحلیل خود را در مورد اینکه چگونه اختلال می‌تواند بر شرکت‌های رمزنگاری تأثیر گذاشته و توصیه هایی را برای کاهش خطرات مرتبط با آن ارائه کرد.

وی در صحبت با Cointelegraph اشاره کرد که شرکت‌های بومی بلاک چین که در شبکه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند، ذاتاً در برابر چنین اختلالاتی انعطاف پذیرتر هستند. او گفت: «برای شرکت‌های بومی بلاک‌چین، آنها چیزی برای نگرانی ندارند زیرا عناصر تمرکززدایی مبتنی بر گره این خطر را کاهش می‌دهند.

با این حال، او هشدار داد که پلتفرم‌های رمزنگاری متمرکز ممکن است در آینده در برابر مشکلات مشابه آسیب‌پذیر باشند. او پیشنهاد کرد که موسسات ممکن است معماری‌های مبتنی بر ابر غیرمتمرکز، مانند معماری رایانه‌های اینترنتی (Dfinity) را برای تقویت انعطاف‌پذیری خود در نظر بگیرند.

مایکروسافت مسافران را در فرودگاه‌ها سرگردان کرد

روز شنبه (۲۰ ژوئیه)، یک روز پس از یک نقص فنی در Crowdstrike مایکروسافت که باعث ایجاد اختلالات گسترده در سراسر جهان شد، تعداد زیادی افراد در خارج از فرودگاه‌های سراسر هند ایستاده بودند. این اختلال به دلیل به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزار Crowdstrike ایجاد شد و از آن به عنوان بزرگ‌ترین قطعی فناوری اطلاعات در جهان یاد می‌شود. اگرچه وضعیت از زمان بروز اتفاق روز جمعه به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما مسافران همچنان با چالش هایی روبه‌رو هستند. Crowdstrike اعلام کرد در حالی که مشکل اصلی حل شده است، بازگشت کامل به حالت عادی ممکن است چند روز طول بکشد.

وزارت هوانوردی کشوری هند اعلام کرد که عملیات پروازها روان بوده و سیستم‌های خطوط هوایی یک روز پس از قطعی جهانی در همه فرودگاه‌ها به حالت عادی بازگشته است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی مسائل مربوط به تعدیل سفر و فرآیندهای بازپرداخت در حال رسیدگی است. بر اساس گزارش‌ها، قطعی مایکروسافت باعث ایجاد بیشترین اختلال در بخش هوانوردی شد زیرا بیش از ۵۰۰۰ پرواز در سراسر جهان لغو و بیش از ۱۱۰۰۰پرواز با تاخیر انجام شده است.

یکی از مسافران بعدازظهر روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت: من نتوانستم پرواز دیگری را رزرو کنم زیرا سیستم از کار افتاده است، بنابراین نمی‌توانم کوپنی برای غذا، هتل یا هر چیز دیگری دریافت کنم. مسافر دیگری ساکن نیوجرسی نیز یک شب در فرودگاه خوابید و پروازش دو بار لغو شد.

مشکلات قطعی مایکروسافت فقط فرودگاه‌ها را تحت تاثیر قرار ندادند. امریکایی‌ها به دلیل قطع برق با مشکلاتی مواجه شدند. برخی در دریافت مرسولات پستی نیز با چالش رو به رو شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها شماره تماس‌های اضطراری ۹۱۱ در مکان‌هایی مانند آلاسکا و فنیکس در امریکا از کار افتاده اما اکنون دوباره به کار گرفته شده است. در شهر نیویورک، ۹۱۱ به خوبی کار می‌کند.

دفاتر گواهینامه رانندگی در تگزاس، تنسی، کارولینای شمالی و جورجیا به دلیل قطعی‌های مداوم بسته شده یا خدمات محدودی دارند. شرکت‌های حمل‌ونقل، یعنی UPS و FedEx، به مشتریان هشدار دادند که ممکن است به دلیل قطعی فناوری، برخی خدمات تاخیر داشته باشند.بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان به دلیل قطعی سیستم در پردازش پرداخت‌ها با مشکل مواجه هستند. این موضوع بر هتل‌های بزرگی مانند ماریوت و هیلتون نیز تاثیر گذاشته است.

ماهیگیری کلاهبرداران از آب گل آلود

طبق هشدارهای دولت ایالات متحده و چندین متخصص امنیت سایبری، مجرمان سایبری درحال‌حاضر با تبلیغ وب‌سایت‌های جعلی حاوی نرم‌افزارهای مخرب طراحی شده برای به خطر انداختن قربانیان ناآگاه، از هرج و مرج سود می‌برند.

بلای قطعی اینترنت دامن بیمارستان‌ها را گرفت

در حالی که بیشتر بیمارستان‌ها برای درمان فوریت‌های پزشکی در حالت آماده باش بودند، عدم دسترسی به سوابق پزشکی الکترونیکی و سفارش آزمایش‌ها و نسخه‌های آزمایشگاهی باعث شده است که ویزیت‌ها و جراحی‌ها لغو شوند. کارکنان بیمارستان تلاش کرده‌اند تا بدون فناوری‌هایی که به آنها تکیه می‌کنند، مراقبت‌های لازم را به بیماران ارائه دهند.

یک پرستار در بیمارستانی در کالیفرنیا در خصوص قطعی سیستم‌های کامیپوتری بیمارستان گفت: همه نوزادان ما برچسب‌های پلاستیکی کوچکی دریافت می‌کنند که اگر به خروجی یا آسانسور خیلی نزدیک شوند، زنگ هشدار را به صدا در می‌آورند. اکنون با قطعی سیستم‌ها امنیت نوزادان در خطر است. در چنین شرایطی مسئولیت نگهبانان افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر بیمارستان ها، مراکز اهدای خون نیز با چالش هایی مواجه شده‌اند و به دلیل تاخیر در پرواز، روش‌های ارسال خون را تغییر می‌دهند. مرکز خون نیویورک که حدود ۲۰۰ بیمارستان در شمال شرق را تامین می‌کند، عملیات رانندگی اضطراری را برای توزیع خون جمع آوری شده آغاز کرد. فرماندار نیویورک تأثیرات قطعی بر روی خطوط حمل‌ونقل و امکانات مراقبت‌های بهداشتی را به عنوان یک "وضعیت بی‌سابقه" توصیف کرد. با این حال، اولویت اصلی ایالت خدمات اضطراری است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد