اختصاصی تیترکوتاه؛

صفر تا ۱۰۰ "چک این" در فرودگاه/ چک‌این آنلاین چیست؟

اگر قرار است برای اولین بار سوار هواپیما شوید، باید با برخی از اصول قبل از پرواز آشنایی داشته باشید. چک این در فرودگاه یکی از مهم‌ترین مواردی است که پیش از سفر حتما باید روند آن را به طور کامل بشناسید.

صفر تا ۱۰۰ "چک این" در فرودگاه/ چک‌این آنلاین چیست؟

 چک این فرودگاهی، در واقع فرایندی است که یک مسافر پیش از سوارشدن به هواپیما طی می‌کند. در این مرحله، باید کارت پرواز دریافت کنید، چمدان‌های خود را وزن‌گیری کنید و به بخش بار تحویل دهید و سپس، از گیت امنیتی عبور کنید. به کل این پروسه در اصطلاح چک این گفته می شود. 

شاید تعجب کنید اما بخشی از فرایند چک‌این پیش از آنکه به فرودگاه بروید آغاز می‌شود. شب قبل از پرواز، باید موارد لازم را مجدد بررسی کنید و مطمئن شوید موارد ضروری از قلم نیفتاده‌اند. پیش از هر چیزی، باید مشخصات پرواز خود را چک کنید و ساعت مناسبی را برای رفتن به فرودگاه انتخاب کنید. همچنین، باید ببینید که پرواز شما در کدام یک از ترمینال‌های پرواز مبدا انجام خواهد شد. موارد بسیاری دیده شده که مسافر به خاطر ورود به ترمینال اشتباه از پرواز خود جا مانده است چرا که در برخی از فرودگاه ها مانند مهرآباد تهران فاصله بین ترمینال ها زیاد است. 

سپس، باید مدارک مورد نیازتان را آماده کنید. در مرحله چک این فرودگاه های داخلی، تنها به یک کارت شناسایی (کارت ملی) نیاز دارید. اما اگر پرواز خارجی دارید، حتما باید پاسپورتتان را همراه خود داشته باشید. این مدارک را همراه با پرینت بلیط در جای دردسترس و امنی قرار دهید. مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در پروازهای داخلی یک ساعت و نیم و در پروازهای خارجی، ۳ ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

مراحل چک این از زمان رسیدن به فرودگاه: 

اصل کار از زمان رسیدن به فرودگاه و ترمینال درست شروع می شود و به ترتیب مراحل زیر باید اقدام کنید: 

مدارک (گذرنامه، کارت ملی، شماره رزرو آنلاین یا کپی از بلیط کاغذی) خود را  آماده کنید. اگر با کسی همراه هستید حتما در هنگام چک این مدارک آن‌ها نیز باید همراه شما باشد.

پس از مراجعه به کانتر پذیرش، ابتدا باید مدارک را برای صدور کارت پرواز و چمدان‌ها را برای وزن‌گیری و ارسال به بخش بار هواپیما، به مسئول پشت کانتر ارائه دهید. توجه داشته باشید که می‌توانید چمدان یا کیف کوچک خود را بدون تحویل در قسمت چک این فرودگاه به داخل هواپیما ببرید. 

پس از ارائه مدارک و بررسی چمدان‌ها، کارت پرواز را دریافت خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد سوار هواپیما شوید.

پس از اتمام مراحل ورود، باید به سمت گیت خروجی بروید و مراحل بازرسی امنیتی را انجام دهید. در طول بررسی امنیتی، باید اشیایی مانند کلید، تلفن، کمربند، تجهیزات الکتریکی و کیف‌های دستی خود را در سبدهایی قرار دهید تا بتوانید از گیت بررسی امنیتی عبور کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید چمدان یا کیف کوچک خود را بدون تحویل در قسمت چک این فرودگاه به داخل هواپیما ببرید. البته ترفندهایی برای تحویل سریع چمدان در فرودگاه وجود دارد.

پس از بررسی امنیتی، می توانید به سمت سالن پرواز بروید و منتظر بمانید تا زمان سوار شدن به هواپیما فرا برسد.

در موعد مقرر، اتوبوس‌های مخصوص حمل مسافران به سوی هواپیما، برای سوارکردن شما می‌آیند. پس از نشان دادن کارت پرواز، می‌توانید سوار اتوبوس‌ها شوید و به سمت هواپیما بروید.

چک این آنلاین به چه معناست؟ 

چک‌این آنلاین، فرایندی است که به مسافران کمک می‌کند به صورت آنلاین و بدون حاضرشدن در کانترهای فرودگاهی، روند پذیرش را انجام دهند و بدون اتلاف وقت در صف‌های طولانی، کارت پرواز بگیرند. در این حالت، شما باید ۲۴ ساعت تا ۴۵ دقیقه پیش از زمان پرواز (۹۰ دقیقه در پروازهای خارجی)، به سایت یا اپلیکیشن ایرلاین پرواز خود مراجعه کنید و با واردکردن اطلاعات لازم، مراحل چک این آنلاین پرواز را انجام دهید. فقط زمان رسیدن به فرودگاه بار خود را باید تحویل کانتر مخصوص چک این آنلاین دهید. مهم‌ترین مزایای چک‌این آنلاین عبارت‌اند از:

صدور کارت پرواز در خانه و به صورت الکترونیکی

صرفه‌جویی در زمان برای ورود به گیت پرواز

انتخاب صندلی مناسب

آگاهی از اطلاعات پرواز و آب‌وهوا

کاهش ترافیک فرودگاه

و…

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر