در گفت و گو با مدیرعامل شرکت ساتکو مطرح شد؛

بخش خصوصی پیشتاز در ساخت خطوط اتوماتیک قالب‌گیری ریخته‌گری

شرکت سیال سازان آذران تدبیر در صنعت ریخته‌گری با تلاش‌های مستمر خود موفق به ساخت خطوط اتوماتیک قالب‌گیری شده‌اند و با ارائه تجهیزات پیشرفته و نوآوری‌های جدید، گامی بزرگ در جهت توسعه و رقابت‌پذیری این صنعت در ایران برداشته است.

بخش خصوصی پیشتاز در ساخت خطوط اتوماتیک قالب‌گیری ریخته‌گری

مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب تهران از تاریخ ۲ الی ۵ مرداد ماه سال جاری میزبان برگزاری نمایشگاه تخصصی معدن، صنایع معدنی، فرآوری  مواد معدنی ،ماشین آلات و تجهیزات وابسته خواهد بود. پیرامون نوآوری‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های صنعت ریخته‌گری با سید رضا دامادی بنیان گذار و مدیرعامل شرکت سیال سازان آذران تدبیر (ساتکو)  به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این رویداد به گفت و گو نشستیم.

لطفاً خودتان و شرکتتان را معرفی کنید. در چه بخشی از زنجیره تأمین معدن فعالیت می‌کنید؟

سید رضا دامادی ، دانش آموخته رشته مهندسی مواد ریخته گری در مقطع دکتری، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت سیال سازان آذران تدبیر (ساتکو) هستم. شرکت ساتکو در زمینه ساخت خطوط اتوماتیک قالب‌گیری ریخته‌گری فعالیت می‌کند. ما در بخشی از زنجیره تأمین معدن که مربوط به تولید تجهیزات و ماشین‌آلات قالب‌گیری و ریخته‌گری است، نقش داریم.

سید-رضا-دامادی

با چه هدفی تصمیم به حضور در این نمایشگاه گرفتید؟

- هدف اصلی ما از حضور در این نمایشگاه، شناساندن محصولات شرکت و توسعه بازار در کشور است. با توجه به اینکه این نمایشگاه فرصتی برای معرفی نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید به صنعتگران و علاقه‌مندان را فراهم می‌کند، حضور در آن می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات جدیدی با همکاران و صنایع مرتبط برقرار کنیم و بازار محصولات خود را گسترش دهیم. علاوه بر این، شرکت در این نمایشگاه به ما امکان می‌دهد تا نیازها و خواسته‌های مشتریان بالقوه را بهتر درک کنیم و محصولات و خدمات خود را متناسب با آنها بهبود بخشیم.

چه محصولات یا خدماتی را در این نمایشگاه ارائه می‌دهید؟ جدیدترین نوآوری‌ها یا پیشرفت‌های شرکت شما در این زمینه چه هستند؟

- تجهیزات خطوط قالب‌گیری اتوماتیک ماسه تر و ماسه با رزین فوران را ارائه می‌دهیم. کل تجهیزات این خطوط بعد از ۵۰ سال، برای اولین بار تنها توسط شرکت ساتکو در ایران ساخته شده‌اند.

مهمترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت ریخته‌گری در ایران را چه می‌دانید؟

- به دلیل مزایای رقابتی کشور ایران در زمینه مواد اولیه، انرژی و دستمزد پایین نیروی انسانی، قیمت تمام شده قطعات ریختگی در ایران به شرط استفاده از فناوری‌های جدیدتر و با راندمان بالا، بسیار پایین‌تر از کشورهای اروپایی و همجوار خواهد بود. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در کشورهای اروپایی، قطعاً در چند سال آینده بازار بسیار بزرگی برای صنعت ریخته‌گری کشور باز خواهد شد.

 -  محدودیت برق کشور برای تأمین انرژی این صنعت، سرعت پایین قالب‌گیری در این صنعت به دلیل استفاده از روش‌های سنتی، عدم وجود تیم فروش در اکثر کارخانجات و وابستگی شدید فروش به مالک مجموعه، چالش هایی‌اند که صنعت ما با آن ها مواجه است. به همین دلیل، توسعه فروش با توجه به دغدغه‌های کارفرمایی سخت می‌باشد. در نتیجه، اکثر واحدهای ریخته‌گری نه به دنبال بازارهای جدید و نه به دنبال فناوری جدید هستند زیرا نمی‌توانند توسعه را تجسم کنند و سال‌ها با فرآیندهای سنتی ادامه می‌دهند.

چه نظری در مورد نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت ریخته‌گری ایران دارید؟

- قطعاً توسعه ریخته‌گری تنها با کمک بخش خصوصی می‌تواند اتفاق بیافتد. الگوهای ناموفق مدیریت دولتی در دنیای ریخته‌گری را می‌توان در شرکت‌های ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و مالیبل سایپا مشاهده کرد. به نظر من، مدیریت یک واحد صنعتی نیاز به سواد مالی، تخصص و پویایی دارد که این صفات در سیستم دولتی وجود ندارند.

به عنوان یک فعال در صنعت ریخته‌گری، چه انتظاراتی از دولت جدید برای حمایت از این صنعت دارید؟

- توسعه زیرساخت‌های برق کشور، اعطای تسهیلات برای نوسازی واحدهای صنعتی. دولت باید با ایجاد تسهیلات و حمایت‌های مالی، به واحدهای صنعتی کمک کند تا تجهیزات و فناوری‌های خود را به‌روز کنند. همچنین، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت و ایجاد مشوق‌های مالیاتی می‌تواند به رشد و توسعه صنعت ریخته‌گری کمک کند. همچنین، تسهیل در صادرات محصولات ریخته‌گری از طریق ایجاد توافق‌نامه‌های تجاری با کشورهای دیگر می‌تواند به توسعه بازارهای جدید برای این صنعت کمک کند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد