درسی که تیلور سوییفت به صنعت گردشگری داد
بلومبرگ در این گزارش به بررسی تحول گردشگری از طریق رویدادهای ورزشی و جشنوارههای موسیقی پرداخته است. پیشبینی میشود گردشگری ورزشی و موسیقی تا سال ۲۰۳۲، نماینده یک صنعت ۱/۵ تریلیون دلاری باشند.
اگر شمارش تعداد افرادی که اخیرا عکسهای خود را از مسابقات فرمول یک یا کنسرت تیلور سوئیفت در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند، از دستتان در رفته، بدانید که تنها نیستید.
به نوشته بلومبرگ، تحقیق جدیدی که توسط شرکت بینالمللی کولینسون انجام شده، نشان میدهد گردشگری ورزشی و موسیقی با سرعت بیسابقهای در حال رشد است و پیشبینی میشود این دو تا سال ۲۰۳۲ نماینده یک صنعت ۱/۵ تریلیون دلاری باشند.
گردشگری ورزشی عمده این استقبال قابل توجه را تشکیل میدهد و طبق آمارها، در سال ۲۰۲۳ ارزش آن به ۵۶۴/۷ میلیارد دلار رسیده است. پیشبینی میشود این رقم با رشد چشمگیر، در هشت سال آینده به ۱/۳۳ تریلیون دلار جهش پیدا کند.
در این میان برآوردها نشان میدهد سهم گردشگری موسیقی به ۱۳/۸ میلیارد دلار برسد که بیش از دو برابر رقم کنونی آن، یعنی ۶/۶ میلیارد دلار است. کولینسون در گزارش خود اعلام کرده بازدیدکنندگان شامل افرادی است که با پرواز خود را به یک رویداد رساندهاند؛ یا بینالمللی یا داخل کشور خودشان.
در نظرسنجی انجامشده از ۸ هزار و ۵۳۷ بازدیدکننده از ۱۷ کشور جهان، بیش از ۴ نفر از هر ۵ نفر (۸۳ درصد)، خود را با پرواز به یک رویداد ورزشی رساندهاند، در حالیکه ۷۱ درصد طی سه سال گذشته، با هواپیما به یک شهر میزبان کنسرت موسیقی رفتهاند یا قصد دارند طی ۱۲ ماه آینده این کار را انجام دهند.
کولینسون از این نتایج برای مدلسازی اینکه این صنعت چگونه گسترش پیدا کرده و به چه شکل به مسیر خود ادامه خواهد داد، استفاده کرده است. این شرکت همچنین علیرغم رویدادهای تاریخی مانند «تور دورهها»ی تیلور سوئیفت یا نخستین المپیک تابستانی در هشت سال اخیر که اجازه حضور تماشاگران در رویدادها را داده و هماکنون در پاریس جریان دارد، یک رشد خطی را برای این صنعت در نظر گرفته است.
کریستوفر راس، رئیس شرکت بینالمللی کولینسون، اعلام کرده: «مردم ارزش زیادی برای این نوع تجربیات قائل هستند. اگر به یک رویداد ورزشی یا موسیقی بروید، این تجربه فقط زمانی آغاز نمیشود که شما پا به استادیوم میگذارید؛ برنامهریزی این سفر، خود سفر و هیجان آن، همگی جزء این تجربه هستند.»
حدود ۸۳ درصد از افرادی که برای این رویدادها سفر میکنند، راهی مسابقات فوتبال، مسابقات بسکتبال، بازیهای المپیک، مسابقات فرمول یک یا تورنمنتهای تنیس هستند که به ترتیب پنج رویداد ورزشی پرطرفدار در جهان محسوب میشوند.
کریستوفر راس افزوده: «در جهانی که شبکههای استریمینگ (پخش زنده) راههای دسترسی آسانی برای طرفداران ایجاد کردهاند، توانایی تبدیل شدن به یک هوادار جهانی، بیش از همیشه به یک واقعیت تبدیل شده است.»
تب و تاب فوتبال و فرمول یک
مسابقات فوتبال ۶۹ درصد از نظرسنجی را تشکیل داده است و افراد پاسخدهنده اعلام کردهاند یا بهتازگی به یک مسابقه فوتبال رفتهاند یا اینکه قصد دارند در سال آینده به تماشای مسابقات این ورزش پرطرفدار بروند. این شامل افرادی میشود که در میان بیش از ۱ میلیون هواداری بودند که برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ به قطر سفر کردند، نه افرادی که قصد دارند در مسابقات جام جهانی بعدی در سال ۲۰۲۶ حضور پیدا کنند.
در این میان، مسابقات فرمول یک با رشد فزاینده محبوبیت در میان نسل جوان روبهرو شده است. همچنین ۳۰ درصد از طرفداران مسابقات فرمول یک، علاقهمندی خود به این ورزش را به سریال نتفلیکس به نام «درایو» (Drive) نسبت دادهاند. مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۷۰ هزار تماشاگر حضوری داشت که بالاتر از آمار ۱۹۵ هزار نفری سال ۲۰۱۹ است.
افزایش قیمت بلیتها و جنبههای اقتصاد گردشگری
فقط این موضوع نیست که افراد بیشتری به این ورزش علاقهمند شدهاند؛ قیمت بلیتها نیز در حال افزایش است. بلیت مسابقات فرمول یک در بریتانیا طی تابستان ۲۰۲۴ و برای صندلیهای ویژه به ۶۰۰ پوند (۷۶۵ دلار) افزایش پیدا کرده است و بلیتهای عادی نیز اغلب بیش از ۴۰۰ پوند برای هر نفر قیمت دارند که نسبت به قیمت حدود ۳۰۰ پوندی دو سال گذشته، با افزایش همراه شده است. این اتفاق باعث شده لوئیس همیلتون، راننده مطرح فرمول یک از بریتانیا، نسبت به افزایش قیمت بلیتها انتقاد کند.
از نظر کریستوفر راس، بلیت تنها یک جنبه از اقتصاد گردشگری ورزشی به حساب میآید و اقامت در هتل، وعدههای غذایی در رستوران، استفاده از تاکسی و هزینههای دیگر نیز وجود دارد.
دادههای کولینسون نشان میدهد ۷۷ درصد از توریستها یک یا دو روز پیش از کنسرت یا رویداد ورزشی به شهر مد نظر میرسند و حدود ۸۰ درصد یک تا سه روز پس از پایان آن رویداد، به تعطیلات خود ادامه میدهند.
گردشگران ورزشی از همه بیشتر هزینه میکنند و هزینه ۵۱ درصد از آنها از ۵۰۰ دلار به ازای هر نفر در هر سفر برای پرواز و دیگر هزینهها عبور میکند، البته به غیر از بلیت مسابقات.
شهر لاس وگاس را در نظر بگیرید که میزبان مسابقات فرمول یک گرند پریکس در نوامبر ۲۰۲۳ بود. این رویداد ورزشی باعث جذب ۱/۵ میلیارد دلار به این شهر شد، این درحالیست که سه ماه پس از آن، مسابقات «سوپر بول» (مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی قهرمانی لیگ فوتبال ملی ایالات متحده) کمتر از نصف این رقم، درآمدزایی داشت.
رئیس شرکت بینالمللی کولینسون اعلام کرده: «این به خاطر جمعیت جوانتر است که بیش از دیگران احتمال دارد در سفرهای خود هزینههای اضافی داشته باشند. این به نظر غیرمنطقی میرسد زیرا مردم فکر میکنند آنها درآمد قابل تصرف کمتری دارند.»
این باعث کمرنگ شدن تأثیر رویدادهای دیگر نشده است. مسابقات المپیک تابستانی پاریس که کمتر از حد انتظار به جذب توریست پرداخته، به اندازهای گردشگر جذب کرده است که رزروهای ایربیانبی را با رشد ۱۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه کند. گردشگران بینالمللی انتظار دارند حدود ۵ هزار دلار برای اقامت در هتلها، بلیت هواپیما و هزینههای بلیت رویدادها هزینه کنند. کولینسون میگوید هواداران ورزشی مایل به هزینهکرد در فرودگاهها نیز هستند.
تحقیق این شرکت نشان میدهد بیش از نیمی از هواداران ورزشی ۵۰۰ دلار یا بیشتر فقط در فرودگاه هزینه میکنند؛ افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال جزء بالاترین هزینهکنندگان قرار دارند و یکسوم آنها در حالیکه منتظر هستند سوار هواپیما شوند، بیش از هزار دلار هزینه میکنند.
گردشگری موسیقی و اتفاق خاص تیلور سوئیفت
در بخش موسیقی، کولینسون اعلام کرده رویدادهای موسیقی مهم مانند «راک این ریو»، «کواچلا» و «تور دورانها»ی تیلور سوئیفت، از عوامل پیشران اصلی گردشگری موسیقی بودهاند.
اما مورد آخر یک رویداد غیرعادی و بیسابقه محسوب میشود. هواداران سوئیفت باعث شدهاند فروش بلیت هواپیما به مقصدهایی مانند میلان و مونیخ در روزهای کنسرت با افزایش سالانه ۴۵ درصدی همراه شود. علاوه بر این، درآمدی که هتلهای درجه یک پاریس از رزرو مربوط به تور این خواننده آمریکایی به دست آوردهاند، حتی بالاتر از بازیهای المپیک پاریس بوده است.
برای کسانی که در صنعت مهماننوازی هستند، اکنون سوال این است که چگونه میتوان از این روند کسب درآمد کرد. هتلهای شرکت ماریوت اینترنشنال از تور دورهها به عنوان فرصتی برای جذب اعضای جدید برای برنامه وفاداری خود استفاده کرد و با وعده بلیتهای رایگان از طریق قرعهکشی، این کار را انجام داد. در مقابل، «اُبرگ ریزورتس کالکشن» «Auberge Resorts Collection» که دارای ۲۷ استراحتگاه پنج ستاره از ایتالیا تا هاوایی است، با مرسدس بنز همکاری میکند تا یک سری کنسرت جدید را از اکتبر آغاز کند که تاکنون با حضور کیت هادسون، مارن موریس و لیان رایمز برگزار شده است.
نظر شما