اختصاصی تیترکوتاه؛

هدایت وزارت نیرو در دولت چهاردهم به چه کسی می رسد؟

انتخاب فردی با توانمندی‌ ها و ویژگی ‌های بارز مدیریتی برای تصدی پست وزارت نیرو، از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدایت وزارت نیرو در دولت چهاردهم به چه کسی می رسد؟

وزارت نیرو یکی از مهم ‌ترین نهادهای دولتی در هر کشوری به شمار می ‌رود که وظایف گسترده ‌ای در حوزه‌ های تأمین، مدیریت و توزیع منابع آب و برق دارد. اهمیت این وزارتخانه از آن جهت است که منابع آب و برق، دو عنصر اساسی برای توسعه پایدار و رفاه عمومی جامعه هستند. آب و برق، زیرساخت ‌هایی بنیادین برای بسیاری از بخش ‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی محسوب می‌ شوند و کیفیت و کمیت تأمین این منابع، مستقیماً بر زندگی روزمره مردم و توسعه کشور تأثیر می ‌گذارد.

از این رو انتخاب وزیر نیرو از حساسیت ویژه ‌ای برخوردار است، زیرا این وزیر باید توانمندی ‌های لازم برای مدیریت چالش ‌های پیچیده این حوزه را داشته باشد. او باید توانایی تدوین و اجرای سیاست‌ های کلان، مدیریت منابع محدود، ارتقاء بهره ‌وری و کارایی سیستم ‌های توزیع و تأمین انرژی و آب، و همچنین مواجهه با بحران‌ های احتمالی مانند خشکسالی یا قطعی برق را داشته باشد. وزیر نیرو باید دانش فنی عمیق، تجربه مدیریتی و توانایی تعامل با سایر نهادها و بخش‌ ها را دارا باشد تا بتواند استراتژی ‌های مؤثری برای تأمین پایدار و بهینه منابع آب و برق کشور تدوین و اجرا کند.

بنابراین، انتخاب فردی با توانمندی‌ ها و ویژگی ‌های ذکر شده برای تصدی پست وزارت نیرو، از اهمیت بالایی برخوردار است و می ‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی کشور داشته باشد.

در همین زمینه  شنیده ها حاکی است که حضور پرویز فتاح در لیست پیشنهادی پزشکیان به مجلس برای وزارت نیرو قطعی شده است. فتاح در ایام تبلیغات انتخاتی در کمپین انتخاباتی سعید جلیلی فعال بود.

پرویز فتاح درحال حاضر رئیس ستاد اجرایی فرمان است و پیشتر نیز وزیر نیرو در دولت احمدی نژاد بوده است.

فتاح در ایام تبلیغات انتخاتی در کمپین انتخاباتی سعید جلیلی فعال بود و جزو چهره هایی بود که گفته می شد در صورت رأی آوردن جلیلی در قامت معاون اول در دولت او حضور خواهد داشت.

پرویز فتاح متولد ۱۳۴۰ است و در صورت قطعی شدن حضور او در دولت جزو چهره هایی با سن بالا محسوب می شود که با شاخص های شورای راهبری و اظهارات پزشکیان مبنی بر استفاده از نیروهای جوان و جدید همخوانی ندارد.

 رضا اردکانیان، عباس علی آبادی، محمد حاج رسولیها و حمید چیت چیان نیز از دیگر نام هایی است که برای تصدی گری این وزارتخانه مهم به گوش می رسد.

عباس علی‌آبادی، متولد ۱۳۴۰ در اراک، سیاستمدار و استاد دانشگاه ایرانی است که از سال ۱۴۰۲ وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم به شمار می‌آید. وی دارای تحصیلات عالی در مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، و خواجه نصیرالدین طوسی است و در دانشگاه‌های مختلف کشور در زمینه مهندسی مکانیک و موتورهای درون‌سوز تدریس کرده است.

علی‌آبادی سابقه‌ای برجسته در زمینه‌های مدیریتی و اجرایی دارد، از جمله فعالیت در جهاد سازندگی، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر. او همچنین مدیرعامل گروه مپنا بود که در زمان مدیریت وی، دستاوردهای مهمی از جمله طراحی و تولید توربین‌ها، موتورهای هواپیما، و خودروهای هیبریدی به ثبت رسید.

وی در مقام معاون وزیر نیرو نیز برنامه‌هایی چون توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و واقعی کردن قیمت برق را دنبال کرد. در نهایت، علی‌آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت با رأی اعتماد مجلس به این سمت منصوب شد.

رضا اردکانیان در سال ۱۳۳۷ در یزد متولد شده است. مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و دکترای مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر دریافت کرده است. او دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است.

او مدیر و موسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل UNU-FLORES در زمینه مدیریت بهم پیوسته منابع زیست محیطی آب، خاک و پسماند است، از دیگر سوابق علمی اردکانیان عضویت در هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، راهنمایی رساله های کارشناسی ارشد و دکترا، استاد تمام دانشگاه فنی درسدن آلمان، دانشکده علوم محیط زیست و نیز هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف را می توان نام برد.

رضا اردکانیان در دولت دوازدهم به عنوان وزیر نیرو حضور داشت، و سابقه فعالیت در وزارت نیرو به عنوان معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی وزیر نیرو، معاون وزیر نیرو در امور آب، قائم مقام وزیر نیرو را داراست و معاونت امور عمرانی وزارت کشور نیز از دیگر سوابق اوست.

"محمد حاج رسولیها" دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی عمران - سازه های آبی دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

مدیریت دفتر برنامه ریزی و معاونت طرح و توسعه و عضو هیات مدیره و مدیرکلی آب منطقه ای استان اصفهان، مدیریت عامل آب منطقه ای مازندران و گلستان، معاونت طرح و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیرکلی دفتر مهندسی و معیارهای فنی آب و آبفا از سوابق کاری وی محسوب می شود.

حمید چیت‌چیان (زادهٔ ۱۳۳۶) وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم بوده‌است. او پیش از این مشاور عالی و قائم مقام وزارت نیرو دولت نهم،[۶] عضو هیئت‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران، معاون وزیر نیرو در امور انرژی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، قائم مقام وزیر و مشاور عالی وزیر و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو نیز بوده‌است.

همچنین وی در تأسیس و پایه‌گذاری مؤسسه‌های مهمی از جمله مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا)، سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، مرکز اطلاعات انرژی ایران و آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی ایران نقش مهم داشته‌است.

چیت‌چیان فعالیت سیاسی خود را با حضور در سپاه آذربایجان شروع کرد و پس از تجربه سطوح مختلف فرماندهی با شرکت در انتخابات مجلس و کسب رأی اول از استان، نماینده آذربایجان شرقی (تبریز) در دوره سوم مجلس شورای اسلامی شد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد