بیش از ۳۰ کشته و مصدوم در انفجار مهیب معدن زغال‌سنگ طبس

وقوع حادثه انفجار گاز متان در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس سبب شد تا آن طور که تا این لحظه مسئولان اعلام کردند ۱۹ نفر جان خود را در این حادثه از دست بدهند.

بیش از ۳۰ کشته و مصدوم در انفجار مهیب معدن زغال‌سنگ طبس

«نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدن جوی طبس سبب انفجار شد.» این اولین خبری بود که شب گذشته در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و اعلام شد که بر اساس مشاهده و گفته حاضران، ۲۰ نفر از کارگران در محدوده حضور داشته‌اند که تاکنون اطلاعی از وضعیت سلامت آنان در دست نیست. 

بلافاصله خودرو‌های امدادی برای نجات محبوسین به محل حادثه که در ۸۵ کیلومتر مرکز شهرستان طبس قرار داشت عازم شدند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری و معاون سیاسی، امنیتی استانداری و تیمی از مدیران کل خراسان جنوبی نیز سعی کردند خود را دراسرع‌وقت به محل حادثه برسانند.

سپس هم ستاد مدیریت بحران شهرستان طبس تشکیل شد.

محمدعلی کاووسی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی هم در همان ساعات اولیه حادثه اعلام کرد: به دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان مبنی بر وقوع انفجار، ساعت ۲۳ امشب ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس، بلافاصله چهار تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند. 

وی گفت: هم‌اکنون یک گروه مجهز امداد و نجات از دیهوک، یک گروه مجهز از مسجدشکر و دو گروه مجهز از طبس به محل حادثه اعزام شده‌اند

بامداد امروز نیز اولین جسد حادثه معدن از داخل تونل بیرون آمد و شنیده‌ها حکایت از این داشت که احتمال نجات حادثه‌دیدگان و محبوسان خیلی کم است.

فراخوانی همه گروه‌های امدادی

همچنین بامداد امروز محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در مسیر اعزام به محل حادثه طبس گفت: بر اساس اطلاعات رسیده، ۲۰ کارگر در معدن مشغول به کار بودند که تاکنون تنها جسد یک کارگر بیرون کشیده شده و از وضعیت دیگر کارگران اطلاعی در دست نیست.

وی افزود: پس از اعلام این حادثه تمامی گروه‌های امدادی اورژانس، علوم پزشکی، بخشداری، فرمانداری، اداره صمت به محل فراخوان شده‌اند.

 وی ادامه داد: همچنین با تمامی بیمارستان‌ها برای انتقال مصدومین احتمالی و همچنین با پزشکی قانونی برای انتقال اجساد احتمالی هماهنگی لازم به‌عمل‌آمده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز به محل حادثه اعزام شده است.

 وی گفت: به علت عمیق بودن محله حادثه و انفجار رخ‌داده، احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

آخوندی افزود: معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز به نمایندگی استاندار خراسان جنوبی در حال عزیمت به محل حادثه است.

تماس نماینده طبس با وزیر کشور

۴۶ دقیقه بامداد نیز اعلام شد: تا کنون چهار نفر از کارگران حادثه‌دیده در تونل معدنجو به بیرون کشیده شده‌اند که از نیرو‌های خدماتی شرکت بودند.

یک نفر به گفته یکی از شاهدان عینی زنده بوده و در حال حاضر نیرو‌های امدادی با واگن در حال خارج‌کردن کارگران حادثه‌دیده از تونل هستند.

همچنین پس از وقوع حادثه انفجار گاز در یکی از بلوک‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجو در طبس و محبوس شدن تعدادی از کارگران این مجموعه، محمد نصیری، نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان، بشرویه و عشق‌آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن تماس تلفنی با سردار مؤمنی وزیر کشور و دکتر اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار دستور و اقدام عاجل آن‌ها در به‌کارگیری تمام تجهیزات، گروه مجهز‌های امداد و نجات و ورود نهاد‌های مرتبط برای عملیات امدادرسانی به کارگران حادثه‌دیده شد.

 آن چه هم در بین این خبر‌ها بیش از همه در خروجی رسانه‌های مجازی قرار می‌گرفت نگرانی و دلهره خانواده‌های کارگران بود و این که خواستار دعای خیر مردم برای محبوسان در تونل بودند.

 اعزام تیم‌های پشتیبانی امداد و نجات از استان‌های هم‌جوار به معدن طبس

پس از آن ساعت ۲ بامداد محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی به رسانه‌ها اعلام کرد: به دلیل سرعت در امدادرسانی از استان‌های هموار از جمله استان یزد که معین خراسان جنوبی در حوادث است تیم‌های امدادی به معدن طبس در حال اعزام هستند.

وی با بیان این که هنوز آمار دقیقی از تعداد مصدومان و فوتی‌های حادثه وجود ندارد، افزود: امدادرسانی نیرو‌ها در حال انجام است و هم اکنون نیرو‌ها در حال تخلیه گاز هستند.

دسترسی به معدن مقدور نیست

وی تأکید کرد: در معادن زغال‌سنگ نشت گاز بسیار حائز اهمیت و خطرناک است که به همین دلیل باید ابتدا کارگاه‌ها از گاز موجود تخلیه و افراد محبوس از محل خارج شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: به دلیل اینکه زون اصلی که ۲۳ کارگر معدن در آن محبوس شدند در عمق زیادی است باید ابتدا تخلیه گاز انجام شود.

آخوندی گفت: هنوز دسترسی به محل اصلی حادثه مقدور نشده است. 

 حاضران در محل حادثه نیز گزارش دادند هم ساعت ۲ بامداد گزارش دادند که چندین نفر از کارگران که دچار گازگرفتگی شده بودند با آمبولانس‌های حاضردرصحنه به طبس اعزام شدند.

سپس اسامی مصدومان به دلیل نگرانی خانواده‌ها در خروجی فضای مجازی قرار گرفت.

ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد هم خبر از خروج تیم جستجو و نجات و گازسنج معدنجو از داخل تونل‌های ذغال داده شد.

 حضور دادستان شهرستان در محل حادثه معدن 

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی ساعت ۲:۴۶ دقیقه بامداد اعلام کرد: دادستان شهرستان طبس از همان لحظات اولیه در محل حاضر است که نظارت کامل بر جریان امدادرسانی تیم‌های امدادی و اطلاع‌رسانی از حادثه را برعهده دارد. 

به گفته وی دستورات قضایی لازم نیز به دادستان طبس داده شده است.

وی خود نیز در همان ساعت در حال عزیمت به محل حادثه بود.

ساعت ۳:۳۸ دقیقه بامداد هم محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد: تعداد فوتی‌ها و مصدومین حادثه معدن طبس هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما تاکنون ۱۱ کارگر معدن که مصدوم شده و دچار مسمومیت گاز شدند با کمک نیرو‌های امدادی احیا و به بیمارستان منتقل شدند.

ابعاد جدیدی از حادثه

وی با بیان این که در این‌گونه حوادث ابتدا نیرو‌های متخصص خود معدن می‌توانند امدادرسانی کنند افزود: اکنون ۴۰ گروه مجهز تخصصی معدن پروده طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

وی تعداد امدادگران حاضر در محل حادثه را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام‌کرد.

همچنین محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ساعت ۴:۲۴ دقیقه بامداد هم در جمع رسانه‌ها اعلام کرد: حادثه بدی بود که در یکی از تونل‌های معدنی زغال‌سنگ بخش خصوصی صورت‌گرفته است.

وی افزود: این حادثه در اثر تخریب و یا آتش‌سوزی نبوده است بلکه انفجار گاز متان یا خفگی ایجاد شده است.

به گفته وی در اثر حادثه متأسفانه کارگران دچار مصدومیت و بعضاً فوت هم شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: امدادرسانی هم بلافاصله شروع شده توسط نیرو‌های امدادی شهرستان و شهرستان‌های اطراف و همچنین از مرکز استان که به منطقه اعزام شده‌اند.

آخوندی اضافه کرد: حداقل ۱۳ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در منطقه حضور دارند.

وی با بیان این که ۸ گروه مجهز عملیاتی ۸ نفر اچ سی معادن هستند که به‌صورت تخصصی آموزش‌دیده‌اند، افزود: در قالب ۲ گروه در حال فعالیت هستند. 

وی با اشاره به این که امدادگران هلال‌احمر، آتش‌نشانی، پزشکی قانونی و همچنین از دستگاه قضایی حضور دارند گفت: مسئولان ارشد هم ضمن هماهنگی به‌زودی به منطقه خواهند رسید و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در محل معدن حضور دارند.

۱۳ فوتی و ۱۲ مصدوم

به گفته وی فعالیت‌ها طوری شده که می‌توانیم دراسرع‌وقت مجروحان را به بیمارستان منتقل کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: تعداد فوتی‌ها در حدی که انتظار می‌رود نباشد، چون این انفجار شرایط خاصی ایجاد کرده و باعث خفگی کارگران خدومی شده که در دو معدن حضور داشتند.

آخوندی یادآور شد: عمق کار هم به ۷۰۰ متر طولی است و ۲۰۰ متر عمقی است که کار را سخت می‌کند، تلاش اصلی امدادگران این است که ورود گاز اچ سی این است که غلظت گاز را کم کنند، چون ورود امدادگران هم با غلظت بالای ۲ هزار هم خطرناک است. 

ساعت ۵:۳۰ بامداد نیز استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان، بشرویه و عشق‌آباد به محل حادثه رسیدند.

 جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در محل حادثه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تا این لحظه حادثه معدن طبس ۱۳ فوتی و ۱۳ مصدوم داشته است، پس از وقوع حادثه انفجار در معدنجوی طبس علاوه امداد تیم‌های امدادی و گرو‌های مجهز و تخصصی مسئولان و مقامات استانی و از جمله استاندار خراسان جنوبی نیز برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس در محل حادثه حاضر شدند.

پس از جلسه ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی در محل حادثه به ریاست استاندار تشکیل شد.

 چند لحظه قبل هم استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: تعداد جان‌باختگان حادثه به ۱۹ نفر رسید.

تماس تلفنی وزیر کشور با استاندار خراسان‌جنوبی

وزیر کشور به درپی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادر کرد.

اسکندر مؤمنی در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین وضع حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد.

دکتر مؤمنی در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود.

تیم‌های مدیریت بحران به منطقه اعزام شده‌اند.

نجات ۱۷ مصدوم حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس

محمد علی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم ساعت ۷:۳۰ اعلام کرد: به دنبال انفجار در معدن زغالسنگ طبس، تاکنون ۱۷ مصدوم با تلاش شش تیم تخصصی امدادونجات هلال‌احمر خراسان جنوبی نجات یافتند.

 ساعت ۷:۴۸ هم محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد: طبق آمار سمی تعداد کارگران حاضر در بلوک بی و سی ۶۹ نفربوده که تا این لحظه پیکر ۱۹ نفر از زیر آوار خارج و ۱۵ مصدوم نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند.

ساعت ۷:۵۰ هم اورژانس هوایی هلال احمر خراسان جنوبی نیز از مرکز استان برای امدادرسانی عازم محل حادثه شد.

آمار فوتی‌های حادثه معدن طبس به ۱۹ نفر رسید

محمد علی آخوندی، مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی دقایقی قبل در جمع خبرنگاران تعداد فوتی‌های حادثه معدن طبس را تا ساعت ۷:۲۵ صبح امروز ۱۹ نفر و تعداد مجروحان رهاسازی شده را ۱۷ نفر اعلام کرد. 

وی گفت: متأسفانه حادثه تلخی ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که موجب انفجار شد.

وی افزود: در زمان حادثه انفجار ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده، تصریح کرد: تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیرو‌ها در معدن زغال‌سنگ شده است.

آخوندی گفت: با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

وی ادامه داد: در مجموع اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان این که دستگاه‌های امدادی، اورژانس، نیروی انتظامی و سایر نیرو‌های دستگاه‌های استانی و شهرستان در محل حادثه فعال هستند، افزود: مسئولان نیز در محل حادثه حضور دارند و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۳ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی از احتمال افزایش فوتی‌ها در معدن طبس خبر داد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد