راهنمای برگزاری نشست خبری موفق برای کسب و کارها

فرض کنید که به عنوان مدیر یک کسب و کار یا مدیر روابط عمومی یا تبلیغات و برندینگ آن قصد دارید با یک تیر، سه نشان بزنید: ارتقای آگاهی از برند، افزایش اعتبار برند، تبلیغ گسترده کسب و کار یا یکی از محصولات جدید آن. کدام ابزار رسانه‌ای را انتخاب می‌کنید؟

راهنمای برگزاری نشست خبری موفق برای کسب و کارها

اگر دنبال تحقق سه هدف فوق هستید برگزاری نشست خبری یکی از بهترین ابزارهای رسانه‌ای خواهد بود. با تیتر کوتاه همراه باشید. 

ریشه‌های یک نگرش اشتباه

کسب و کارها را چه به برگزاری نشست خبری!! مشابه این نگرش نادرست را در تعامل با مدیران کسب و کارها و حتی مدیران روابط عمومی و تبلیغات آنها به وفور می‌بینیم. با کمی کنکاش و کنجکاوی، متوجه می‌شوید که این باور اشتباه به نوبه خود در دو باور نادرست دیگر ریشه دارد:

1. نشست خبری را سازمان‌های دولتی یا برندهای شناخته شده برگزار می‌کند

2. عمدتا برای اطلاع‌رسانی یا «مدیریت شرایط بحرانی» استفاده می‌شود.

وجود این باورهای اشتباه، قابل‌درک است. واقعیت آن است که در کشور ما نشست های خبری عمدتا توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا اتحادیه‌ها و صنوف یا حداکثر برندهای بسیار بزرگ برگزار می‌شوند اما این به آن معنا نیست که این ابزار قدرتمند، مختص این قبیل بازیگران است. کسب‌وکارهای متوسط و حتی کوچک هم می‌توانند از مزایای نشست خبری بهره‌مند شوند. در کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از نشسته‌ای خبری توسط فعالان دنیای کسب و کار برگزار می‌شود.

 از طرف دیگر در حال حاضر نشسته‌ای خبری بیشتر برای اطلاع‌رسانی یا مدیریت بحران‌های پیش روی سازمان‌ها و شرکت‌ها (برای مثال شفاف‌سازی درباره یک شایعه) استفاده می‌شود اما باید توجه داشت که کارکردهای این رویداد مهم بسیار فراتر از دو مورد گفته شده است. 

هزار و یک فایده نشست خبری

برگزاری نشست خبری می‌تواند فرصتی منحصربه‌فرد برای تبلیغات و برندینگ باشد. به‌ویژه اگر اهداف خاصی مثل افزایش «آگاهی از برند»، اعتبار برند، معرفی محصول یا خدمت جدید (یا معرفی کمپین تبلیغاتی) و برقراری ارتباط مستقیم با رسانه‌ها را دنبال می‌کنید نشست خبری؛ گزینه‌ای ایده آل و هوشمندانه خواهد بود. 

در رویدادی که با حضور نمایندگان رسانه‌های هدف برگزار می‌شود می‌توان برند خود را به مخاطبان هدف؛ معرفی یا یادآوری کرد. شما با دعوت از رسانه‌های پرمخاطب، به صورت مستقیم به مخاطبان آنها دسترسی پیدا خواهید کرد. 

به برکت گسترده رسانه‌ها، تعداد زیادی از افراد با کسب و کار شما آشنا شده و به مشتریان بالقوه تبدیل می‌شوند. برگزاری یک نشست خبری حرفه‌ای، نشان‌دهنده جدیت و مطرح بودن یک کسب و کار  است و به تقویت اعتبار برند کمک می‌کند.

از طرف دیگر با برگزاری یک نشست خبری می‌توانید روابطی قدرتمند و مستمر با رسانه‌ها ایجاد کنید. این امکان به‌ویژه کارکردهای واحدهایی مثل روابط عمومی یا تبلیغات را تسهیل می‌کند. 

مزیت دیگر نشست خبری آن است که برند برگزارکننده کنترل زیادی بر روایت داستان دارد و با ارائه اطلاعات دقیق و جذاب به خبرنگاران می‌توانید پوشش خبری مطلوبی را برای کسب و کار خود تضمین کنید.

با پاسخگویی صادقانه به سوالات خبرنگاران، می‌توانید اعتماد مشتریان و ذینفعان را جلب کنید و با مدیریت مناسب بحران، می‌توانید اثرات منفی آن را بر روی کسب و کار خود کاهش دهید.

نشست خبری حتی در زمینه هایی مثل جذب سرمایه‌گذار می‌تواند مفید باشد. انتشار گسترده خبر مربوط به برگزاری نشست خبری می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به کسب و کار جلب کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید ایجاد کند. همچنین ممکن است با شرکت‌های دیگر برای همکاری و مشارکت مشترک آشنا شوید. پوشش خبری گسترده، فرصت‌های تبلیغاتی ارزشمندی را برای کسب و کار فراهم می‌کند. 

بایدونبایدهای برگزاری نشست خبری 

نشست خبری زمانی می‌تواند اهداف و مزایای گفته شده را محقق کند که در برگزاری آن به چند نکته کلیدی توجه شود: 

هدف‌گذاری صحیح: قبل از برگزاری نشست خبری، هدف اصلی خود را مشخص کنید.

انتخاب زمان و مکان مناسب: زمان و مکان برگزاری نشست خبری را به گونه‌ای انتخاب کنید که حداکثر پوشش خبری را داشته باشد. برای مثال نشست خبری را حتی‌المقدور نباید به آخر هفته یا روزهای تعطیل موکول کرد. 

تهیه بیانیه مطبوعاتی: یک بیانیه مطبوعاتی قوی و جذاب تهیه کنید.

آماده‌سازی سخنران: فردی را برای سخنرانی در نشست خبری انتخاب کنید که بتواند به خوبی پیام شما را منتقل کند. پاسخگویی به سوالات: برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران آماده باشید.

پیگیری نتایج: پس از برگزاری نشست خبری، نتایج آن را ارزیابی کرده و برای بهبود عملکردهای بعدی از آن استفاده کنید. در نهایت، برگزاری یک نشست خبری موفق، به برنامه‌ریزی دقیق، آمادگی کامل و انتخاب افراد مناسب نیاز دارد.

 

شاپور پشابادی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد