تیتر کوتاه بررسی کرد؛

کفگیر سعودی ها به ته دیگ خورد

یک سال پس از آنکه باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای عربستان به طور بی‌سابقه‌ای حدود یک میلیارد دلار برای جذب بازیکنان فوتبال هزینه کردند، شاهد کاهش چشمگیر در این بازار هستیم. این هزینه‌های هنگفت در سال ۲۰۲۳، توجهات جهانی را به سمت لیگ عربستان جلب کرد، اما در تابستان ۲۰۲۴، به دلیل کاهش قیمت نفت و تخصیص منابع به پروژه‌های عظیم داخلی، سعودی‌ها تنها ۵۲۴ میلیون دلار برای خرید بازیکنان جدید صرف کردند.

کفگیر سعودی ها به ته دیگ خورد

یک سال پس از آنکه باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای عربستان حدود یک میلیارد دلار برای جذب بازیکنان خرج کردند، موج بی‌سابقه‌ای از هزینه‌ها برای کشوری که پیش از آن به‌ندرت به عنوان قدرتی در دنیای فوتبال شناخته می‌شد، این بازار به شکل قابل‌توجهی آرام گرفته است. با کاهش قیمت نفت و تمرکز کشور بر پروژه‌های بزرگ و متعدد که فشار زیادی را بر صندوق سرمایه‌گذاری دولتی ۹۲۵ میلیارد دلاری عربستان وارد کرده، سعودی‌ها در تابستان امسال تنها ۵۲۴ میلیون دلار برای خرید بازیکنان هزینه کردند. طبق گزارش ترانسفرمارکت، بازیکنان جذب‌شده در این دوره مانند موسی دیابی، ایوان تونی و مارکوس لئوناردو اگرچه در سطح بین‌المللی چندان شناخته‌شده نیستند، اما همچنان اهمیت دارند.

با این حال، چک‌های سعودی‌ها همچنان برای سوپراستارهایی که مسیر به خاورمیانه را هموار کرده‌اند، معتبر است. چهار بازیکن از لیگ حرفه‌ای عربستان اکنون جزو ۱۰ بازیکن پردرآمد جهان هستند که مجموع درآمدشان از حقوق فوتبالی، تبلیغات و سایر فعالیت‌های تجاری محاسبه شده است. لیگ برتر انگلستان سه بازیکن دارد، لالیگای اسپانیا دو بازیکن، و لیونل مسی تنها نماینده لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا (MLS) است.

لیونل مسی با درآمد تخمینی ۱۳۵ میلیون دلار پیش از کسر مالیات و کارمزد مدیر برنامه‌ها، در جایگاه دوم قرار دارد. ۷۵ میلیون دلار از این مبلغ مربوط به فعالیت‌های خارج از زمین بازی است که بیشترین رقم در میان فوتبالیست‌ها محسوب می‌شود. اما برای دومین سال متوالی، او پشت سر رقیبش کریستیانو رونالدو قرار گرفته است. رونالدو که در ژانویه ۲۰۲۳ به النصر پیوست و موج انتقالات به عربستان را آغاز کرد، در صدر این فهرست قرار دارد.

مسی-اینترمیامی

این ابرستاره پرتغالی، که برای ششمین بار در دهه گذشته در صدر لیست پردرآمدترین بازیکنان فوتبال قرار می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود که ۲۲۰ میلیون دلار درآمد از زمین فوتبال داشته باشد. این مبلغ شامل پاداش‌های مالی ناشی از قراردادهای تجاری است که توسط باشگاهش تسهیل شده است. درآمد کلی او ۲۸۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که رکوردی جدید در دنیای فوتبال به شمار می‌آید، و فقط بوکسور فلوید می‌ودر توانسته است در یک سال این رقم را پشت سر بگذارد.

کریستیانو_رونالدو

اما کاهش هزینه‌های ۲۰۲۴ سعودی‌ها اثرات زنجیره‌ای در دنیای فوتبال ایجاد کرده است، بخشی از این مسئله به دلیل مقررات بازی جوانمردانه مالی یوفا است که هزینه‌های یک تیم را به درآمدش مرتبط می‌کند. "در سال ۲۰۲۳، لیگ حرفه‌ای عربستان دو تاثیر در لیگ برتر انگلستان داشت: از یک طرف هزینه‌های نقل‌وانتقالی پرداخت می‌شد، و از سوی دیگر بازیکنان گران‌قیمت از لیست حقوقی تیم‌ها حذف می‌شدند." کیران مگوایر، مدرس امور مالی فوتبال در دانشگاه لیورپول می‌گوید: "حالا که سعودی‌ها پول خرج نمی‌کنند، لیگ برتر انگلستان از این موضوع آسیب می‌بیند."

در حقیقت، هزینه‌های نقل‌وانتقالی لیگ برتر انگلستان تابستان امسال به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافت، در حالی که سال گذشته رکورد ۳ میلیارد دلار را ثبت کرده بود. بوندسلیگای آلمان و لیگ ۱ فرانسه نیز کاهش‌های قابل‌توجهی را در مقایسه با سال قبل تجربه کردند. کیلیان امباپه از رئال مادرید (رتبه ۵ با ۹۰ میلیون دلار) تنها بازیکن در جمع ۱۰ پردرآمدترین فوتبالیست‌ها است که در این فصل تیمش را تغییر داده است. کاهش نقل‌وانتقالات بزرگ، رشد مالی بازیکنان برتر را محدود کرده است. در مجموع، ۱۰ فوتبالیست پردرآمد جهان در این فصل پیش‌بینی می‌شود که ۹۸۳ میلیون دلار درآمد داشته باشند که یک رکورد جدید است، اما تنها ۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

چند قرارداد جدید که در افق پیش‌رو قرار دارد، می‌تواند این معادله را تغییر دهد. ارلینگ هالند که با ۶۰ میلیون دلار در رتبه ششم قرار دارد و از زمان پیوستن به منچسترسیتی در سال ۲۰۲۲ در ۱۰۸ مسابقه ۱۰۱ گل به ثمر رسانده است، در سومین فصل از قرارداد پنج‌ساله خود قرار دارد و در حال حاضر توجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی را به خود جلب کرده است. احتمال تمدید قرارداد او وجود دارد، اگرچه آینده هم‌تیمی او، کوین دی بروینه (رتبه ۱۰ با ۳۹ میلیون دلار)، کمتر مشخص است زیرا قرارداد او در پایان این فصل منقضی می‌شود.

این عدم قطعیت به محمد صلاح نیز تسری پیدا می‌کند، که ممکن است هشت سال حضورش در لیورپول تابستان آینده به پایان برسد. صلاح که هشتمین فوتبالیست پردرآمد این فصل با ۵۳ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، هنوز قرارداد خود را در آنفیلد تمدید نکرده و به اسکای اسپورتس گفته است که "این آخرین سال او در این باشگاه است." عربستان سعودی می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد، با توجه به اینکه باشگاه الاتحاد گزارشاً در سال ۲۰۲۳ پیشنهادی ۱۹۷ میلیون دلاری برای انتقال این ستاره مصری ارائه کرده است.

صلاح در ماه سپتامبر به خبرنگاران گفت: "من فقط می‌خواهم از آن لذت ببرم. نمی‌خواهم به آن فکر کنم. احساس می‌کنم آزاد هستم تا فوتبال بازی کنم و ببینیم سال آینده چه می‌شود."

 ۱۰ فوتبالیست پردرآمد جهان در سال ۲۰۲۴

۱. کریستیانو رونالدو: ۲۸۵ میلیون دلار 

۲. لیونل مسی: ۱۳۵ میلیون دلار 

۳. نیمار: ۱۱۰ میلیون دلار 

۴. کریم بنزما: ۱۰۴ میلیون دلار 

۵. کیلیان امباپه: ۹۰ میلیون دلار 

۶. ارلینگ هالند: ۶۰ میلیون دلار 

۷. وینیسیوس جونیور: ۵۵ میلیون دلار 

۸. محمد صلاح: ۵۳ میلیون دلار 

۹. سادیو مانه: ۵۲ میلیون دلار 

۱۰. کوین دی بروینه: ۳۹ میلیون دلار 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد