کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۵۰۷
از افت درآمد غول فست فود جهان تا رکوردشکنی طلای جهانی
در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهمترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.
![از افت درآمد غول فست فود جهان تا رکوردشکنی طلای جهانی](https://cdn.titrekootah.ir/thumbnail/8um5cMJgC8ns/thcIWBsskibWtGi05U8Jw_OsoV0LwhTn8CMvp_6uEZREJTOH4loqm0BBRG-3h6-_KIxmZZ5vIxGL_aYSR-VrBIPISW8di9l8/%D8%B3%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87+%DB%B2%DB%B3+%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86.jpg)
به گزارش تیتر کوتاه - خبرگزاری رویترز (Reuters) در بخش اقتصاد به گزارش خبرهای زیر پرداخت:
افزایش قیمت طلا به رکورد جدید در پی تهدیدات تعرفهای ترامپ
قیمت طلا در معاملات پرنوسان روز دوشنبه، در پی تهدیدات تعرفهای جدید رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، به رکورد تازهای رسید و هدف ۳۰۰۰ دلاری را در چشمانداز قرار داد. بهای هر اونس طلای نقدی با ثبت هفتمین رکورد خود در سال ۲۰۲۵، به ۲۹۱۱.۳۰ دلار رسید. قیمت طلا از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۱۱ درصد افزایش یافته است، پس از آنکه در سال ۲۰۲۴ رشد چشمگیر ۲۷ درصدی را تجربه کرد. ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد که بر تمامی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی جدیدی اعمال خواهد کرد و به زودی از تعرفههای متقابل رونمایی میکند که بر تمامی کشورها اعمال شده و با نرخ تعرفههای آنها تطبیق خواهد داشت. راس نورمن، تحلیلگر مستقل، در این باره گفت: «طلا به وضوح هدف ۳۰۰۰ دلار را نشانه گرفته و بازار بسیار قدرتمند و تقریباً متوقفناپذیر است. اکنون تنها پرسش این است که چه زمانی به این سطح میرسد، نه اینکه آیا به آن خواهد رسید یا خیر.» وی افزود: «در شرایط عادی باید انتظار اصلاح قیمتها به دلیل برداشت سود داشت، اما این اتفاق نمیافتد، که نشاندهنده قدرت فوقالعاده روند صعودی طلاست.» برنامههای تعرفهای ترامپ بهطور گستردهای تورمی تلقی شده و خطر جنگهای تجاری را افزایش میدهد، امری که تقاضا برای داراییهای امنی مانند طلا را بیشتر کرده است. طلا به طور سنتی به عنوان پوششی در برابر تورم و بیثباتیهای ژئوپلیتیکی شناخته میشود.
ایلان ماسک پیشنهاد ۹۷.۴ میلیارد دلاری برای خرید OpenAI داد، اما آلتمن رد کرد
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، روز دوشنبه پیشنهاد غیرمنتظره گروهی از سرمایهگذاران به رهبری ایلان ماسک برای خرید این شرکت را رد کرد. این پیشنهاد، که ارزش OpenAI را ۹۷.۴ میلیارد دلار برآورد میکرد، بهطور قابلتوجهی کمتر از ارزشگذاریهای اخیر این شرکت بود. بر اساس گزارش CNBC، شرکت SoftBank قصد دارد با سرمایهگذاری ۴۰ میلیارد دلاری، ارزش OpenAI را به ۲۶۰ میلیارد دلار برساند. آلتمن در واکنش به پیشنهاد ماسک، پاسخی را که ابتدا توسط وال استریت ژورنال گزارش شده بود، منتشر کرد.
او در پلتفرم X نوشت: «نه، متشکرم. اما اگر مایل باشید، ما توییتر را با ۹.۷۴ میلیارد دلار از شما میخریم.» ماسک دقایقی بعد پاسخ داد و آلتمن را «حقهباز» خطاب کرد. ماسک که در سال ۲۰۲۲ توییتر را با قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، اکنون مالک این پلتفرم است. ماسک و آلتمن در سال ۲۰۱۵ با یکدیگر OpenAI را به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی تأسیس کردند، اما بعدها ماسک به دلیل اختلافات در مورد مسیر توسعه این شرکت، از آن جدا شد. از آن زمان، آلتمن و OpenAI با مایکروسافت (MSFT) همکاری کردهاند که میلیاردها دلار در این شرکت سرمایهگذاری کرده و به مدلهای هوش مصنوعی آن دسترسی دارد، در حالی که زیرساختهای رایانش ابری OpenAI را نیز تأمین میکند.
گاردین (The Gurdian) در بخش اقتصاد به گزارش خبر زیر پرداخت:
افت درآمد مکدونالد؛ کاهش فروش در آمریکا به بدترین سطح از زمان پاندمی رسید
شرکت مکدونالد روز دوشنبه گزارش مالی ناامیدکنندهای منتشر کرد که نشاندهنده کاهش فروش در رستورانهای این برند در آمریکا بود. این افت پس از شیوع باکتری E. coli در ابتدای سهماهه رخ داد. با این حال، سهام مکدونالد نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت، زیرا مدیران این شرکت پیشبینی کردند که فروش در سال ۲۰۲۵ بهبود خواهد یافت.
طبق نظرسنجی انجامشده توسط مؤسسه LSEG، نتایج گزارش مالی مکدونالد به شرح زیر بود:
سود هر سهم: ۲.۸۳ دلار (مطابق با پیشبینیها)
درآمد: ۶.۳۹ میلیارد دلار در مقابل ۶.۴۴ میلیارد دلار مورد انتظار
فروش خالص این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً ثابت ماند. همچنین رشد ۰.۴ درصدی فروش در رستورانهای مشابه (same-store sales) از پیشبینی کاهش ۱ درصدی که تحلیلگران انتظار داشتند، فراتر رفت. با این حال، عملکرد کسبوکار مکدونالد در آمریکا ضعیفتر از پیشبینیها بود. فروش رستورانهای این شرکت در آمریکا ۱.۴ درصد کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران کاهش ۰.۶ درصدی را پیشبینی کرده بودند. مکدونالد اعلام کرد که میزان ترافیک مشتریان اندکی مثبت بوده، اما مصرفکنندگان در این دوره کمتر از حد معمول هزینه کردهاند. این برند در تابستان، یک وعده غذایی ترکیبی ۵ دلاری را برای جذب مشتریان حساس به قیمت معرفی کرد، که در سهماهه سوم به بهبود فروش کمک کرد.
نظر شما