تجزیه اسرائیل؛ بخش ۳

همه جا صحبت از تقسیم اسرائیل است

به دلیل گسترش اختلاف میان گروه های مذهبی و سکولار در اسرائیل، بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند بهترین راه برون رفت از تنش به وجود آمده، تقسیم اسرائیل به بخش های کوچک تر است.

همه جا صحبت از تقسیم اسرائیل است

گروه بین الملل تیترکوتاه- در ماه می سال جاری میلادی، روزنامه هاآرتص مقاله مهمی از «آیتای میشیاچ» تحلیل گر اسرائیلی منتشر کرد که در آن به تنش فزاینده جامعه اسرائیل که عمدتاً ناشی از احساس خطر وجودی و تلاش برای حفظ تداوم دولت صهیونیستی است، تمرکز می کند. مساله ای که دلیل آن افزایش شکاف بین اجزای تشکیل دهنده اسرائیل است که می تواند باعث خطر تجزیه و انقراض این رژیم شود.

در گروه بین الملل تیترکوتاه بنا داریم طی سلسله گزارش هایی، گزیده ای از این مطلب مفصل را منتشر کنیم. بخش اول این گزارش شامل تحلیلی کلی بر متن منتشر شده از روزنامه هاآرتص بود که در ادامه به ترجمه متن این روزنامه می پردازیم.

بخش دوم گزارش.

بخش سوم ترجمه متن روزنامه هاآرتص به شرح زیر است:

وجه مشترک طرفداران تقسیم و تمرکززدایی اسرائیل بیش از هر چیز این است که خود آنها متفرق و غیرمتمرکز هستند. طی چند هفته گذشته، هاآرتص با طرفداران فدرالیزه شدن از طیف چپ رادیکال، راست افراطی، شهرک نشینان، جنبش مذهبی صهیونیستی، شهروندان سکولار تل آویو، استاد فلسطینی و با یک خاخام فوق ارتدکس صحبت کرده است. اگر در گذشته بحث تقسیم اسرائیل، موضوعی حاشیه ای بود که توجه توجه عده ای معدود را به خود جلب می کرد، از ابتدای بحران کنونی به دلیل تلاش دولت برای اصلاح نظام قضایی، به موضوعی داغ تبدیل شده است.

این مساله در انجمن های معتبر مورد بحث قرار می گیرد و توسط مقامات ارشد سابق مطالعه و بررسی می شود و از طرفی دیگر توسط شخصیت های برجسته جریان اصلی اسرائیل حمایت می شود، برای مثال یکی از این افراد می گوید، در حال حاضر دیگر کنفرانسی وجود ندارد که در آن به این موضوع پرداخته نشود.

«ساجی الباز»، استاد علوم سیاسی و بنیانگذار سازمانی که فرهنگ سکولار را ترویج می کند، ناگهان با درخواست های زیادی از طرف افرادی که می خواهند با او صحبت کنند مواجه شده است. کتاب جدید او به زبان عبری، «خروج اضطراری: از قبیله‌گرایی تا وحدت، مسیری برای شفای جامعه اسرائیل» که در ماه مارس منتشر شد، مخاطبان زیادی داشته است که باعث شده او بخواهد ابعاد اجتماعی این مساله را نیز مورد مطالعه قرار دهد. او می‌گوید، بیش از یک سال پیش زمانی که نوشتن این کتاب را آغاز کردم، می‌ترسیدم که این کتاب افراطی تلقی شود ولی الان می بینم که واقعیت چیز دیگری است.

کتاب انگونه شروع می شود که نظریه «دیگ ذوب» شکست خورده است و چندفرهنگی به عنوان الگوی زندگی جمعی دیگر در این کشور عملی نیست. بخش اعظم کتاب به بررسی مشکلات جامعه اسرائیل اختصاص دارد که به گفته ساجی الباز، اکثر آنها از شکاف مذهبی-سکولار سرچشمه می گیرند. این کتاب با پیشنهاد فدرالیزه شدن اسرائیل به‌عنوان نوشدارویی برای همه بیماری‌های نظام کنونی به پایان می‌رسد.

الباز می گوید، راه جلوگیری از فروپاشی جامعه اسرائیل این است که هر گروهی بتواند بر اساس عقاید خود زندگی کند. او هنوز برنامه دقیقی ندارد، اما اساس آن تقسیم جغرافیایی به استان های خودمختار است که قدرت و مسئولیت جمع آوری مالیات را داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها