در هر پمپ بنزین چند کارت سوخت وجود دارد؟
در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است.
نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور درخصوص طرح حذف کارت های سوخت معتقد است: مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کمتر شده، چراکه اطلاعرسانی کاملی نشده بود و شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده است. مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند، اما اکنون وضعیت بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهیمه بنزین آزاد رو به افزایش است، بنابراین مهمترین مشکل، تاخیر در صدور کارتهای سوخت یا مشکلات در تحویل آنهاست که به دلایل مختلف رخ میدهد.
او درباره زیرساخت لازم در جایگاههای سوخت برای تخصیص سهمیه سوخت با کارت بانکی گفت: هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بود که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانهای یا سهمیه یارانهای تخصیص دهد اما لازم است با تکنولوژیهای روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر داده شود، به طوری که در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است که با این روند نه تنها مردم ناراضی میشوند بلکه آن کسی که کارت را صادر میکند یا واردات تراشه انجام میدهد هم متضرر میشود.
نواز ادامه داد: کارتهای سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقیمانده) ندارند و وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت میشود منظور این است که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با کارتهای بانکی که در اختیار افراد است همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند، اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد در این راستا امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاهها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. الان تاکسیهای اینترنتی را داریم سهمیه با کارت بانکی میگیرند.
در هر سکوی جایگاههای سوخت چند کارت سوخت وجود دارد؟
صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت در پاسخ به تعداد کارتهای سوخت در هر سکو گفت: در طرح ساماندهی کارتهای مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال ابلاغ شده است باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند و جایگاهها همچنان کارت سوخت دارند، اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت، همچنین به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاههای کم فروش قرار دارد و جاهایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید میشود که یکی در اختیار جایگاهدار و مابقی در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاهها وجود دارد تمام شود نواحی بتوانند کارت را مجدد به آنها بدهند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره زمان اجرای این طرح گفت: برای پیادهسازی این طرح تا یک ماه دیگر یک جایگاه در تهران به صورت آزمایشی صورت میگیرد و مقدمات کار ازجمله برنامهنویسیها انجام شده که مستلزم این است که به سایر دستگاههایی که میخواهیم در این طرح اجرا کنیم وصل شویم مانند پلیس راهور که در حال حاضر انتقال به شرکت توسعه پژوهش ناجی از طریق آن اطلاعات باید دریافت شود.
بر اساس این گزارش اجرای آزمایشی این طرح فرصت خوبی برای شناسایی و رفع مشکلات احتمالی این طرح است که تاکنون در اغلب کشورهای جهان اجرایی شده و از مزایای خوبی نیز برخوردار بوده است، اما بدیهی است تأمین تجهیزات لازم به منظور ممانعت از کلاهبرداریها و مشکلات امنیتی برای صاحبان کارتهای بانکی از جمله ضروریاتی است که امید مسئولان در تعامل با مسئولان و جایگاه داران به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابند./ آرمان ملی
نظر شما