ایجاد امکان معاینه فنی خودروها از مقابل منازل
مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران از آغاز به کار معاینه فنی از مقابل منازل خبر داد و گفت: امسال با اضافه شدن هشت خط تعداد خطوط ارائه خدمات سیار به ۱۵ خط افزایش یافت.
شادی مالکی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در ۶ ماهه دوم امسال پرتابلهای معاینه فنی در منازل راهاندازی میشود.
وی ادامه داد: این اقدام برای نخستین بار انجام میشود و به همین جهت ما با کارخانجات سازنده وارد مذاکره شدیم تا در ۶ ماهه دوم امسال شاهد فعالیت یک تا ۲ دستگاه پرتابل معاینه فنی از مقابل منازل باشیم.
مالکی در خصوص تعرفه پرتابلهای معاینه فنی در منازل گفت: براساس برنامهریزی انجام شده این پورتابلها به صورت کوتاه مدت در برجهای مسکونی واحدهای متمرکز و ارگانهای دولتی استقرار پیدا میکنند، تعرفه آنها نیز مشخص است به طوری که درحالحاضر تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان و خودروهای سنگین ۱۱۹ هزار تومان محاسبه میشود که در طرح معاینه فنی در منازل هزینهای نیز بابت جابهجایی پرتابلهای معاینه فنی از شهروندان و مراجعهکنندگان اخذ خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو نیز گفت: معاینه فنی در دنیا دارای قدمتی معادل یک قرن و در کشور ما سابقه پنجاه ساله دارد. نخستین الزامات معاینه فنی در سال ۱۳۴۷ در کشور برقرار شد، البته در آن زمان تجهیزات به صورت امروز نبود و به صورت چشمی انجام میشد.
وی افزود: در سال ۷۴ برای نخستین بار ستاد معاینه فنی ذیل شهرداری تهران تعدادی از تعمیرگاههای شهر را مجهز به تجهیزات معاینه فنی کرد و در سنوات بعد مطالعاتی انجام شد که مهمترین دستاورد آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است.
مالکی ادامه داد: در دهه هشتاد ما روند رو به رشد صنعت معاینه فنی را در تهران داریم متاسفانه وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها خیلی ساماندهی نشده است. امروز به راحتی میتوانیم پذیرای حدود سه میلیون خودرویی باشیم که پلاک تهران هستند. به عبارتی به لحاظ کمی در این صنعت موفق عمل کردیم.
مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در سالهای گذشته به تامین نیازها پرداخته میشد و امروز بر مسائل کیفی تاکید میشود، گفت: توجه مراکز علمی هم به این مهم جلب شده است. به طوری که امروز مطالعات اثبات کرده که معاینه فنی علاوه بر نقشی که در کاهش آلودگی هوا دارد، در کاهش ترافیک هم تاثیرگذار است.
نقص ترمز خودرو؛ علت ۱۰ درصد از مردودیهای معاینه فنی
مالکی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار خودرویی که در مراکز پذیرش شدند، دارای نقص منجر به آلودگی هوا بودند، البته در امسال از حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پذیرش شده ۷۰ درصدشان در مراجعه اول گواهی معاینه فنی را دریافت کردند. در بین این ارقام تقریبا ۱۰ درصد از مردودیها نقص ترمز خودرو را داشتند؛ به عبارتی تقریبا ۳۵۰ هزار خودرو و این به معنای کاهش تصادفات است.
وی با اشاره به اینکه نقش معاینه فنی در سلامت شهروندان غیرقابل انکار است، تاکید کرد: البته مواردی مثل آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از ناوگان حملونقل عمومی، کاهش ترددهای غیرضروری، کیفیت سوخت و … نیز در کاهش آلایندهها و سلامت شهروندان تاثیرگذار هستند.
نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمیکنند
مالکی با بیان اینکه باتوجه به اهمیت معاینه فنی بر آن شدیم تا این همایش را با خرد جمعی برگزار کنیم و مشکلات مراکز معاینه فنی در اینجا برای رسیدن به راهکارهایی برای حل مسئله مطرح بشود خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم پایش مستمر خودروهاست. تقریبا نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمیکنند.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مدت زمان دوره معافیت است، برخی خودروها که مشمول معاینه فنی نیستند اما در مراجعه به مراکز متوجه میشویم که آمار خرابی این خودروها با دیگر خودروها تفاوت چندانی ندارد.
وی گفت: یکی دیگر از مسائل حدود مجاز آلایندگی است. باید به این مسئله توجه ویژهای بشود. یکی دیگر از موضوعات وضعیت تردد خودروهای پر پیمایش در سطح شهر است. ما برای ناوگان حملونقل عمومی تعداد دفعات بیشتری قائل شدهایم اما این مسئله نیاز به بازنگری بیشتری دارد. در تهران ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم اما کمتر از ۵۰۰ دستگاه در سال گذشته به ما مراجعه کردند.
۷۰ درصد آلودگی هوا در پایتخت مربوط به خودروها است
همچنین عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو گفت: یکی از موضوعات شهر تهران در مدیریت ششم شهری موضوع آلودگی هوا است موضوعی که دغدغه همه افراد جامعه است که یک سر آن به خودروهای تهران برمیگردد زیرا ۷۰ درصد آلودگی هوا در پایتخت مربوط به خودروها است.
سوده نجفی ادامه داد: ما سه میلیون خودروی فرسوده در پایتخت داریم آمار مرگو میر از آلودگی در شهر تهران برابر با تصادفات جادهای است عامل دیگر آلودگی هوا سوخت است.
به گفته وی، در ماده ۶ قانون هوای پاک به معاینه فنی خودروها اشاره شده که در مدیریت شهری نمیخواهیم به معاینه فنی صرف و رفع تکلیف بپردازیم بلکه در شهر تهران آلودگی و ترافیک بیداد میکند لازم است برای حل مشکل از ظرفیت دانشگاه نیز استفاده شود به علاوه در شرایطی به سر میبریم که در آن نقش مردم و سازمانهای مردم نهاد پررنگ شده و باید از سازمانهای مردمی در حل این مشکل نیز استفاده کنیم.
نجفی با بیان اینکه ما شهرداری تهران را ملزم به تکالیفی از جمله توسعه حملونقل عمومی کردهایم، افزود: بیش از ۴۰ درصد بودجه شهرداری تهران را به توسعه این امر اختصاص دادیم و امیدوارم تا پایان سال به شرایط خوبی برسیم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید به توسعه مراکز معاینه فنی بپردازیم. حتی در دوره جدید نوبت دهی اینترنتی را گسترش دادیم که مردم ما برای انجام معاینه فنی معطل نشوند البته در مواردی شاهدیم ماشینهایی که پلاک تهران دارند به شهرستانها مراجعه میکنند این گواهی کامل نیست و باید برای آن یک راهحل در نظر گرفته شود که از ستاد مرکزی معاینه فنی میخواهم به این موضوع توجه کند.
نظر شما