خودروسازی | خودرو | بازار خودرو | صنعت خودرو

حمله تند و تیز نماینده مجلس به خودروسازان / چرا با شگردهای مختلف خودرو را گران می کنید؟

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان هرچندماه یکبار با شگردهای مختلف بدنبال کسب مجوز افزایش قیمت از مجرای شورای رقابت هستند.

حمله تند و تیز نماینده مجلس به خودروسازان / چرا با شگردهای مختلف خودرو را گران می کنید؟

ماه ها است که بازار خودرو تحت تاثیر عوامل مختلف مانند بی ثباتی نرخ ارز، تحولات منطقه در غزه و... با افزایش قیمت روبرو شده است.

مهدی عسگری نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در انتقاد به روند افزایش مداوم قیمت خودرو ، بیان کرد: کمیسیون صنایع، از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر  تحول و رقابتی کردن صنعت خودرو بود که در این راستا، قانون ساماندهی صنعت خودرو به منظور بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودروهای داخلی و واردات خودروهای کارکرده و نو را به تصویب رساند اما همچنان خودروسازان هرچندماه یکبار با شگردهای مختلف بدنبال کسب مجوز افزایش قیمت از مجرای شورای رقابت هستند.

نماینده کرج ادامه داد: با فشارهایی که دو خودروساز از طریق احتکار، عدم عرضه، کاهش تولید و اخیرا با شگرد افزایش آپشن و استاندارد اجباری وارد کردند، مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت را دریافت کردند درحالی که اجرای استاندارد اجباری از تکالیف سالهای قبل خودروسازان بود.

وی در ادامه تنزل جایگاه و تغییر در کارکرد شورای رقابت به‌عنوان تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضد رقابتی را خطری برای این نهاد فراقوه ای عنوان و اظهار کرد: اینکه شورای رقابت بخاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش ۴۰ درصدی یک خودروساز و ۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی خودروساز دیگر را صادر می کند جای بسی تامل و تاسف است، چرا که روند تولید شش ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، حکایت از رشد تولید ۴۳۰ هزار دستگاه خودرو، اما کاهش  ۹ تا ۱۸ درصدی عرضه را نشان می دهد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با بیان اینکه به بهانه افزودن برخی آپشن های ارزان در حق مشتریان با پرداخت هزینه های بیشتر اجحاف می شود، خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: چرا خودروسازان باید به بهانه افزودن پسوند و پیشوند نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینه‌های گزافی را دریافت کنند؟ در حالی که خودروسازان حتی اطلاعات جدیدی از مدل ها را منتشر نکرده و  به نظر می‌رسد خودروساز می‌خواهد برای جبران هزینه‌های خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کند. اما چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت، آنها را الزام به توسعه محصول نمی‌کند؟ با این رویکرد باید منتظر افزایش قیمت سایر محصولات شرکت‌های خودرو ساز به بهانه تغییر نام، استاندارد یا ارتقاء باشیم.

رییس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس، تصریح کرد: درحالی که خودروسازان بزرگ دنیا با انواع بحرانهای تولید و بازار فروش و اخیرا با مساله بحران انرژی مواجه شده اند، خودروسازان داخلی ما محصولات خود را بصورت دوساله پیش فروش کرده اند و بدون رضایت مشتریان، خودروهای پیش فروش شده را به قیمت فردا می فروشند و ادعای ضرر و زیان هم دارند.

عسگری افزود: راه حل خروج خودروسازان از زیان رفع تعارض منافع و تعیین تکلیف ساختار سهامداری و تعارض بین قطعه سازان و خودرو سازان، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های مازاد و کیفی سازی محصولات است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    واقعانم هر خودرو ۱۵۰اومده روی قیمتش همشون دزد هستن سامانه یکپارچه ثبتنام کردیم اما با این افزایش قیمت باید انصراف بدیم خداوند لعنت کنه آه ملت آخه گریبانتون میگیره

  • ناشناس

    خاک بر فرق سر اون نماینده ائی که نمیدونه اگر ورود خودرو بدون قید و شرط با هر قیمت به کشور آزاد بشه خودروسازهای داخلی ظرف یک هفته باید آگهی بزنن یکی بخر سه تا ببرش کنند

  • مجتبی

    با سلام خدمت شما
    با عرض معذرت، از بی عرضگی مجلس محترم است که نه سازمان تعزیرات درست حسابی دارد و نه سازمان صمت بدرد بخور

  • ناشناس

    دست آشکار دولت در این گرانی خودرو هست، به دلیل عدم ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده و هزار ویک دلیل دیگر

  • مصطفی

    آقای عسکری لطفا وزیر صمت بکشید مجلس جواب بخوایید هیئت مدیره ایران خودرو باید همه عوض بشن.

اخبار
اخبار