آموزش و پرورش | تربیت دانش آموزان | فرهنگیان

روحانیون برای فرهنگیان تعیین تکلیف می‌کنند

در نشست کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه قطب ۵ کشور، مسائل پیرامون همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بررسی شد‌.

روحانیون برای فرهنگیان تعیین تکلیف می‌کنند

همکاری بین آموزش و پرورش و روحانیت برای تربیت دانش‌آموزان بسیار حیاتی است. آموزش و پرورش مسئولیت اصلی آموزش و تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارد اما تأثیرگذاری روحانیت نیز نباید دور از این فرآیند باشد. همکاری این دو بخش می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا به طور کامل توسعه یابند و به شهروندانی کامل و با ارزش تبدیل شوند. همچنین، ارزش‌های اخلاقی و انسانی که از زاویه دید روحانیت مطرح می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک مکمل مهم برای محیط آموزشی عمل کنند. از این رو همکاری میان آموزش و پرورش و روحانیت می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و تربیت و تشکیل شهروندانی با ارزش کمک شایانی کند.

در همین راستا نشست کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه قطب ۵ کشور برگزار و مسائل پیرامون همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بررسی شد‌.

 حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در این جلسه گفت: در این ستاد همکاری مشترک بحث برنامه ۵ ساله اول تمام شده و برنامه ۵ ساله دوم را آغاز می کنیم که از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸ است و نظرات مکتوب و شفاهی کارشناسان را اخذ می کنیم و آیین نامه‌ شورای همکاری این ستاد به روز رسانی شده و به زودی ابلاغ می شود و قبل از ابلاغ این آیین نامه؛ اگر در جلسه قطب ۵ کشور پیشنهادی باشد، لحاظ خواهد شد. 

او افزود: همچنین دستور العمل طرح امین را ابلاغ خواهیم کرد و آخرین موضوع نشست هم بررسی طرح پیوند مسجد مدرسه و منزل است تا این برنامه در معاونت پرورشی آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط نسبت به قبل جدی‌تر دنبال شود و برای دانش آموزان در این طرح به منظور وصل شدن به مسجد، طرح و برنامه تعریف می شود تا ارتباط با مساجد قوی تر شود.

 حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی،  نماینده ولی فقیه در استان کرمان هم گفت: همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با تمرکز بر تربیت، رسالت خیلی مهم و ارزشمندی است که حیات طیبه‌ یک کشور به این رسالت وابسته است که اگر آموزش و پرورش این رسالت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، کشور در حوزه‌های مختلف پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

وی با قدردانی از خدمات آموزش و پرورش بیان داشت: ۳ محور مهم باید مورد توجه باشد، یک‌محور این است که بدانیم برای تربیت نسل انقلابی ماموریت ما چیست که هم حوزه و هم‌آموزش و پرورش در این ماموریت فهم واحدی دارند، محور دوم این است که هدف ما در حوزه آموزش و پرورش متفاوت نیست و هدف واحدی برای تربیت نسل تربیتی و علمی شایسته داریم، اما محور سوم این است که با چه روشی نیروی انسانی درست را تربیت کنیم که این محور قابل بحث و بررسی است و باید ببینیم آیا اجرای برنامه‌های فرهنگی با روش‌های فعلی ما را به هدف می رساند یا خیر که باید روی آن جدی بحث شود و بررسی کنیم آیا برنامه‌های فرهنگی ما کافی است؛ زیرا هم اکنون  با خروجی‌های ما از آموزش و پرورش همخوانی ندارد. باید بدانیم؛ چرا با هدف مشترک‌ما که تربیت صحیح بچه‌های ما است همخوانی ندارد؛ بنابراین روش تعلیم و تربیت بسیار مهم است و برای ساختن نیروی انسانی برنامه‌ای جدی با وحدت رویه و ورودی و خروجی مشخص داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: کسانی که در اغتشاشات دستگیر شدند در بازجویی‌ها مشخص شد، هیچ کدام در برنامه‌های فرهنگی، تربیتی آموزش و پرورش شرکت نداشتند؛ بنابراین خروجی مورد نظر ما ایجاد نمی شود مگر آنکه برنامه‌ ما جامع باشد و مجری‌های قوی برگزار کننده داشته باشند.

نشست دبیران قطب ۵ کشور برای همکاری حوزه‌های علمیه وآموزش و پرورش از کرمان، یزد، اصفهان، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است و قرارست مسائل و نقاط قوت و ضعف پیرامون همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش را بررسی کنند و مصوبات را به تهران ارسال کنند و در نهایت برنامه ۵ ساله‌ همکاری دو نهاد شکل بگیرد. 

اکنون روحانیون زیادی در مدارس فعال هستند؛ ولی برای نظام‌مند شدن این فعالیت‌ها نیاز است تا حوزه و آموزش و پرورش خط و مشی ارتباط و همکاری ۵ ساله را در این نشست تبیین کنند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • عجب

    تورا خدا آموزش وپرورش رابه اهلش واگذارید

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر