رتبه بندی | فرهنگیان | آموزش و پرورش | رتبه بندی فرهنگیان
کمبود معلم را با درایت مدیریت کردیم / فرهنگیان رتبه بندی را به اعداد گره نزنند
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: مجوز جذب ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر علوم تربیتی و پرورشی و به همین میزان هم نیروی خدماتی و سرایهدار در آموزش و پرورش اخذ شد.
رتبه بندی معلمان به منظور ارزیابی عملکرد آنها و تشویق به بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش انجام می شود. این رتبه بندی می تواند به عنوان یک ابزار ارزیابی و مقایسه عملکرد معلمان در یک سطح مشخص از آموزش و پرورش استفاده شود و به مدیران و سیاستگذاران در تصمیم گیری های مربوط به ارتقای معلمان و توسعه سیاست های آموزشی کمک می کند. هدف اصلی این رتبه بندی، بهبود کیفیت آموزش و پرورش و افزایش عملکرد معلمان است.
قاسم احمدی لاشکیمعاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و حادثه غزه، اظهارکرد: به روان پاک چهار هزار شهید گلستان، ۴۹۰ شهید دانش آموز، ۱۱۰ شهید معلم فرهنگی و ۳۰ دانشجو معلم استان گلستان درود می فرستم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در مهرماه امسال با چالش کمبود معلم روبرو بودیم که با درایت توانستیم آن را مدیریت کنیم.
وی بیان کرد: در رتبه بندی کار بزرگی انجام شد که نباید نادیده گرفته شود لذا معلمان آن را به اعداد و رتبه یک، دو و سه گره نزنند.
احمدی لاشکی اضافه کرد: ۳۲۰ هزار معلم رتبه بندی شده که نسبت به عملکرد سایر دستگاه ها قابل تقدیر است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: نیروی انسانی و منابع ما محدود است اما در دو سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ جذب نیروی انسانی به سه هزار نفر رسیده بود اما امسال ۲۸ هزار و ۱۹۷ نفر در مقطع ابتدایی و ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر در مقطع متوسطه جذب شدند و همچنین مجوز جذب ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر علوم تربیتی و پرورشی و به همین میزان هم نیروی خدماتی و سرایهدار اخذ شده است.
احمدی لاشکی افزود: سال گذشته از ۴۷.۵ درصد نیروی انسانی شاغل و بازنشسته استفاده کردیم و به دلیل بدعهدی در پرداختها بسیاری از آنها امسال وارد امر تعلیم و تربیت نشدند لذا باید اعتمادسازی انجام شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه هفتم توسعه جذب غیررسمی نیرو در آموزش و پرورش ممنوع شده و خرید خدمات هم ابطال شده است و باید نیروهایی که از گذشته بودهاند، تعیین تکلیف شوند.
مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: آموزش و پرورش دستگاه بزرگی بوده و ابعاد مختلف دارد و اگر ما نیازهای آن را بیان کنیم، پایانی برای آن نمیتوان متصور شد.
سیدمجتبی هاشمی افزود: نقش تنظیمگری مدیران در شناخت اولویتها و تخصیص منابع، مهم بوده و هنر آنها را نشان می دهد.
وی بیان کرد: یکی از موانع موفقیت عدم پیوستگی سازمانی است و باید دست به دست هم دهیم تا نظام رشد یابد و با هم افزایی به همه حوزهها کمک کنیم.
هاشمی ادامه داد: ۹ راهبرد برای پیوستگی سازمانی وجود دارد که بُعد اول آن نیروی انسانی است؛ اگر میخواهیم که موفق باشیم باید برنامههای آموزش و پرورش را وسیعتر از آن چیزی که امروز میبینیم مشاهده کنیم و موفقیت از درون سازمان باید رشد پیدا کند.
وی با اشاره به رتبهبندی معلمان گفت: از دیشب برای چهارمین ماه پیاپی احکام معلمان صادر شده و معوقات پرداخت شده است.
هاشمی ادامه داد: برای افرادی که در رتبه بندی اعتراض دارند در سامانه بخش گفتگو باز شده و میتوان به آنجا مراجعه کرد.
مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبهبندی، ۲۶ درصد حقوق معلمان است که اگر خوب از آن دفاع نکنیم ممکن است سال بعد نباشد، لذا باید برای آن تلاش و پیگیری شود.
بدری، مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: تربیت معلم خوب و ساختار مادی و فیزیکی از نیازهای آموزش و پرورش است.
وی بیان کرد: کهنگی و فرسودگی فضای آموزشی یکی از مشکلات استان گلستان بوده که باید برای آن چاره جویی شود.
بدری با اشاره به در پیش بودن انتخابات، گفت: همه ما طبق مسئولیت فردی و اعتباری که در جامعه داریم باید کنشگری اجتماعی داشته و بدون جانبداری و سیاسی کاری مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنیم.
سید امیر موسوی، رئیس هیئت تخلفات وزارت آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: آنچه به عنوان چالش میتوان از آن یاد کرد و دولت سیزدهم هم بر مقابله با آن تاکید دارد فساد است.
موسوی تاکید کرد: اگر میخواهیم تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود باید به دنبال فسادستیزی باشیم و نظام اداری ما پاکسازی شود که اگر صورت نگیرد تصمیمات عقیم خواهد ماند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش دستگاه فرهنگساز و انسانساز است و اگر از آن غافل شویم، افرادی را به جامعه تحویل میدهد که به لحاظ اعتقادی ضعیف خواهند بود.
رئیس هیئت تخلفات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نظارت بر کار معلم باید استمرار داشته باشد و وگرنه خروجی کار بی اعتقادی و بیدینی و افکار انحرافی میشود که حیثیت نظام را مخدوش میکند.
وی گفت: امروز مدیر مدرسه ما شاخص ندارد و اگر به کارکرد مدیران نگاه کنید بیشتر آنها مدیر خدماتی و مالی میشوند و از حوزه آموزشی و پرورشی غافل مانده اند.
موسوی به یکی دیگر از معضلات به عنوان «معلم بلاگر» اشاره کرد و گفت: امروزه بلاگرها ویترین آموزش و پرورش هستند که باید در این زمینه چارهسازی شود.
وی ادامه داد: باید ماموریتها را متناسب با تهدیدها ببینیم و هزینه تخلفات را بالا ببریم، باید گلوگاههای فساد و تعارض منافع را شناسایی کنیم و نباید با فساد مماشات کنیم.
نظر شما