مدارس دولتی | فضای مجازی | آموزش و پرورش

برنامه آموزش و پرورش برای مدارس دولتی / برگزاری سنجش های ملی برای تمامی مقاطع تحصیلی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: نباید تصمیم گیری‌ و رصد وضعیت دانش آموزان را معطوف به نتایج آزمون‌های نهایی کنیم.

برنامه آموزش و پرورش برای مدارس دولتی / برگزاری سنجش های ملی برای تمامی مقاطع تحصیلی

وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلفی بررسی می‌شود. ملاک های بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان شامل نمرات دروس، شرکت فعال در کلاس‌ها، تکالیف انجام شده، شرکت در آزمون‌ها و غیره می‌شوند. اطلاع از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان به معلمان، والدین و مدیران مدرسه کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان را بررسی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: نباید تصمیم گیری‌ و رصد وضعیت دانش آموزان را معطوف به نتایج آزمون‌های نهایی کنیم. باید سنجش‌های ملی در تمام دوره‌های تحصیلی انجام شود و رصد کردن وضعیت کیفی و کمی در هر دوره‌ای از تحصیل دانش آموزان پیگیری شود و پس از انجام رصد کامل، به نظام آموزشی در خصوص ضعف‌ها هشدار داده شود.

«محسن زارعی» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در مورد راه‌های تضمین کیفیت آموزش کشور بیان کرد: متمم عنوان مرکز ما تضمین کیفیت است و ارزشیابی باید صورت بگیرد تا کیفیت را تضمین کند. یکی از راهکارهای اصولی برای رسیدن به کیفیت این است که وضع موجود را درست بشناسیم و ارزشیابی واقعی انجام دهیم و سپس دنبال تضمین کیفیت باشیم. تضمین کیفیت باید از جهات گوناگونی صورت بگیرد و نمی‌توانیم این وظیفه را صرفا معطوف به آموزش و پرورش بدانیم؛ همه باید دست به دست هم دهند تا تضمین کیفیت مبتنی بر سند تحول بنیادین اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: آموزش و پرورش باید به سمتی برود که تکالیف همه دستگاه‌ها که در سند تعریف شده و بنا بر آن همه دستگاه‌ها باید پای کار آموزش و پرورش بیایند، محقق شود و تا حدی این امر در دولت سیزدهم محقق شده است، چرا که رئیس جمهور حساسیت ویژه‌ای روی کیفیت آموزش و پرورش دارند.یکی از محورهای اصلی وزارت آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و تقویت مدارس دولتی است.

زارعی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهایی که ما می‌توانستیم به کمک معاونت‌های وزارتخانه انجام دهیم این بود که وضعیت موجود را رصد و نمایش دهیم. آزمون‌های نهایی که نمره واقعی دانش آموزان و وضعیت موجود عملکرد آموزشی دانش آموزان را گزارش می‌کند  باید نتایج آن تا  کف مدرسه ارسال شود که این اتفاق هم افتاده است. هر مدرسه‌ای می‌داند که وضعیت دانش آموزانش در هر درسی به چه صورتی بوده است.

وی اضافه کرد: نمرات آزمون‌ها نشان می‌دهد که دانش آموزان ما تا چه میزانی به اهداف مدنظر در برنامه درسی رسیده‌اند و حد تسلط آن‌ها را نشان می‌دهد. این نتایج می‌تواند مبنای برنامه ریزی باشد. ما باید حد تسلطی که اتفاق افتاده است را بپذیریم و میزانی از تسلط که حاصل نشده است را به عنوان یک خلا درنظر بگیریم و تلاش کنیم که این خلا پوشش داده شود.

او تصریح کرد: باید بررسی کرد که اشکال کار کجاست؟ آیا در محتوا اشکال داریم یا در روش تدریس همکاران؟ ما باید برای تضمین کیفیت سراغ توانمندسازی همکاران برویم. باید ببینیم انگیزه دانش آموزان هم کم شده است یا اینکه زمان آموزش کافی هست؟ از طرفی تاثیرات تعطیلات پشت سر هم نیز فرصت را از دانش آموزان می‌گیرد.

به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ایام کرونا، دانش آموزان در فضای مجازی نتوانستند از نعمت حضور معلم و هم سالان خود بهره‌مند شوند و آموزش تکمیل شود و خلاهایی ایجاد شده و در نتیجه عملکرد آموزشی که اکنون شاهدش هستیم را ایجاد کرده است.

زارعی در همین رابطه تصریح کرد: هر کدام از مواردی که ذکر کردیم سهمی در تضمین کیفیت آموزش دارد. از ادارات کل آموزش و پرورش خواسته شده که علت‌یابی کنند. هر مدرسه‌ای باید دقیق بررسی شود و دبیرخانه‌های راهبری متمرکز روی همین موضوعات باشند. رفتن به دنبال علت ها، تبدیل به گفتمان رایج در آموزش و پرورش شده است، تا موانع کیفی آموزش برطرف شود و شاهد ارتقای کیفی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید تصمیم گیری‌ و رصد وضعیت دانش آموزان را معطوف به نتایج آزمون‌های نهایی کنیم، اظهار کرد: باید در دوره‌های مختلف تحصیلی دریافت وضعیت داشته باشیم تا مداخله بهنگام صورت گیرد، نه اینکه بررسی وضعیت کیفیت آموزش را به پایان سال دوازدهم دانش آموزان موکول کنیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید سنجش‌های ملی در تمام دوره‌های تحصیلی انجام شود و رصد کردن وضعیت کیفی و کمی در هر دوره‌ای از تحصیل دانش آموزان پیگیری شود و پس از انجام رصد کامل، به نظام آموزشی در خصوص ضعف‌ها هشدار داده شود.

منبع: ایلنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر