معیشت فرهنگیان در دولت آینده دستخوش تغییر می شود

مناظره نمایندگان فرهنگی ستادهای استانی مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و علیرضا زاکانی در دبیرستان آیت‌الله طالقانی تبریز برگزار شد.

معیشت فرهنگیان در دولت آینده دستخوش تغییر می شود

مناظره نمایندگان فرهنگی ستادهای استانی مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و علیرضا زاکانی، در دبیرستان آیت‌الله طالقانی تبریز برگزار شد.

در این مناظره، امیرعباس سلطان‌پور از ستاد مسعود پزشکیان، علیرضا صیادی از ستاد سعید جلیلی، فیروز رضایی از ستاد محمدباقر قالیباف و حامد فرج‌پور از ستاد علیرضا زاکانی به‌عنوان نمایندگان فرهنگی حضور داشتند.

نمایندگان فرهنگی ستادها از دقایق اولیه میان فرهنگیان حضور دارند و وجه اشتراکشان در شغل معلمی آنان را به گفت‌وگو با یکدیگر کشانده است.

چهار نماینده‌ای که هرکدام معلم بوده و سال‌ها مدیر میانی و مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌شرقی بوده‌اند و اکنون در سال‌های پساخدمت پای میز مناظره آمده‌اند تا اختلاف‌نظرهای خود را علی‌رغم وجه اشتراک شغل معلمی به زبان بیاورند و در کسوت معلمی، به تضارب آرا بپردازند.

معلم‌ها و دانشجومعلم‌ها از همان دقایق نخست، منتظر نشسته‌اند، گاهی صدای هیجان‌زده دانشجومعلم‌ها می‌آید و گاه بحث‌های معلم‌های میانسال به گوش می‌رسد.

این مناظره قرار است با دیگر مناظره‌ها تفاوتی داشته باشد؛ هم در مسائل مطرح‌شده در مناظره، هم در نمایندگان حاضر برای مناظره و هم در مخاطبانی که به‌سبب اشتراکاتی گرد هم آمده‌اند.

مناظره با دعوت مجری آغاز می‌شود. آغاز مناظره با پاسخگویی نماینده ستاد استانی مسعود پزشکیان است که از دلیل انتخابش سخن می‌گوید.

نماینده فرهنگی ستاد استانی مسعود پزشکیان، این نماینده را نماد انقلاب‌ می‌داند که در رؤیای ساخت آرمان‌شهر است تا سعادت دنیوی و اخروی را به‌ارمغان بیاورد.

او پزشکیان را شخصیتی معرفی می‌کند که از رانت و سهمیه دور بوده و صداقت و پاکدستی او مسئله‌ای محرز است.

مسعود پزشکیان در نگاه این معلم که در سازمان‌های مختلف فعالیت کرده است، شخصیتی است که با صداقت خود را در معرض رأی قرار داده است.

علیرضا صیادی، نماینده فرهنگی ستاد استانی سعید جلیلی، چینش میز مناظره را یک تفسیر سیاسی می‌داند که طیف‌های فکری مختلف علی‌رغم همکاری‌های مستمر، امروز به تقابل آرا نشسته‌اند.

این‌جا، جبهه انقلاب‌ در عرصه است و جبهه، جبهه انقلاب است. حضور سه شخصیت از یک جریان در سه جایگاه سلامت یک جبهه را می‌رساند، این‌ها گفته‌های نماینده ستاد استانی سعید جلیلی است.

انقلاب از روی آگاهی، روایت این معلم بازنشسته است که دغدغه حفظ انقلاب، امروز آن‌ها را کنار هم جمع کرده است‌.

دنبال شخص نبودن و دنبال شخصیت بودن مسئلهٔ این طیف فکری در این مناظره است که تشویق دانشجومعلم‌ها، مقبولیت این گزاره را مطرح می‌کند تا کسانی که برای انقلاب بیشتر مایه می‌گذارند به‌روی صحنه بیایند.

نماینده فرهنگی ستاد سعید جلیلی، دلیل عدول از قالیباف به جلیلی را عدم مقبولیت عملکرد او در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی می‌داند.

حامد فرج‌پور، نمایندهٔ ستاد علیرضا زاکانی نیز به بی‌بهره ماندن آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اشاره می‌کند و امیدوار است که این مسئله‌، در دولت زاکانی جبران شود.

جابه‌جایی مدیران آموزش‌وپرورش توسط نمایندگان مجلس، مسئله و دغدغهٔ معلمان آذربایجان‌شرقی است که این معضل توسط نماینده ستاد زاکانی مطرح می‌شود و قول حل آن در دولت زاکانی داده می‌شود.

نماینده ستاد استانی زاکانی،‌ او را ادامه راه دولت شهید رییسی می‌داند و به موفقیت او در پست‌های مختلف مدیریتی اذعان می‌کند.

مسیر پرسش و پاسخ، به معلمان و مسائل معلمان مربوط است.

معیشت معلمان و رتبه‌بندی معلمان در سال‌های اخیر حاشیه‌های فروان به‌همراه داشته و این‌جا نیز گویا چالش اصلی این مناظره است.

با مطرح شدن مسئلهٔ معیشت صدای برخی از حاضران بلند می‌شود و اظهارنظرهای مختلفی درباره رتبه‌بندی به گوش می‌رسد.

گویا اقناع درباره معیشت همان‌قدر که ساده خواهد بود و با پاسخ‌های تأییدیه‌وار گذر از آن ممکن خواهد بود، مسئلهٔ رتبه‌بندی تمام نامزدها و نمایندگان آن‌ها را به چالش خواهد کشانید.

اقتصاد کلان و اقتصاد خرد مسئلهٔ موردتأکید نماینده ستاد فرهنگی پزشکیان است که حل مسئلهٔ معیشت فرهنگیان نیز منوط به آن مهم است.

اشاره به تورم گسترده‌ای که تأیید حاضران نیز سلطان‌پور را مشتاق به ادامه سخنانش می‌کند، مسئله‌ای است که مسئلهٔ حل مشکل معیشت را ذیل آن معنا می‌کند.

جدال اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی با مطرح شدن مسئلهٔ رتبه‌بندی معلمان جدی‌تر می‌شود. معلمان در سمت و سوی ردیف‌های مختلف زبان به اظهارنظر می‌گشایند و نماینده‌های ستادهای استانی بیشتر از پاسخگویی بازمی‌مانند.

یکی اشاره به این می‌کند که طرح رتبه‌‌بندی معلمان از مصوبات دولت دوازدهم است که با مخالفت مجلس اصول‌گرا روبه‌رو شده بود‌.

نماینده‌ای دیگر نیز، حل مسئلهٔ رتبه‌‌بندی معلمان را مربوط به دولت سیزدهم می‌داند و در کارنامهٔ دولت فعلی می‌گنجاند.

نماینده فرهنگی ستاد جلیلی، او را مرتبط‌ترین نماینده با آموزش‌وپرورش می‌داند که سواد تحلیل و ارائهٔ راهکار درخصوص سند تحول بنیادین را دارد.

انتخاب داناترین و اصلح‌ترین فرد برای وزارت آموزش‌وپرورش، مسئلهٔ اساسی نماینده ستاد استانی سعید جلیلی در این مناظره است که استقبال دانشجومعلم‌ها از این سخنان، روند مناظره را به‌سمت دیگری می‌برد.

مناظره با تمام حواشی‌های معمول، نزدیک به دو ساعت ادامه پیدا می‌کند و پرسش و پاسخ‌های معلم‌ها و دانشجومعلم‌ها به حاشیه‌های مناظره می‌افزاید.

مناظره‌های این‌چنینی که با مسئله‌مندی پیش می‌روند و مخاطبان و مناظره‌کنندگان بیش از پیش به مسئله آگاهند، سهم بیشتری در اقناع جامعه هدف دارد و به‌نظر می‌رسد گام‌های مؤثرتری در حل مسائل دولت بر خواهد داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر