اختصاصی تیتر کوتاه؛

سکان دار وزارت علوم، تحقیقات کدام یک از این افراد می شود؟

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان قلب تپنده نظام آموزش عالی و پژوهش در ایران، با نقش کلیدی خود در سیاست‌گذاری و هدایت علمی، به پیشبرد اهداف توسعه علمی و فرهنگی کشور کمک می‌کند. این وزارتخانه که از تجربه و دانش نخبگان بهره می‌برد، در راستای ارتقای جایگاه ایران در عرصه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند و با حمایت از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، به ارتقای سطح علمی کشور می‌پردازد. اکنون، در آستانه دولت چهاردهم، چهره‌هایی همچون سورنا ستاری، محمود نیلی احمدآبادی، جعفر توفیقی و حسین میرزایی به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست این وزارتخانه مطرح هستند.

سکان دار وزارت علوم، تحقیقات کدام یک از این افراد می شود؟

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی اصلی هدایت و سیاستگذاری نظام آموزش عالی، پژوهش و فناوری در ایران، با سابقه‌ای دیرینه و افتخارآمیز، نقشی حیاتی در توسعه علمی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند. این وزارتخانه که همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه ایران در عرصه‌های بین‌المللی علم و فناوری است، رسالت‌های مهم و ارزشمندی را بر دوش دارد.

از جمله وظایف و رسالت‌های این وزارتخانه می‌توان به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه‌های آموزش عالی، پژوهش و فناوری اشاره کرد. همچنین، صدور مجوز و نظارت بر تأسیس و فعالیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دیگر مسئولیت‌های کلیدی آن به شمار می‌رود. حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، برگزاری آزمون‌های سراسری و کارشناسی ارشد، تخصیص بودجه و اعتبارات به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز از جمله وظایف مهم این نهاد هستند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تقویت ارتباطات بین‌المللی، با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی همکاری‌های گسترده‌ای را ایجاد کرده است و با ترویج فرهنگ علم و پژوهش در جامعه، سعی در ارتقای سطح علمی و تحقیقاتی کشور دارد. این وزارتخانه، با بهره‌گیری از دانش و تجربیات نخبگان و اندیشمندان، به سوی آینده‌ای روشن و پربار برای ایران عزیز گام برمی‌دارد.

 این روزها از سورنا ستاری، نیلی احمدآبادی، جعفر توفیقی و حسین میرزایی، به عنوان گزینه‌های اصلی برای ریاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در دولت چهاردهم یاد می شود. حال باید به انتظار نشست و دید مسعود پزشکیان چه کسی را برای اداره این وزارتخانه معرفی خواهد کرد.

سورنا ستاری که نشان درجه یک هنری را از مقام معظم رهبری دریافت کرده، توانسته است دو اختراع داخلی و خارجی به ثبت برساند. در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، سورنا ستاری از ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در کابینه حضور داشت و در دولت دوازدهم نیز در سمت خود باقی ماند. او همچنین ریاست بنیاد ملی نخبگان را نیز بر عهده داشته است. از دیگر سوابق اجرایی وی می‌توان به عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیری هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، عضویت در هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، ریاست هیأت امنای پارک فناوری پردیس و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، عضویت در هیأت امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، ریاست پژوهشگاه صنعت نفت، مدیرعاملی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، ریاست پژوهشکده نانو تکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت و ریاست گروه انرژی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اشاره کرد.

سورنا_ستاری

حسین سیمایی صراف؛ زادهٔ ۱۳۴۷ در مشهد، از جمله حقوق‌دانان برجسته‌ای است که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی تا مقطع دکتری به پایان رسانده است. او علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، به مدت ۲۰ سال در حوزه‌های علمیه مشهد و قم، در زمینه‌های فقه، اصول، فلسفه و کلام اسلامی نیز به تحصیل پرداخته است.

او اکنون به عنوان دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دروس مختلف حقوق خصوصی و اسلامی را در مقاطع کارشناسی تا دکتری تدریس می‌کند و همچنین وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران است.

از دیگر دستاوردهای سیمایی می‌توان به تألیف ۳ کتاب و نگارش بیش از ۳۰ مقاله علمی در زمینه فقه و حقوق اشاره کرد. او در کنفرانس‌های داخلی و خارجی بسیاری به عنوان سخنران و یا مدیر حضور داشته و همچنین راهنمایی ده‌ها پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری را برعهده داشته است.

سیمایی صراف در سال ۱۳۹۲ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شد و در جشنواره‌های مختلف علمی، از جمله کتاب سال حوزه و جشنواره بین‌المللی فارابی، موفق به کسب جوایز متعددی شده است.

وی در طول فعالیت‌های اجرایی خود، سمت‌های مهمی همچون دبیر هیات دولت، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، قائم‌مقام معاون حقوقی رییس جمهور، و مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم را برعهده داشته و در کمیته‌ها و شوراهای متعدد علمی و اجرایی نیز عضویت داشته است.

حسین-سیمایی-صراف

محمود نیلی احمدآبادی؛ معاون نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ریاست انجمن مهندسی متالورژی، معاون پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران و ریاست دانشگاه تهران از جمله سوابق اجرایی وی هستند.

پس از استیضاح رضا فرجی دانا و دو ماه سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهایتاً در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳، محمود نیلی احمدآبادی توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد؛ اما صلاحیت وی در مجلس شورای اسلامی موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد. در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها معرفی کرد. وی مأموریت یافت تا با همکاری شخصیت‌های علمی مستقل و متخصص در حوزه‌های مرتبط، ظرف شش ماه گزارش جامعی از این رخداد ارائه دهد.

محمود-نیلی-احمدآبادی

جعفر توفیقی، مردی که بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ در دولت خاتمی بر مسند وزارت علوم نشست و در آغاز دولت روحانی نیز برای ۶۷ روز مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه را عهده‌دار بود. او از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ ریاست پژوهشگاه صنعت نفت را بر عهده داشت و دانش خود را در قالب دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست تکمیل کرده است. تدریس در دانشگاه تربیت مدرس را از سال ۱۳۶۵ آغاز نمود و همچنین سردبیری فصلنامه رشد فناوری را بر عهده دارد.

با آغاز دولت روحانی، بار دیگر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد و با بازگرداندن استادان و دانشجویان اخراجی و تغییر رؤسای دانشگاه‌ها، محبوبیتی ویژه میان دانشجویان کسب کرد.

پس از این دوره، به عنوان مشاور عالی وزارت علوم انتخاب شد، اما مخالفت‌های نمایندگان مجلس سرانجام او را به استعفا واداشت.

جعفر-توفیقی

حسین میرزایی، که ریاست جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را عهده‌دار بود، مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی همین دانشکده را نیز بر دوش داشت. او در مقام مدیر کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت کرده و ریاست پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم را نیز بر عهده گرفت. علاوه بر این، دبیری جشنواره بین‌المللی فارابی نیز در کارنامه پربار او دیده می‌شود.

حسین-میرزایی

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر