در آمریکا؛

آزمون استخدامی برای این معلمان حذف می شود

آزمون استخدامی برای جذب معلمان یکی از مراحل اصلی در فرآیند گزینش نیروی آموزشی در سیستم‌های آموزشی مختلف است. با توجه به کمبود نیروی آموزشی در سال های اخیر در بسیاری از کشورها، برخی مدارس دولتی تصمیم به جذب معلمان بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی گرفتند.

آزمون استخدامی برای این معلمان حذف می شود

آزمون استخدامی برای معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نقش اساسی در تضمین کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس ایفا می‌کند. این آزمون‌ها با ارزیابی دقیق دانش تخصصی و مهارت‌های آموزشی داوطلبان، به انتخاب افرادی که توانایی تدریس موثر و ایجاد محیطی پویا برای یادگیری را دارند، کمک می‌کند. از آنجا که معلمان تأثیر مستقیمی بر رشد فکری و اجتماعی دانش‌آموزان دارند، آزمون‌های استخدامی به عنوان ابزاری برای حفظ استانداردهای بالای آموزشی و اطمینان از شایستگی معلمان برای این مسئولیت حیاتی در نظر گرفته می‌شوند. این فرآیند همچنین به بهبود کیفیت کلی نظام آموزشی و ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان منجر می‌شود.

سال ۲۰۱۵ قانون‌گذاران ایالت تگزاس قانونی را تصویب کردند تا راهی برای استخدام معلمان در مدارس دولتی بدون آموزش رسمی ایجاد کنند. یکی از اهداف این قانون بود که حرفه معلمی را برای افراد مختلف جذاب تر کنند.

برخی از مدیران مدارس به‌وضوح اعلام کردند که قصد دارند این معلمان به‌اصطلاح بدون مدرک را در موقعیت‌هایی قرار دهند که بتوانند از تخصص خود استفاده کنند. همچنین، آنها قصد دارند این معلمان را از تدریس در حوزه‌های اصلی مانند ریاضی، خواندن و آموزش‌های ویژه دور نگه دارند، زیرا این حوزه‌ها همچنان تحت نظر معلمان باتجربه‌تر باقی خواهند ماند.

البته این شرایط قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بود. همه‌گیری باعث شد بسیاری از معلمان باتجربه احساس کنند که به آنها توجه کافی نمی‌شود، منابع کافی در اختیار ندارند و دچار فرسودگی شدند. بسیاری از آنها به صورت جمعی از شغل تدریس کناره گیری کردند و این مسئله باعث تسریع کمبود معلم در زمانی شد که دانش‌آموزان به آموزش حضوری بازمی‌گشتند و مدارس بیشتر از همیشه به معلمان نیاز داشت. درحال‌حاضر بسیاری از مدارس برای آموزش درس‌های غیر تخصصی به راحتی معلمانی را بدون نیاز به مدرک خاصی استخدام می‌کنند.

طبق تجزیه و تحلیل تگزاس تریبون از داده‌های ایالتی، تقریباً در یک دهه پس از تصویب این قانون، تعداد معلمان فاقد گواهینامه در مدارس دولتی ایالت ۲۹ درصد افزایش یافت. معلمان فاقد گواهینامه که بسیاری از آنها در نواحی مدارس روستایی مستقر هستند، تقریباً ۳۸ درصد از مربیان تازه استخدام شده در سال گذشته را تشکیل می‌دهند.

برخی از کارشناسان دانشگاهی افزایش وابستگی دولت به معلمان فاقد گواهینامه را یک بحران می‌دانند. طبق مطالعه اخیر که توسط دانشگاه تکزاس تک انجام شده، دانش‌آموزانی که معلم جدیدی دارند که هم فاقد گواهینامه است و هم تجربه کار در مدارس عمومی را ندارد، سه تا چهار ماه از یادگیری خود عقب می‌مانند.

به دلیل کاهش تعداد افرادی که از طریق مسیرهای سنتی به حرفه معلمی وارد می‌شوند، نواحی آموزشی سعی دارند به معلمان فاقد گواهینامه آموزش و حمایتی ارائه دهند تا در کلاس درس موفق شوند. مسئولان مدارس و حامیان آموزشی از این معلمان می‌خواهند در برنامه‌های اخذ گواهینامه معلمی شرکت کنند و امیدوارند که قانون‌گذاران در سال آینده بودجه‌ای برای کمک به هزینه‌های این برنامه‌ها اختصاص دهند.

درخواست بودجه در زمانی مطرح می‌شود که مدارس به شدت به منابع مالی اضافی نیاز دارند. بسیاری از نواحی آموزشی با وضعیتی وارد سال تحصیلی شده‌اند که مجبورند بیش از درآمدشان هزینه کنند، که این عمدتاً به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در ایالت و عدم افزایش بودجه پایه طی پنج سال گذشته است. مدیران مدارس عمومی همچنان از این موضوع ناراضی هستند که جلسات قانون‌گذاری سال گذشته بدون افزایش قابل‌توجهی در بودجه پایه به پایان رسید، با وجود اینکه دولت دارای مازاد مالی ۳۲ میلیارد دلاری بوده است.

مارک هنری که بیش از یک دهه تا زمان بازنشستگی خود در سال گذشته به عنوان سرپرست Cy-Fair ISD خدمت کرده است گفت: هنگامی که خزانه یک ایالت پر بوده و مدارس محلی با مشکلات مالی دست به گریبان هستند، باید از کمک ایالتی استفاده کنید.

ابزاری برای مقابله با کمبود معلم

قبل از تصویب قانونی در سال ۲۰۱۵ به نام "منطقه نوآوری" (District of Innovation)، معلمان معمولاً از طریق مسیرهای سنتی دانشگاهی یا برنامه‌های گواهینامه جایگزین وارد حرفه معلمی می‌شدند. برنامه‌های گواهینامه جایگزین برای افرادی طراحی شده‌اند که دارای مدرک لیسانس در یک رشته دیگر هستند و به آموزش در کلاس درس نیاز دارند. هر دو مسیر ورود به حرفه معلمی در سال‌های اخیر با کاهش ثبت‌نام مواجه شده‌اند.

قانون "منطقه نوآوری" (District of Innovation) با هدف ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر برای مدارس دولتی سنتی تصویب شد تا آنها بتوانند از مزایایی مشابه مدارس چارتر (که مدت‌ها از این انعطاف‌ها برخوردار بودند) بهره‌مند شوند. این قانون به مدارس اجازه می‌دهد از برخی مقررات مانند اندازه کلاس‌ها، تاریخ شروع مدرسه و الزامات صدور گواهینامه معلمان معاف شوند. پیش از این، معلمان فاقد گواهینامه در تگزاس تنها با اخذ مجوزها و تأییدیه‌های خاص از آژانس آموزشی ایالتی می‌توانستند دروس اصلی را تدریس کنند و این مجوزها به صورت موردی بررسی و صادر می‌شدند.

با طرح "منطقه نوآوری" (District of Innovation)، مدارس می‌توانند یک برنامه آموزشی جامع ایجاد کنند که مشکلات قانونی ایالت تگزاس را که مانع رسیدن به اهداف آنها می‌شود، شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکلات پیشنهاد دهد. این طرح باید نظر عمومی را دریافت کند و تأیید هیات مدیره محلی مدارس را به‌دست آورد تا بتواند از هرگونه معافیتی استفاده کند. بسیاری از مناطق به دنبال معافیت از الزامات گواهینامه معلم برای کمک به مبارزه با کمبود نیروی آموزش خود هستند. تگزاس تعریف روشنی برای کمبود معلم در سراسر ایالت ندارد، اما یکی از نشانه‌های بزرگی که نشان می‌دهد معلمان کافی نیستند، تعداد بالای معلمانی است که هر سال شغل خود را ترک می‌کنند.

به گفته آژانس آموزش تگزاس، از زمان شروع همه‌گیری، آمار استعفای معلمان از تقریباً ۹ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافته است. ۱۳.۴ درصد از معلمان بین پاییز ۲۰۲۱ تا پاییز ۲۰۲۲ این حرفه را ترک کردند. دولت تگزاس دو سال پیش یک گروه کاری تشکیل داد تا به بررسی کمبود معلمان بپردازد و پیشنهادات سیاستی برای قانون‌گذاران ارائه دهد، اما بسیاری از توصیه‌های این گروه به قانون تبدیل نشده است. این گروه متشکل از معلمان و مدیران مدارس پیشنهاد کرده بود که دولت باید به زمان معلمان احترام بگذارد، آموزش آنها را بهبود بخشد و حقوقشان را افزایش دهد. طبق گزارش انجمن ملی آموزش، تگزاس در رتبه ۳۰ کشور از نظر میانگین حقوق معلمان قرار دارد و این میزان ۸،۸۲۸ دلار کمتر از میانگین ملی است.

کمیته آموزش عمومی مجلس نمایندگان تگزاس در ماه آگوست جلسه‌ای برگزار کرد تا در مورد دلایل افزایش تعداد معلمان فاقد گواهینامه و تأثیر آن بر نتایج تحصیلی دانش‌آموزان تحقیق کرده و اطلاعات جمع‌آوری کند. قانون‌گذاران همچنین درباره موضوعی بحث کردند که بسیاری از حامیان آموزش عمومی آن را به‌عنوان دلیل عدم احترام به معلمان می‌بینند. به گفته این حامیان، این کمبود احترام باعث تشدید کمبود معلم و افزایش تعداد معلمان فاقد گواهینامه شده است.

در سال‌های اخیر، رهبران جمهوری‌خواه تگزاس مانند فرماندار گرگ ابوت و معاون فرماندار دن پاتریک به طور مرتب از مدارس و معلمان دولتی انتقاد کرده‌اند و آنها را متهم به آموزش درس‌های "بیداری اجتماعی" (woke) در مورد نژادپرستی سیستماتیک در تاریخ امریکا کرده‌اند. در همین حال، ابوت به دنبال برنامه‌ای است که به والدین اجازه می‌دهد برای تأمین هزینه تحصیل خصوصی فرزندانشان از مالیات‌استفاده کنند. حامیان آموزش عمومی نگرانند که این برنامه باعث کاهش ثبت‌نام در مدارس دولتی شود و در نتیجه بودجه کمتری به این مدارس اختصاص یابد، چرا که بودجه مدارس بر اساس میانگین حضور روزانه دانش‌آموزان محاسبه می‌شود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • جواد

    سلام لطفا به فکر نیروهای غیردولتی باشید چند سال زحمت کشیده اند این نیروها مثل نیروهای نهضتی تعیین تکلیف شوند اکثرا ارشد و دکترا دارند دوره ضمن خدمت رو طی کردند پرونده گزینشی دارند لطفا به فکر نیروهای غیردولتی باشید

  • ناشناس

    گزینش معلمان انهم بااستفاده ازابزارهای سهمیه پارتی وتعهد مذهبی نه تخصصی اینده اموزش ایران رابابهران مواجه خواهدکرد

  • علی

    اینها همه بهونه هست باید ظرفیت را بالا ببرید وبس

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر