معلمان به دور جدید رتبه بندی امیدوار شدند
رتبهبندی معلمان نیز پس از یک دهه از سال گذشته وارد فاز امیدوارکنندهای برای معلمان شد. در هفته جاری رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تعیین تکلیف شدن وضعیت رتبهبندی تا آخر اردیبهشت خبر داد.
حالا سالهاست که در کنار همه اینها واژه معلم با کلماتی مانند معیشت، حقوق معوقه، معلم حقالتدریس یا معلم رسمی، رتبهبندی، گره خورده است تا جایی که یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم را در حوزه معیشتی قشر زیادی از کارمندان دولت باید اجرای رتبهبندی معلمان دانست که حالا در مراحل باز شدن گرههای نهایی است. اجرای رتبهبندی و ترمیم معیشت فرهنگیان از آنجایی مهم است که از لابهلای گلایههای معلمان میشنویم که «معلمی که ناچار است دو یا سه شغل داشته باشد چگونه میتواند به چنین جایگاهی برسد. معلم نیاز به این دارد که جایگاهش حفظ شود» و این روزها دولت تلاش میکند تا توجه ویژهای به این قشر داشته باشد به طوری که برای نخستین بار رئیسجمهور هدیه ویژهای را برای معلمان در این روز تدارک دیده است.
رتبهبندی در مسیر تکمیل
رتبهبندی معلمان نیز پس از یک دهه از سال گذشته وارد فاز امیدوارکنندهای برای معلمان شد. در هفته جاری رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تعیین تکلیف شدن وضعیت رتبهبندی تا آخر اردیبهشت خبر داد. به گفته وی، رتبهبندی مهمترین اقدام تحولی آموزش و پرورش است و ضامن پویایی نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود. طبق اعلام سرپرست آموزش و پرورش، ۴۵ هزار معلم فاقد رتبه و ۳۵ هزار نفر هم رتبه خود را مشاهده نمیکنند که این موضوعات تا پایان اردیبهشت باید تعیین تکلیف شوند. اما به جز این موارد تمام معلمان مشمول رتبهبندی شدند و دریافتیهای خود را داشتهاند. همچنین علاوه بر معلمان که شامل رتبهبندی میشوند، درخواست نیروهای اداری و کادر مدرسه برای قرار گرفتن ذیل رتبهبندی بارها مطرح شد و از مطالبات جدی نیروهای اداری بود که روز یکشنبه صحرایی در مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری طی پرسش و پاسخی با معلمان از پرداخت فوقالعاده ویژه برای نیروهای اداری خبر داد.
در این میان معلمان زیادی به رتبه خود اعتراض داشتهاند که طبق اعلام آموزش و پرورش 30 درصد را شامل میشود. سرپرست آموزش و پرورش در جلسهای که در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برگزار شده بود در واکنش به اعتراض یکی از معلمان نسبت به رتبهای که اخذ کرده، توضیح میدهد: اعتراض شما کاملاً وارد است. ۹۰ درصد معلمان با همین شیوه رتبهبندی شدهاند، ۱۰ درصد مابقی هم باید تعیین تکلیف شوند تا بتوانیم به اعتراضات رسیدگی کنیم و پس از پایان رسیدگی به اعتراضات، آییننامه رتبهبندی را اصلاح کنیم. دولت سیزدهم رتبهبندی را به اجرا درآورد و بپذیریم که اگر رتبهبندی اجرا نمیشد اشکالاتش احصاء نمیشد. ۷۰ درصد همکاران از رتبههای اعلامیشان راضی بودهاند و ۳۰ درصد اعتراض کرده بودند که رسیدگی به اعتراضات از اردیبهشت انجام میشود.
اما در این یک سال، عموم معلمان از وضع بهبود خدمات بیمهای میگویند و صحرایی نیز به تازگی وعده داد که بیمه طلایی فرهنگیان بعد از 10 سال مجدداً برقرار شده است.
کمبود معلم جهانی است
بر اساس گزارش جدید یونسکو، بسیاری از کشورها ممکن است در رسیدن به اهداف آموزشی ملی خود برای سال ۲۰۳۰ شکست بخورند؛ مگر اینکه ۹۷ میلیارد دلار بودجه اضافی دریافت کنند. در این گزارش آمده است که افزایش سه برابری تعداد معلمان پیشدبستانی در کشورهای کمدرآمد مورد نیاز است و در کشورهای با درآمد متوسط به پایین تا سال ۲۰۳۰ باید ۲ برابر شود. همچنین تعداد معلمان مدارس ابتدایی باید نزدیک به ۵۰ درصد در کشورهای کمدرآمد افزایش یابد.
دوسوم کشورهای با درآمد کم و متوسط به پایین هزینههای آموزشی عمومی خود را در سال اول پس از شروع همهگیری در سال ۲۰۲۰ کاهش دادند.
در این بین نیز درخواست آموزش و پرورش از معلمانی که به بازنشستگی میروند این است که کمی صبر کنند. همچنین معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش وعده داد که بزودی مجوزی برای استخدام حدود ۳۰ هزار نیروی انسانی برای این وزارتخانه صادر خواهد شد.
واقعیت این است که عموم مردم معلمی را در زندگی تجربه میکنند و پرورش انسان در جامعه از مسیر مدرسه که رکن اصلی آن معلم است میگذرد، در این شرایط بهبود شرایط معلمان و همچنین جذب بهترین نیروهای متخصص برای تعلیم و تربیت در صدر وظایف دولتهاست.
نظر شما