اقدام ویژه مجلس برای احقاق حق فرهنگیان معترض

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از پیگیری اجرای فوق العاده ویژه برای فرهنگیان خبر داد.

اقدام ویژه مجلس برای احقاق حق فرهنگیان معترض

سیدمحمد مولوی  اظهار کرد: در راستای احقاق حقوق فرهنگیان، نیروهای خدماتی و نیروهای اداری آموزش و پرورش در زمینه اعمال کامل فوق العاده ویژه در حکم حقوقی، بر اساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه شکایتی تنظیم و تقدیم کمیسیون مربوطه شد.

فوق العاده ویژه چگونه برای کارمندان دیگر دستگاه‌ها اعمال شد؟

وی افزود: با تصویب قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی، انتقال خون (مصوبه اردیبهشت ۹۰) و همچنین تسری این قانون به کارمندان دامپزشکی کشور و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور (مصوب اسفند ۹۱) در مجلس‌های هشتم و نهم، حقوق پرداختی به کارکنان سازمان‌های مذکور به نحوی بی سابقه تا میزان بیش از سه برابر افزایش یافت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بر این اساس در همان دوره، مطالبات اینچنینی در دستگاه‌های دیگر دولتی ایجاد شد و در نتیجه، طرح‌های دیگری برای تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های دیگر از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، پزشکی قانونی و انتقال خون و... مطرح شد، اما در نهایت مسکوت ماند.

وی گفت: بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور، وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود.

نماینده آبادان و اروند کنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارکنان بسیاری از دستگاه‌ها از سقف ۵۰ درصد فوق العاده ویژه بهره‌مند شده‌اند ولی معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش صرفاً از ۲۱ تا ۲۷ درصد برخوردار هستند. عدم پیش‌بینی سازوکار لازم برای برقراری عدالت در نظام پرداخت نیروهای خدماتی و کارکنان اداری آموزش و پرورش باید توسط نهادهای مربوطه رفع شود.

‌ابهام در پرداخت فوق‌العاده ویژه

مولوی گفت: در پرداخت فوق العاده ویژه بر اساس رتبه‌بندی ذکر شده در قانون مدیریت که طی مصوبات هیات وزیران در سال ۱۳۹۴و ۱۳۹۹ میزان آن تغییر کرده و نهایتا متناسب با رتبه به ۲۱ تا ۲۷ درصد افزایش یافته است، ابهام وجود دارد. به این معنا که هر فرد به صورت هم زمان تابع دو نظام رتبه‌بندی است.

وی افزود: رتبه‌بندی اول همان رتبه‌بندی قانون مدیریت است که شامل رتبه‌های مقدماتی پایه، خبره ارشد و عالی است. میزان پرداختی مطابق این رتبه‌بندی از ۲۱ تا ۲۷ درصد فوق العاده ویژه است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رتبه‌بندی دوم نیز قانون رتبه‌بندی است که الگوی پرداخت آن متفاوت است. اگر هم بنا باشد رتبه‌بندی اول را از این به بعد نادیده بگیریم، کسانی که هم‌اکنون در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند از درصد کمتری از فوق العاده ویژه بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر اینکه این موضوع نیاز به شفافیت دارد و ضرورت دارد مبلغ فوق العاده ویژه به میزان ۵۰ درصد برای معلمان اعمال شود.

 وی افزود: منوط کردن افزایش ۵.۱۷ درصد فوق العاده ویژه معلمان به ۶ ساعت تدریس موظف بیشتر در هفته نادرست است، در حالی که برای کارکنان سایر دستگاه‌ها فوق العاده ویژه بدون افزایش ساعات کار تا سقف تعیین شده انجام شده است.

مولوی گفت: به این ترتیب خواستار اجرای قانون برای فرهنگیان هستیم. بر این اساس، کمیسیون حداکثر در مدت ۱۰ ‌روز موضوع را رسیدگی می‌کند و در صورت وارد بودن، با اظهار نظر صریح گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • احمد

    چند سالی است که با بحث رتبه بندی وفوق العاده و.... همه دبیران را سر کار گذاشتند اگر واقعا بخواهگد رتبه بندی کنند اینقدر کشش نمی دادند این سیاست وزارت است که ....

  • معلم

    وزارت از درون سازمان در حق کارکنان اجحاف می کند دولت هم از بیرون سازمان نمونه اش حق مدیریت کلاس برای معلم است که در حکم و ....وجود ندارد

  • ذاکر

    بنده بعد از ۳۲ سال سابقه مدیریتی در سخت ترین شرایط کاری در مهر ۱۴۰۰ بازنشسته شدیم در زمان استخدام اولیه به ما که رسید ردیف استخدامی ندادند ۳ سال خودمون کارگری کردیم دانشگاه خوندیم در سال ۷۶ به کلاس ها رفتیم حدود ۳ ساعت در مدارس چند پایه روستاهای شهرستان کلیبر استان آذربایجانشرقی پیاده می رفتیم هفته ای ۶ ساعت پیاده می رفتیم چون از هر امکانات اولیه محروم بودیم بعد از مدت مدیدی به شهر منتقل شدیم و در مدارس استثنایی مردانی آذر تبریز با شرایط سخت مدیریت کردیم و در آخر در مدارس تیزهوشان تبریز که واقعا خیلی سخت بود سپری کردیم و در آخر سر بدون هیچ دریافتی با رتبه ۳ خشک و خالی ما رو بدرقه کردند واقعا مسولین از وضعیت و شرایط فعلی معیشت بازنشستگان و بیمه آتیه سازان خجالت نمی کشید که ما شرمنده زن و بچه هایمون هستیم تا کی این وضعیت رو ادمه خواهید داد بعد از ۱۶ ماه قسطی پاداش دادین حتی نتونستیم ی ماشین بخریم .
    کلکم راع و کلکم مسوول عن الرعیه

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر