ادعای عجیب مقام سابق دولتی علیه معلمان!

۵۰ درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش، برای شغل معلمی تربیت نشده‌اند.

ادعای عجیب مقام سابق دولتی علیه معلمان!

علی اصغر فانی وزیر سابق  آموزش و پرورش در اعتماد نوشت :با توجه به رشد لحظه‌ای علوم و دانش بشری، به‌روزرسانی دانش افراد از ضروریات امروز است. انسان نمی‌تواند نسبت به تحولات محیطی بی‌توجه باشد. اصولا لازمه زیستن موثر، تعامل با محیط در حال تغییر است. معلمین که قشر فرهیخته جامعه را تشکیل می‌دهند برای اثربخشی بیشتر در کلاس درس باید در حوزه کاری خود به‌روز بوده تا بتوانند پاسخگوی سوالات و ابهامات دانش‌آموزان باشند. بافت فعلی نیروی انسانی آموزش و پرورش را می‌توان به صورت زیر نشان داد:

۱- معلمینی که از مراکز تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده و مشخصا برای معلمی تربیت شده‌اند.

۲- نیروهایی که برای معلمی تربیت نشده و فارغ‌التحصیل رشته‌های غیرمرتبط با نیازهای آموزش و پرورش می‌باشند. این افراد شامل آموزشیاران نهضت سوادآموزی با حداقل ۵ سال سابقه تدریس به بزرگسالان و نیروهایی که از طریق شرکت‌های خدماتی به کار گرفته شده، بعدا تحت عنوان طرح مهرآفرین به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند.

۳- افرادی که با پشتوانه‌های مصوبات مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش ناچار به استخدام آنها شده است. مانند مربیان پیش‌دبستانی (دبستانی) و...

۴- افرادی که در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش حد نصاب نمره را احراز نکرده و با تحصن در مقابل وزارتخانه و مجلس به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند.

۵- لیسانسیه‌هایی که از دانشگاه‌های غیرفرهنگیان فارغ‌التحصیل شده و پس از قبولی در آزمون استخدامی (ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان) در دوره یک ساله با تاکید بر دروس مهارتی و حرفه‌ای معلمی از قبیل «شیوه‌های تدریس، روانشناسی کودک و نوجوان و...» را گذرانده‌اند.

و حاصل تصمیمات مجلس و دولت در سال‌های اخیر در زمینه استخدام و جذب نیروی انسانی ما را به یک واقعیت تلخ رسانده است. این واقعیت بیان می‌کند که ۵۰ درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش، برای شغل معلمی تربیت نشده‌اند. اکثر این نیروهای غیرمتخصص در دوره ابتدایی شاغلند، اینها نوعا در سنین بالا بوده و از جنسیت زن می‌باشند که عملا نیازهای ما را در مناطق روستایی دورافتاده برطرف نمی‌کند.

می‌دانیم برای تحول در هر سازمانی باید سه عامل نیروی انسانی، ساختار و تکنولوژی ایجاد شود. لذا با چنین ترکیب نیروی انسانی که کم‌انگیزگی پرسنل را هم باید به آن اضافه کرد، نمی‌توان امیدوار بود که در مصاف با تهاجم و شبیخون فرهنگی، پیروز شویم. همچنین اجرای سند تحول نیز با این ترکیب نیرو بعید به نظر می‌رسد. چه باید کرد؟

۱- مجلس، دولت و وزارت آموزش و پرورش من‌بعد، بدون توجه به نیاز آموزش و پرورش مصوبه‌ای نداشته باشند.

۲- رشته، جنسیت و موقعیت‌های جغرافیایی در تعیین نیازهای آموزش و پرورش دخیل باشد.

اما در مورد موجودین نیروی انسانی از طریقی از جمله آزمون استاندارد از معلمین زیر ۱۰ سال سابقه خدمت، به عمل آورد و با توجه به امتیاز کسب شده تعدادی که خیلی ضعیف هستند به رسته‌های دیگر انتقال یافته و متوسطین تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند، آنگاه به چرخه آموزش با اثربخشی بیشتر بازگردند.

منبع: اعتماد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • رضا

    ادعاش کاملا درست و واقعی هست.استخدامهای فله ای وبی ضابطه آموزش وپرورش رونابودکرده.با۱۰۰ساعت دوره ضمن خدمت حضوری معلم تربیت میکنند وبه کلاس می فرستند.اثرات این تصمیمات غلط داره یواش یواش خودشو نشون میده

  • تن زاده


    همکاران محترم اداری و دبیران گرامی
    سلام
    تمام هرم سازمانی آموزش و پرورش از وزارتخانه تا ادارات کل در استان ها و ادارت تابعه مناطق و نواحی متعدد در شهرستانها و کادر اداری در مدارس تماما بازوانی برای تقویت تشکیل کلاس و حضور دانش آموزان و معلمان هستند تا فرآیند آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت انجام شود
    عزیزان استدعا داریم به یک نکته مهم دقت بفرمایید
    دانشگاه یا پردیس فرهنگیان در نهایت و غایت
    به تربیت معلم می پردازد
    تربیت دبیران و معلمان و آموزگاران برای تدریس

    متاسفانه با هزاران برنامه و امید
    معلمان از پردیس یا دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می شوند و‌ برای تدریس به ادارات مناطق و نواحی تقسیم می شوند
    اما
    بعضاً ملاحظه و مشاهده می شود
    هنوز مهر فارغ التحصیلی معلمان و دبیران متعهد به دبیری از دانشگاه خشک نشده که عناوین متعدد و مختلفه این معلمان پس از چهار سال تحصیل بجای تدریس در کلاس درس
    جذب ادارات آموزش و پرورش و کادر مدیریتی و معاونتی در مدارس انتقال می یابند!!!؟؟؟؟؟؟
    عزیزان و گرامیان
    ای دلسوزان فرهنگ و تعلیم و تربیت
    هزینه های بسیار متعدد برای یک دبیر ‌و معلم در دانشگاه فرهنگیان صرف می گردد
    معلمان دانشگاه فرهنگیان با پتانسیل فوق العاده بالا متعهد به انجام دوره ی دبیری و تدریس هستند
    از شما مسئولان و عزیزان تصمیم ساز و تصمیم گیر استدعا داریم
    راهکاری اتخاذ بفرمایید تا فارغ التحصیلان متعهد به دبیری و معلمی و تدریس به راحتی از کلاس و درس گرفته نشوند و به تعهد خود ادامه دهند
    باتشکرفراوان
    دبیر بازنشسته ی فرهنگی


  • ناشناس

    همین ها بعدا ورود میکنند بیشترین مدعی هستند
    حتی خودشان را اقا بالا سر چهارسال تربیت شده دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی میدانند
    چون تو قانون هیچ فرقی بین نخبه های زیر هزار کنکور که وارد شدند به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و چهارسال دوره دیدند با رنبه عای ده هزار کنکور که وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی شدند نیست ،،قانون به هر دو در بدو ورود میگه معلم
    جایگاه یکسان
    حتی هردو مورد بالا باز هیج تفاوتی با معلمان نهضتی و مهد کودکی ندارند و جایگاه هر سه گروه یکی میشود
    چه بسا بعضی از گروه سوم ،هیچی از نظر شایستگی ندارند اما به لطف مدزک های دانشگاه ازاد و پیام نور و زبان چرب و مکر پله های ترقی هم بهتر طی کنند

  • مهر آفرین

    یکی از همونا خودشه

    • همه معلمان

      من دیدم حراست اداره 4نفر از خودشان اورد استان همدان

  • بازنشستگان

    از زمان انقلاب تا کنون آموزش و پرورش وزیری در حد خودش نداشته و نخواهد دید.. وزیر باید معلم باشد نه سفارش شده.
    رئیس جمهوری که سواد ندارد معلوم است که چه بلایی بسر آموزش و پرورش میاورد... افسوس

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر