حجم ذخیره‌سازی گاز روزانه، به ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی نیازمند حمایت سیاسی است، از افزایش حجم ذخیره‌سازی گاز طبیعی به روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب تا سال ۱۴۰۶ خبر داد.

حجم ذخیره‌سازی گاز روزانه، به ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به پیشبرد طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی و توجه ویژه به این موضوع در دولت سیزدهم گفت: در دو سال اخیر توانسته‌ایم موضوع ذخیره‌سازی گاز را که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود در سطح شرکت ملی گاز ایران، وزارت نفت و حتی در کلام رئیس‌جمهوری به گفتمانی واحد تبدیل کنیم، زیرا این اقدام یکی از ابزارهای مدیریت مصرف گاز در زمان اوج مصرف در کشور است.

وی با اشاره به هفت طرح‌ در حال اجرا و پیگیری در این حوزه، با بیان اینکه فعالیت‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اکنون در پنج میدان گازی آغاز شده است، افزود: نقطه آغاز کار توسعه، فاز دوم میدان شوریجه بود، سپس قزل‌تپه، بانکول، مختار و سراجه در دستور کار قرار گرفتند.

زنجیره ذخیره‌سازی گاز طبیعی تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه توسعه میدان گازی سراجه قم جزو پروژه‌های بسیار مطلوب در حوزه ذخیره‌سازی گازی است و فعالیت در این میدان هم آغاز شده، تصریح کرد: امسال دو کارویژه که در کشور بی‌سابقه است اجرایی می‌شود. نخست ذخیره‌سازی در گنبدهای نمکی است، زیرا آینده انرژی دنیا در اختیار هیدروژن خواهد بود و ما نیز به این گنبدهای نمکی نیاز داریم.

نوشادی ادامه داد: کار مطالعه گنبدهای نمکی را در زمان تحریم با یک پیمانکار داخلی و یک مشاور سطح یک خارجی انجام دادیم و در این زمینه رسوخ دانش مطلوبی در کشور اتفاق افتاد و امسال وارد مرحله اجرایی آن می‌شویم که اگر تکمیل شود، در حوزه مدیریت مخازن کشور در طول ۱۱۲ سال اخیر کاری بی‌سابقه انجام می‌شود.

وی گفت: مورد دوم هم انجام عملیات میدان یورتشای ورامین است که با فعال شدن این دو میدان گازی، آخرین حلقه لازم برای تکمیل زنجیره ذخیره‌سازی گاز، ابلاغ‌شده به شرکت ملی گاز ایران بسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: البته به‌تازگی در شورای‌عالی ذخیره‌سازی از ما خواسته شده قسمت بالادستی سه میدان بانکول، مختار و قزل‌تپه را به شرکت ملی نفت ایران واگذار کنیم که از نظر کارشناسی معتقدیم مدیریت دوگانه نتیجه مطلوب نخواهد داشت، از سویی با انجام این کار فشار مصرف گاز در فصل گرم مانع ذخیره‌سازی گاز در این میدان‌ها می‌شود.

نوشادی تأکید کرد: از این رو طرح‌های ذخیره‌سازی گاز به‌صورت تلفیقی طراحی‌ شده است، به‌طوری که با توسعه سه میدان گازی جدید و تزریق گاز آنها به میدان‌های تخلیه‌شده، سیکل تولید و ذخیره‌سازی گاز تکمیل می‌شود.

وی از آغاز مطالعات در حوزه پایین‌دستی این سه مخزن ذخیره‌سازی گاز (بانکول، مختار و قزل تپه) خبر داد و با تأکید بر افزایش تولید از محل مخازن ذخیره‌سازی گاز بیان کرد: تولید از محل مخازن زیرزمینی ذخیره‌سازی گاز بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۶ به روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، ضمن آنکه تا پایان سال ۱۴۰۴ نیز این مقدار به حدود دو برابر حجم کنونی خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر اینکه طرح‌های صنعت نفت طولانی و راهبردهای کلان آن فراتر از عمر یک دولت چهارساله است، افزود: روند اجرای پروژه‌های تولید گاز از محل ذخیره‌سازی زیرزمینی در دولت سیزدهم تسریع یافته است. برای مثال فاز دوم میدان‌های گازی سراجه قم و شوریجه در خراسان رضوی تا پایان این دولت تکمیل می‌شود، اما طرح‌های گنبد نمکی نصرآباد کاشان و سه میدان گازی تخلیه‌شده قزل‌تپه، بانکول و مختار تا سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری می‌رسند.

 

 

منبع: ایلنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر