محمّد وارث پیغمبران است / که او سلطانِ شهرِ دلبران است

عید میلاد پیامبر اسلام، فرصتی است تا مسلمانان به بررسی و بررسی عمیق‌تر زندگی و انجام‌های او پرداخته و از ارزش‌های اخلاقی و انسانی که او آموزش داده است، بهره‌برداری کنند.

محمّد وارث پیغمبران است / که او سلطانِ شهرِ دلبران است

میلاد پیامبر یا عید مولود (به عربی: مَوْلِدُ النَبِیِّ یا المولد النبوی الشریفسالروز ولادت پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله است و یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. اگرچه تاریخ دقیق ولادت پیامبر اسلام مشخص نیست، اهل سنت و برخی از شیعیان این جشن را در ۱۲ ربیع‌الاول برگزار می‌کنند و شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول را جشن می‌گیرند. در این بین یکی از علمای شیعه این ااختلاف روزها را به عنوان هفته وحدت اعلام کرد. اکثر مسلمانان و دولت‌های اسلامی این روز را جشن می‌گیرند و به خاطر تولد او به شادمانی می‌پردازند، خیابان‌ها را آذین می‌بندند و صدقات و خیرات می‌کنند. در مساجد نیز مجالسی برگزار می‌کنند و اشعاری به نام مولودی در مدح پیامبر اسلام می‌خوانند، سیره او را بیان می‌دارند و با شیرینی‌جات از مردم پذیرایی می‌نمایند. این رویداد بزرگ همچنین فرصتی است تا مسلمانان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مفاهیمی چون مهربانی، عشق، و وحدت را در جامعه ترویج دهند.

میلاد پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، یکی از مهم‌ترین و معنوی‌ترین جشن‌ها و مناسبت‌های مذهبی در دنیاست که به عنوان "میلاد پیامبر" یا "میلاد رسول الله" نیز شناخته می‌شود. این رویداد سالگرد تولد حضرت محمد (ص)، نبی اسلام و بنیان‌گذار دین اسلام، مسلمانان در سراسر جهان اسلامی جشن می‌گیرند. این مقاله به تاریخ تولد حضرت محمد (ص) و برخی جوانب مهم از زندگی او خواهد پرداخت. حضرت محمد (ص) در روز دوازدهم ربیع‌الاول، سال ۵۷۰ میلادی، در شهر مکه المکرمه در عربستان به دنیا آمد.

جشن میلاد پیامبر (ص) به مراسم‌هایی اشاره دارد که در سالروز ولادت پیامبر اسلام برگزار می‌گردد. شیعیان و اهل‌سنت، روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌گیرند، اما وهابی‌ها آن را بدعت می‌دانند چراکه در زمان پیامبر (ص) و صحابه چنین جشن‌هایی برگزار نشده است. عالمان مسلمان در پاسخ وهابیان گفته‌اند هرچند در زمان پیامبر (ص) و صحابه جشن میلاد پیامبر (ص) برگزار نشده، اما در شرع از آن نهی نشده است از این‌رو برپایی جشن میلاد برای پیامبر نه تنها بدعت نیست بلکه برای بزرگداشت او مطلوب هم خواهد بود. همچنین برای مشروعیت برپایی جشن میلاد النبی به آیاتی از قرآن و نیز مفاهیم قرآنی استناد شده که به بزرگداشت پیامبر و محبت به او سفارش کرده است.

رسول الله در خانهٔ "عبدالله" و "آمنه" به دنیا آمد و این تاریخ به عنوان "میلاد" حضرت پیامبر (ص) در تقویم هجری قمری نقل می‌شود. حضرت محمد (ص) در دوران کودکی به "یتیمی" معروف بوده و پس از واقعهٔ انتخاب به عنوان پیامبر الهی و دریافت وحی از سوی خداوند، مسلمانان را به توحید و دین اسلام دعوت کرد. حیات پیامبر اسلام پر از تجربیات و واقعیت‌های مهمی است که برای مسلمانان به عنوان مدل و راهنمایی برای زندگی بهره‌برداری می‌شود.
 وی نه تنها به عنوان نبی و رسول الله شناخته می‌شود بلکه به عنوان "الأمین" یعنی "امین" نیز شناخته می‌شود. از جمله تعالیم او، توجه به مساوات و عدالت اجتماعی، محبت و عشق به همه مسلمانان، احترام به حقوق زنان و کودکان، و توصیه به علم و دانش بوده است. او در سنّت و سیره خود نمونه‌ای از عقلانیت، اخلاق، و رفتار انسانی نمایانگری نشان داد و با تعلیم‌های اسلامی و وحی‌های الهی، اسلام را به عنوان دینی تام و کامل به جامعه معرفی کرد. حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر اسلام و خاتم النبیین شناخته می‌شود و دین اسلام با انتقال تعالیم و اصول او به نهایت کمال و شکوفایی رسید. حضرت محمد بن عبدالله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، مشهور به محمد امین، آخرین پیامبر الهی و از نسل حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) که در ۴۰ سالگی به پیامبری مبعوث شده و بعد از ۲۳ سال رسالت و نبوت در ۶۳ سالگی وفات کردند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر