قیمت خودرو | شارژ خودرو
افزایش قیمت بنزین، شایسته نیست / برق را در اختیار مردم بگذارید
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استفاده از خودروهای برقی به ضرورت تامین موتور و باتری این خودروها پرداخت و گفت: با توجه به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۳، فعلا خبری از گرانی حاملهای انرژی نیست.
بنزین یکی از اصلیترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمانهای دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت میخواهد بهعنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.
فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس در مورد گرانی حاملهای انرژی در سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به مفاد لایحه بودجه، فعلا خبری از گرانی حاملهای انرژی نیست.
وی در خصوص افزایش نرخ پلکانی بنزین در بودجه ۱۴۰۳ افزود: برآورد ما این است که دولت، قصدی برای افزایش نرخ حاملهای انرژی ندارد؛ هر چند به نظر میرسد باید مصرف معقول مردم در این حوزه لحاظ شود و بر مبنای آن، سوخت لازم با نرخ یارانهای در اختیارشان قرار گیرد؛ ضمن اینکه اگر بیش از مقدار تعیین شده، مصرف کنند؛ باید مصرف خود را کنترل کنند؛ بنابراین اگر بخواهیم از ناترازیها بهره ببریم، باید واردات را به نرخ خریدی که از خارج انجام میشود در اختیار مردم قرار دهیم.
عباسی دوانی اظهارکرد: اگر این موضوع درست به مردم گفته شود و نیازهای ضروری و عادی داده شود، مشکل نخواهند داشت. ولی باید توجه کنید ما به خصوص در کلان شهرها، شرایط را به گونهای داریم که محل سکونت مردم با محل کارشان فاصله زیادی دارد و وسایل نقلیه عمومی نیز جواب نمیدهد. از این رو بهتر است تا زمانی که وسایل نقلیه عمومی با هزینه معقول در اختیار مردم مطابق درآمدشان قرار نگرفته، بنزین گران نشود.
وی تصریح کرد: درحالحاضر، تنها وسیله جابهجایی مردم در این شرایط به خصوص برای کارشان ماشینهای بنزینسوز است و شایسته نیست نرخ بنزین افزایش پیدا کند.
این نماینده در خصوص افزایش نرخ گاز نیز گفت: در لایحه بودجه موردی مطرح نشده که گاز گران شود؛ضمن اینکه نکته اصلی این است که ابتدا درآمد مردم واقعی شود، بعد از واقعی شدن در خصوص سایر موارد صحبت کنیم.
باید با برنامه ماشین برقی وارد کشور کنیم
این نماینده در مورد واردات ماشین برقی تصریح کرد: وقتی خودرو برقی وارد میشود، باید اول بررسی شود که قوای محرکه و باتری آن را از کجا تامین خواهیم کرد؟ از ابتدا باید به تولید باتری بپردازیم تا آن باتری مقرون به صرفه باشد و نرخ خودرو رو خیلی افزایش ندهیم.
به گفته عباسی، یک سری مشاغل وابسته به اجزای ماشین بنزینی و گازی در جامعه به زودی حذف میشود؛ در این مورد نیز باید فکری داشته باشیم.
وی در ادامه مطرح کرد: از سوی دیگر باید مقدار برق مصرفی این خودروها را باید در نظر بگیریم. دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی میرود. کشورهایی که توسعه یافته هستند، حتی قطارها را هم برقی میکنند. پس مطمئنا این امکان سنجیها انجام شده و نرخ بازگشت سرمایه برای این کارها محاسبه شده و وجود دارد.
عباسی تصریح کرد: ما هم باید از آفتاب تابانی که داریم، استفاده کرده و گازمان را در خانهها نسوزانیم و انرژی خورشیدی را استفاده بکنیم. بهتر است ما گازمان را اگر قرار است سوخته شود در نیروگاههای گازی یا سیکل ترکیبی بسوزانیم.
وی گفت: برق را در اختیار مردم بگذاریم که از آن برق برای شارژ خودرو و کارهای دیگر استفاده کنند.
نظر شما