گفتگوی تیتر کوتاه با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس؛

در بحث بنزینی دوباره غافلگیر شدیم / بهبود شرایط یک هفته زمان می برد

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص مدت زمان لازم برای بازگشت سامانه سوخت ایران به حالت عادی گفت: بازگشت سامانه به حالت عادی احتمالا یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد.

در بحث بنزینی دوباره غافلگیر شدیم / بهبود شرایط یک هفته زمان می برد

در پی اختلال ایجاد شده در سیستم سوخت رسانی کشور، مردم نگران از جا ماندن از دریافت سهمیه بنزین، در پمپ بنزین‌های شهر سرگردان مانده‌اند. درحال‌حاضر گروه‌های مختلفی در حال رسیدگی به حل این چالش مهم هستند و راهکار کنونی، عرضه سوخت به صورت دستی و با نرخ آزاد است.

در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نیز شاهد بروز اختلالات جدی در روند سوختگیری در سراسر کشور در نتیجه یک حمله سایبری بودیم. حال این سوال مطرح می‌شود که وضعیت سیستم امنیتی سامانه سوخت در چه شرایطی است که پس از دو سال باز هم مسئولان با چنین حمله سایبری غافلگیر شدند.

از این رو به سراغ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفتیم و علت را از وی جویا شدیم.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص اختلال در سیستم سوخت رسانی کشور و ضعف سیستم امنیتی سامانه سوخت توضیح داد: علت اصلی این اختلال هنوز مشخص نیست و منتظر هستیم تا نهادهای مربوطه دلیل اصلی این ناهنجاری را اعلام کنند، اما ظواهر امر نشان می‌دهد که به احتمال خیلی زیاد ما با یک حمله سایبری مواجه هستیم و علی رغم اینکه آبان ماه سال ۱۴۰۰ هم این اتفاق افتاد، واقعا جای تعجب است که سامانه سوخت باز هم در این مورد دچار چالش شد.  البته اکنون وقت آن است که همه بخش‌ها و نهادهای مربوطه به حل این موضوع کمک کنند.

وی در ادامه افزود: مسئولان مربوطه باید با توجه به حمله سایبری که دو سال قبل منجر به اختلال در سیستم سوخت رسانی شد، در بحث ایمن‌سازی و ارتقای امنیت سامانه سوخت بیشتر تلاش می‌کردند. به روز رسانی و نوسازی سامانه سوخت می‌بایست به شکلی بهتر صورت می‌گرفت.

نخعی در رابطه با نقش مجلس در حل اختلال ایجاد شده در سیستم سوخت رسانی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی مجلس و کمیسیون انرژی، جایگاه‌های سوخت درحال‌حاضر توسط تیم‌های متخصص به صورت دستی راه‌اندازی شده‌اند و عرضه سوخت بدون سامانه هوشمند و با نرخ دوم ( آزاد) انجام می‌گیرد، تا اختلالی در روند سوخت گیری برای مردم پیش نیاید، تا به مرور زمان بتوانند سامانه هوشمند را به مدار بازگردانند و مردم بتوانند از سهمیه‌های ۱۵۰۰ تومانی خود استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر مدت زمان لازم برای رفع این چالش، بیان کرد: بازگشت سامانه به حالت عادی احتمالا یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد و بازگشت همه جایگاه‌های سوخت به حالت عادی سرویس دهی به مرور انجام خواهد شد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • علی

    معلومه وقتی شما اقدام به هک کردن کشورهای دیگر میکنید منتظر واکنش باید باشید اما هزینه اش را مردم می پردازند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر