صنعت لاستیک | تعرفه گمرکی
صنعت لاستیک، در بن بست قیمت گذاری دستوری / قیمت لاستیک در گیر و دار مذاکرات
رئیس انجمن صنفی تولید، تامین مواد اولیه و زنجیره ارزش صنعت لاستیک گفت: آنچه که صنعت تایر در ۴۰ سال گذشته بهدست آورده بود، ظرف یکسال گذشته از بین رفت که عامل آن هم، قیمتگذاری دستوری بود.
قیمت لاستیک و تولید آنها به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله نوع لاستیک ، ابعاد آن، مارک تولیدکننده، کیفیت مواد مورد استفاده، و شرایط بازار. در کل، لاستیک ها با ابعاد و مشخصات مختلف برای خودروهای مختلف تولید میشوند. قیمت ها نیز ممکن است با تغییرات در بازار، نرخ ارز، و شرایط تولید تغییر کنند.
محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی تولید، تامین مواد اولیه و زنجیره ارزش صنعت لاستیک در همایش تخصصی این انجمن بیان کرد: آنچه که صنعت تایر در ۴۰ سال گذشته بهدست آورده بود، ظرف یکسال گذشته از بین رفت که عامل آن هم قیمتگذاری دستوری بود.
وی افزود: به دلیل عدم تخصیص ارز از بهمن ماه سال گذشته تا اوایل امسال، تولید به یک دهم کاهش یافت و کمبود رخ داد.
گنجی ادامه داد: دولت به دلیل کاهش کالا در بازار تصمیمات عجولانهای گرفت و اجازه واردات را صادر کرد و بعد تعرفه گمرکی را از ۲۶ درصد به ۵ درصد رساند که این، ضربه مهلکی برای تولیدکنندگان بود؛ همچنین ارز واردات قطعات غیرمنفصله خودرو را آزاد کرد اما ارز واردات مواد اولیه تایر آزاد نشد.
این مقام صنفی گفت: همه کارها برای کمبود کالا به سرعت انجام شد؛ در حالی که میتوانستند از همان ابتدا ارز تخصیص بدهند یا اجازه واردات مواد اولیه با ارز آزاد را بدهند.
گنجی اظهارکرد: سعی در ایجاد و تولید تایر توسط چند شرکت خاص قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان تایر باید با توجه به نیاز مردم تولید و افزایش ظرفیت بدهند اما این محقق نمیشود مگر این که سود کنند.
گنجی گفت: ۸۵ درصد از نیاز بازار به تایر در داخل تولید کشور تولید میشود.
رئیس انجمن صنفی تولید، تامین مواد اولیه و زنجیره ارزش صنعت لاستیک تاکید کرد: سازمان حمایت از وظایف ذاتی خود سرپیچی میکند. درخواست ما از وزیر صمت این است که آزادسازی نرخ لاستیک را به صورت مکتوب به سازمان حمایت اعلام کند.
نظر شما