مصرف انرژی | شهرک های صنعتی

اتفاقی نو در صنعت دانش بنیان / ساخت نخستین شهرک غیر دولتی فن آوری مجوز گرفت

وزارت علوم و وزارت صمت برای ایجاد و راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری مشترک در تهران و شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

اتفاقی نو در صنعت دانش بنیان / ساخت نخستین شهرک غیر دولتی فن آوری مجوز گرفت

سومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان صبح روز ۷ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور عباس علی آبادی - وزیر صمت، دهقانی فیروز آبادی - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی - معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، محمد علی زلفی گلی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس و مدیران و مسئولان شرکت های دانش بنیان، در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ برگزار شد.

در جریان سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان تفاهعم نامه همکاری وزارت علوم و وزارت صمت، در راستای توسعه تعاملات و همکاری‌های مشترک فی‌مابین و به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، در راستای تقویت و ارتقای زیست‌بوم نوآوری و فناوری، به‌ویژه در حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به امضای سجاد محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رسید.

زمینه‌های همکاری این تفاهمنامه شامل همکاری در توسعه مراکز نوآوری و کارآفرینی و پردیس‌های علم و فناوری مشترک در استان‌های کشور، ایجاد و راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری مشترک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و تهران با همکاری پارک‌های علم و فناوری و احداث واحدهای کارگاهی در راستای بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در پردیس‌های علم و فناوری مشترک می‌باشد.

همچنین، استقرار واحدهای فناور در پردیس‌های علم و فناوری مشترک، استفاده واحدهای فناور مشابه شرکت‌های دانش‌بنیان از شرایط ویژه استقرار در شهرک‌های فناوری، پردیس علم و فناوری مشترک و سوله‌های مرتبط با بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر محورهای همکاری وزارت علوم و وزارت صمت براساس این تفاهمنامه است.

تعهدات معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم

بر اساس این تفاهمنامه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تعهد دارد نسبت به اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی به منظور افزایش تاثیرگذاری و نقش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در ارائه راه‌حل‌های خلاقانه و دانش محور به منظور حل مسائل و رفع نیازهای صنایع و ایجاد ساز و کار مناسب جهت بهره‌برداری از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) و معرفی واحدهای فناور و دانش‌بنیان توسط رئیس پارک علم و فناوری جهت استقرار در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، شهرک‌های صنعتی و فناوری اقدام کند.

حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی، توانمندسازی و تجاری‌سایز از جمله برگزاری تورها، نمایشگاه‌ها و فن‌بازارها با مشارکت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به صورت حضوری و مجازی و تعریف سیاست‌های تشویقی مقتضی به منظور هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی به سمت حل مسائل صنایع و افزایش مشارکت نخبگان و دانشمندان در ارتقای نوآوری صنایع در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) از دیگر تعهدات وزارت علوم در این تفاهمنامه است.

حمایت و تشویق واحدهای فناور، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری به اولویت استقرار در شهرکهای فناوری به منظور تکمیل اجزای شهرکها از دیگر تعهدات وزارت علوم در این تفاهمنامه مشترک است.

تعهدات سازمان شهرک‌های کوچک و صنعتی

حمایت، پشتیبانی و اولویت‌دهی به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در ساختمان‌های مورد حمایت سازمان، تسهیل ساز و کار مقتضی برای بهره‌برداری واحدهای فناور و دانش‌بنیان متقاضی استفاده از ظرفیت زیرساخت‌های ساختمانی، تاسیساتی و صنعتی از جمله، فضاهای کارگاهی و سوله‌های در اختیار شهرک‌های صنعتی و اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی به منظور ارتباط سامانه‌های سازمان و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) از جمله تعهدات وزارت صمت در این تفاهمنامه است.

همچنین حمایت و تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری جهت تاسیس کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی مرجع تعریف سیاست‌ها، برنامه‌ها و اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش و ارتقای سطح تعامل و همکاری صنایع با دانشگاه‌ها و پیش‌بینی حمایت ویژه جهت استقرار واحدهای فناور و دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی و فناوری و ترجیحا در پردیس‌های علم و فناوری مشترک از دیگر تعهداتی است که برعهده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار دارد.

در این تفاهمنامه آمده است وزارت صمت نسبت به اختصاص فضاهای تعریف شده تحت عنوان پردیس‌های علم و فناوری مشترک به منظور استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و همکاری و مشارکت در اجرای طرح‌های تعریف شده در معاونت از جمله دوره‌های کارورزی، کارآموزی، کوآپ، دستیار فناوری اقدام کند.

در نظر گرفتن بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای واحدهای فناور حوزه استراتژیک صنعت و فناوران مورد تایید پارک علم و فناوری از جمله تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این تفاهمنامه است.

صدور مجوز تاسیس نخستین شهرک غیردولتی فناوری در کشور

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت نیز در سومین رویداد ملی «صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست بوم فناوری» اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۲۶۰ هکتار به زیست بوم علم و فناوری کشور افزوده می‌شود که توسط وزارت صمت و وزارت علوم شکل خواهد گرفت و شناسایی و معرفی دو هزار و ۱۱۸ نیاز فناورانه هم انجام شده و ۴۵ محصول منتخب در نمایشگاه به نمایش می‌گذاریم.

وی افزود: فهرست ۵۷۰ نیاز فناورانه و رفع آنها صورت گرفته و ۱۷ قرارداد و تفاهمنامه با محورهای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در قالب انتقال فناوری، هوشمندسازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی بین شرکت‌ها مختلف مبادله شده که این قراردادها بین شرکت‌های دانش‌بنیان با یکدیگر یا با شرکت شهرک‌های صنعتی می‌باشد که سبب می‌شود اجرای فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: حدود ۲۷۰ شرکت دانش‌بنیان در قالب مجموعه‌های فناور و خوشه‌های کسب و کار مشغول کار هستند که به مجموعه‌های صنعتی وصل شده‌اند و در آینده هم تعدادی به صنایع افزوده می‌شوند.

مقیمی اضافه کرد: ایجاد و توسعه شهرک‌های فناوری و مراکز خدمات فناوری، ایجاد و توسعه فن بازار و مراکز مبادله فناوری، ایجاد و توسعه مرکز نوآوری خوشه‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌ها برای ورود به صنعت از موضوعاتی است که سازمان صنایع کوچک در دستور کار قرار داده است که در این مدل‌ها سازمان وارد نمی‌شود و ارکان و زیرساخت‌های مورد نیاز را برای بخش غیردولتی فراهم می‌کند و عمده خدمات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر