سازمان امور مالیاتی | بازار خودرو | خودرو های لوکس

ضرر شدید خریداران این خودروها / پولی که از جیب آنها می رود

تنها ۳۰ درصد از مالیات خودروهای لوکس در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، یعنی حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، جذب شده است، در حالی که مجموع مبلغ مالیات محاسبه شده به نزدیک چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی احتمال برداشت مالیات از حساب مالکان خودروهای لوکس را نیز اعلام کرده است.

ضرر شدید خریداران این خودروها / پولی که از جیب آنها می رود

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در دوره‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان مالیات خودروهای لوکس باید به حساب خزانه دولت واریز می‌شد اما با توجه به بررسی ها، مشخص شد که تنها حدود ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است، بنابراین مالیات وصول شده طی دو سال بیش از ۳۰ درصد از مالیات از صاحبان خودروهای لوکس وصول شده اما تعداد زیادی از این مالکان حاضر به پرداخت مالیات متعلقه به خودروی خود نبودند.

شاهین مستوفی گفت برای سال جاری نیز حول و حوش دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل اخذ مالیات از خودروهای لوکس در بودجه امسال دیده شده است.

این مدیر سازمان امور مالیاتی از احتمال برداشت مالیات متعلقه به خودروهای لوکس از حساب مالکان این خودروها خبر داد.

البته مالکان خودروهای لوکس تا پایان بهمن امسال فرصت دارند تا مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را به حساب های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی واریز کنند و چنانچه در بازه زمانی یاد شده نسبت به این امر اقدام نکنند این احتمال وجود دارد که مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته سیاست گذار کلان اقدام به برداشت مالیات اعلام شده برای خودروهای لوکس از حساب صاحبان این خودروها برداشت کنند.

اما بررسی بازار خودرو نشان می دهد از محصولات برندهای جهانی خودروساز که توانستند با مدل های ۲۰۲۲ و همچنین مدل ۲۰۲۳ وارد بازار خودروی کشور شوند تا کنون چهار خودروی تویوتا کرولا با موتور ۱.۲ لیتری، جتا VS۷، کیا سلتوس و هیوندایی النترا قیمت بازاری بیش از سه میلیارد تومان دارند بنابراین خریداران این خودروها از بازار خود را آماده کنند که پیامک پرداخت مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی برای آنها ارسال شود. جتا VS۷ با قیمت حدود چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار خودرو حضور دارد. تویوتا کرولا با موتور ۱.۲ لیتری نیز با قیمتی حول و حوش چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می شود. خریداران کیا سلتوس پیش از ورود به بازار باید حساب بانکی خود را به میزان نزدیک به چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان شارژ کنند و هیوندایی النترا نیز با قیمتی بیش از چهار میلیارد تومان در تیررس خریداران قرار دارد.

بنابراین با توجه به فاصله قیمتی این خودروها از کف در نظر گرفته شده برای اخذ مالیات خریداران چاره ندارند تا مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

البته علاوه بر خودروهای یاد شده محصولات سال های ۲۰۱۷ و سال ۲۰۱۸ که پیش از ممنوعیت ورود خودرو به کشور وارد شده اند چنانچه در بازه قیمتی بیش از سه میلیارد تومانی معامله شوند مشمول پرداخت مالیات خودروهای لوکس قرار می گیرند.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس با توجه به سن کم این پایه مالیاتی به نوعی خریداران خودروهای وارداتی را نقره داغ می کند زیرا بخشی از دارندگان خودروهایی که قیمت بازاری خودروی آنها در بازه مالی مورد نظر برای اخذ مالیات قرار می گیرد معتقدند نقشی در افزایش قیمت خودروی در اختیار خود نداشته و سیاست های اتخاذ شده مانند ممنوعیت واردات خود طی بیش از چهار سال و همچنین هدف گذاری های نادرستی که منجر به جهش ارزی و به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای وارداتی را رقم زده سبب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    بد بخت خودرو داران!!! بدون انجام معامله و کسب درآمدی باید هزینه دولت را بپردازند.

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر