صندوق تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان | مجلس | دولت

مجلس به داد بازنشستگان رسید / نسخه جدید مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

\آمار ها نشان می دهد، جمعیت کل بازنشستگان کشور حدوداً ۶.۳ میلیون نفر است و اگر قرار باشد که حقوق همه این بازنشستگان طبق نسخه بازنشستگان کشوری و لشکری با شاغلان‌ همتراز متناسب‌سازی شود به حدود ۱۵۰ همت اعتبار نیاز است که ناگزیر باید از جیب مردم یا صندوق تامین اجتماعی تامین شود.

مجلس به داد بازنشستگان رسید / نسخه جدید مجلس برای  متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

حقوق کارمندان و بازنشستگان موضوع بسیار مهمی است که در زندگی اجتماعی و اقتصادی تأثیر بسزایی دارد. حقوق کارمندان باید به طور کامل رعایت شود تا از نظر اقتصادی و اجتماعی این گروه از افراد قادر به تأمین نیازهای خود و خانواده خود باشند. همچنین سیستم بازنشستگی باید به گونه‌ای طراحی شود که پس از بیکاری، افراد بتوانند با امنیت و آرامش بازنشسته شوند. اطمینان از اینکه کارمندان در دوره بازنشستگی حقوق و مزایا مناسب داشته باشند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دولت بنا به شرایط مالی خود و اقتصاد کشور، نه‌تنها رغبتی برای افزایش قابل‌توجه حقوق و دستمزد ندارد، بلکه محافظه‌کاری در این حوزه را از راهکارهای اصلاح وضع موجود می‌داند.

در این زمینه، دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهادی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری ارائه نداد؛ اما اهالی بهارستان این موضوع را به لایحه اضافه کردند و با افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش‌افزوده، ردیف اعتباری موردنیاز آن را فراهم آوردند.

در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی هم تجویز مجلس این است که دولت با پرداخت بخشی از بدهی کلان خود به سازمان تأمین اجتماعی، امکان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را از محل منابع داخلی فراهم کند.

در ایران حدود ۶.۳ میلیون بازنشسته داریم که ۴.۲ میلیون نفر آنها در دسته بازنشستگان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و قریب به ۲.۱ میلیون نفر نیز بازنشسته کشوری و لشکری محسوب می‌شوند.

تخصیص اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به افزایش حدود ۲ میلیون تومانی دریافتی آنها در سال آتی منجر خواهد شد و برای اعمال همین متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی به حدود ۱۰۰ همت اعتبار دیگر نیاز است.

چالش‌های متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

بر اساس تمهیدات مجلس، در سال آینده، مصرف‌کنندگان در اقتصاد ایران باید یک درصد مالیات بیشتری روی ارزش‌افزوده پرداخت کنند تا حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، قدری‌ ترمیم شود.

کارشناس حوزه کار و تأمین اجتماعی، میگوید: جدای از اینکه خود بازنشستگان نیز مشمول پرداخت این مالیات اضافی هستند، چرخه تورمی ناشی از این اقدام نیز ترمیم حقوق این بازنشستگان را تحت تأثیر قرار خواهد شد.

حمید حاج اسماعیلی می‌افزاید: نکته دیگر اینکه در سال‌های اخیر، قدرت حقوق و دستمزد در اقتصاد ایران به‌شدت افت کرده و حفظ معیشت شاغلان دولتی و خصوصی، مستلزم افزایش حقوق و دستمزد است و از این محل نیز باید مبالغ پرداختی به بازنشسته افزایش یابد. اختلاف مشهود این دو موضوع با نظر دولت در مهار تورم از مسیر تعدیل حقوق و دستمزد، چالش دیگری است که متناسب‌سازی حقوق این بازنشستگان را تهدید می‌کند.

نسخه ترمیم حقوق بازنشستگان در تأمین اجتماعی

بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی آن فقط مخصوص بازنشستگان کشوری و لشکری یعنی دولتی‌ها و نظامی‌هاست و طبق معمول، بازنشستگان تأمین اجتماعی که عمدتاً غیردولتی محسوب می‌شوند از لطف دولت محروم هستند.

البته نمایندگان مجلس پیش‌ازاین اعلام کردند که در برنامه هفتم توسعه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را تکلیف کرده‌اند و دولت مکلف است تا بخشی از بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد و این منابع صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق شود.

جدای از تفاوت ماهیت منابع اختصاص یافته به متناسب‌سازی دو گروه بازنشسته دولتی و غیردولتی، محل تأمین این اعتبار هم ضریب اجرای متناسب‌سازی را تضعیف می‌کند.

در حقیقت، دولت در شرایطی که برای تأمین درآمد عمومی بودجه، مجبور است در سال آتی حدود ۳۰۰ همت اوراق بفروشد، باید نزدیک به ۱۰۰ همت هم برای تسویه بخشی از بدهی تأمین اجتماعی تأمین کند که به نظر بعید می‌رسد.

سناریوهای تأمین اعتبار در تأمین اجتماعی

وقتی دولت قادر به تخصیص اعتبار نقدی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باشد، ناچار است مانند دولت قبل، از مسیر تهاتر شرکت‌ها اقدام کند. در دوره قبلی، سهام دولت در شرکت بحران‌زده هپکو به تأمین اجتماعی منتقل شد و در مقابل تأمین اجتماعی از محل منابع داخلی، رقم بزرگ‌تری را صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خود کرد.

نکته قابل‌توجه این است که دولت عموماً شرکت‌های ورشکسته و غیرسودده را با صندوق تأمین اجتماعی تهاتر می‌کند و منجر به وارد آمدن فشار مضاعف به تأمین اجتماعی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود. این در حالی است که این صندوق در سال‌های اخیر به دلایل مختلف تحت‌فشار بیشتری قرار گرفته و سرعت ورود آن به منطقه بحرانی افزایش یافته است.

اما و اگرهای متناسب‌سازی

اگر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال آینده طبق هدف‌گذاری‌ها انجام شود، با احتساب افزایش ۱۸ درصدی حقوق آنها در بودجه ۱۴۰۳، می‌توان گفت که میزان رشد حقوق آنها به تورم برآوردی سال آینده نزدیک خواهد بود.

کارشناس حوزه کار و تأمین اجتماعی، با اشاره به موفقیت پایین متناسب‌سازی حقوق در دوره قبل، برای اجرای این سیاست در سال آینده هم مسائلی را مطرح می‌کند کهدروی ضریب موفقیت طرح اثرگذار خواهد بود.

حاج اسماعیلی، می‌گوید: وقتی قدرت حقوق و دستمزد در سال‌های اخیر افت ملموسی داشته و شاغلان با مشکل معیشتی مواجه شده‌اند، رساندن حقوق بازنشست ها به ۹۰ درصد شاغل هم‌تراز کار بسیار سختی است چراکه ابتدا باید حقوق و دستمزد شاغل افزایش داده شود.

او به موفقیت پایین متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت قبل اشاره می‌کند و می‌افزاید: در دوره قبل همین متناسب‌سازی ۹۰ درصدی مطرح شد اما اکنون حقوق لشکری شاغل و بازنشسته با اختلاف ۲ برابری مواجه است.

حاج اسماعیلی می‌گوید: دولت قصدی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نداشته اما مجلس زیر فشار عمومی، این موضوع را با همان فرایند اشتباه قبلی در بودجه گنجانده است.

نکته مهمی که این کارشناس حوزه کار به‌عنوان یکی از عوامل شکست متناسب‌سازی مطرح می‌کند، این است که در بخش بازنشستگان خصوصی و غیردولتی، شاخص معتبری برای تعیین شاغل همتراز وجود ندارد.

او می‌گوید: تعیین شاغل هم‌رده در بخش دولتی با گروه و پایه و برای لشکری‌ها با درجه امکان‌پذیر است؛ اما در تأمین اجتماعی باوجود اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کمتر از ۵۰ درصد شاغلان، چنین امکانی به‌طور عام وجود ندارد.

حاج اسماعیلی، همچنین با تأکید بر اینکه منابع متناسب‌سازی ایراد ماهیتی دارد، تأکید می‌کند که دولت باید این اشکال را در قانون بودجه برطرف کند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    اگر در امور تامین اجتماعی دخالت نشود مدیران محترم تامین اجتماعی قادر هستند وبرای ما دلسوزی میکنند کسی دخالت نکند بسیار به حق ما کمک میکند.

  • هادی مهدی پور

    بیچاره بازنشستگان که تنها ماندن،دولت محرومان!

  • ناشناس

    واقعا

  • ناشناس

    هرچی حقوق اضافه بشه بازم کمه

  • بازنشسته آموزش و پرورش خجالت زده

    امیدوارم این واقعیت که بازنشسته ازخجالت شرمنده است گوشه‌ای جبران شود

  • ناشناس

    چطور دولت پول و بودجه دارد برای سازمانها و نهادهای دیگر قرار دهد و کمک به کشورهای دیگر امّا برای مردم داخل ایران پول ندارد خرج کند .بعد هم انتظار دارید مردم گوش به فرمان حکومت باشند و به پای صندوق رای بیایند زهی خیال باطل .

  • علی

    این از وعده های انتخاباتی

  • ناشناس

    هیچ کاری برای بازنشسته ها نکردن

  • ناشناس

    سلام نمی دانم که ما باز نشته های تامین اجتماعی چه هیزم تری به این افراد تصمیم گیرند فروخته ایم که همش در صدد اینند که مارا از سر خود جدا کنند مگر ما ایرانی نیستیم وزحمت برای این آب خاک نکشیده ایم

  • رضا

    سن بازنشستگی را عقب میندازند و به بازنشسته ها میدن

  • م.م

    از جیب بازنشسته برمیدارند و به حقوقش می‌خواهند اضافه کنند ؟همانند مالیات حقوق که اول میگیرند بعد حقوق را پرداخت می‌کنند!

  • م

    جوجه رو آخر پاییز میشمارند

  • سلام

    حرفه

  • ناشناس

    حالا اون یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را اضافه می کنند اما متناسب سازی را انجام نمی دهند هدف دولت ومجلس این بود که یک درصد مالیات را اضافه کنند

  • Ali Akbar Tahhizadeh Farimani

    از چی بگیم از گوشت و نرغ و لبنیات و روغن و بریج و ایاب و ذهاب و مخارج تحصیل و درمان یه بیمه کمیلی پول دارو به این گرونی رو به بازنشسته تامین اجتماعی نمیدن با این مدیریت پول آزمایشگاه باید نقد بدی 4 ما بدوی دنبال پول خدا نگذره

  • مهدی عبدالملکی

    وقتی اصرار بر سیاست های بازدارنده داشته باشید و با ندونم کاری و تفکر غلط ادامه بدید کشور را به ورشکستگی کشیدید وقتی با دنیای بیرون تعامل نداشته باشید میشه فقر و فلاکت و تورم
    اقتصاد یعنی ارتباط داشتن با دیگر کشورها باید سیاستها تغییر کنه

  • ص

    اخربا این حقوق بازنشستگی و مدرک د‌کتری و۱۵ تومان چطور میشود زندگی کرد

  • حسن

    سال ۹۶ مبلغ ۴میلیون حقوق می گرفتم باش میشد ۴عدد سکه خرید حالا یک ربع سکه نمی کند

  • ناشناس

    درود بر انسانهای آزاده و نیک اندیش 🙏

  • حقوق بگیر تامین اجتماعی نه دولت

    بازنشسته اینطوری فکر می‌کنند که هر وقت پولی به حساب شان ریخته شد اون وقت میگن خبری شده . وعده زیاد دیدیم چه آن موقع از نیروی کار ما سو استفاده شد چه که حالا سرمایه ما دست ایشان است بخور و نمیر میدن بما.

  • مجید

    مردم ایران هر روز باید بجنگند تا بتوانند شاید قسمت کوچکی از حقوق از دست رفته شان را بگیرند

  • ناشناس

    فرقی نداره حقوق بگیر کی باشه چقدر خدمت کرده چقدر تحصیلات داره و چقدر برای جامعه مفید بوده من با مدرک ارشد و سی سال خدمت صادقانه ۱۳ تومان حقوق می گیرم همسابه من با سوء استفاده از قانون با طلاق صوری ۱۱ تومان حقوق می گبره نه تحصیلات داره نه خدمت کرده دم قانون و دولت گرم

  • ناشناس

    قیامتی هم هست

  • ناشناس

    دولت ومجلس به داد بازنشستگان لشکری ارتش برسید که بازنشستگان لشکری نفس های معیشتی آخر را می کشند و دیگر قادر به زندگی در ایران نیستند بازنشستگان لشکری به جان همسران و فرزندان خودشان افتادند و جنگ و اعصاب خورد کنی به راه انداختند...چرا دولت تخصص ندارد جلوی گرانی وتورم را بگیرد چرا پول ملی ارزش ندارد .....

  • علی

    مجلس ده سال پیش همسان‌سازی را همانند متناسب سازی الان تصویب کرد ولی یکبارروحانی انجام داد و امسال انجام نشد مجلسیها بیشترازدولت محرومان به بازنشسته های محروم لطف دارند

  • ناشناس

    مجلس بجای اینکه حرف مردم بزنه دفاع از دولت میکند بازنشسته ۴۰۱ اموزش وپ طلبشون اولین بار که اینقد طولانی شد هنوز دریافت نکردند ۱۷ ماه گذشت وخبری نیست دوره های قبل بیشتر ۱۲ ماه طول نکشید که پاداش پایان کار را دریافت کردند.

  • ناشناس

    متناسب سازی باید بعد از رتبه بندی معلمان بازنشسته صورت گیرد ، و تقاضای ما این است که معلمی که الان بازنشسته می شود با حقوق من معلم که دو سال پیش بازنشسته شده ام یکی شود نه اینکه مبلغ 4میلیون تفاوت داشته باشد ، باید عدالت حقوقی انجام شود

  • Boxer

    داغ دولت مفت خور وبی سواد یکطرف ،داغ این خبرنگارهای بی پدر یک طرف،که تیتر خبرها چیزی مینویسند ودرون خبر چیز دیگری ،بقول معروف گوز به شقیقه تان چه ربطی داره

  • ناشناس

    باسلام بازنشسته ها مظلوم واقع شدن بنده حقیر بازنشسته نیروی انتظامی هستم بیش از 9 سال عملیاتی و جبهه دارم دریافتی حقوق زیر 10 م است همیشه شرمنده هستیم

  • ناشناس

    متاسفانه هر تصمیمی که دولتیها در باره ملت بگیرند مشکل ساز خواهد شد

  • بازنشسته مظلوم انتظامی

    اگه همسان سازی انجام شود دعای خیر برا مسئولین وگرنه فاتحه بازنشستگان خوانده شده واین بازنشستگی گریبان همه کارمندان بازنشسته آینده هست

  • ناشناس

    این همه پولی که خرج موشک و کمک به کشورهای منطقه میشه و ابن همه رانت و دزدی و اختلاس کمتر بشه نیاز به افزایش مالیات و ظلم به مردم نیست .این هم از دولت مثلاً مردمی .

  • رضا

    این دولت مردمی ترمیم حقوق ما را نداد وتنها چیزی که داد شعار به هنگام انتخابات بود ۴ میلیون خانه و دولت محرومان تا مردم ساده را به پای صندوق بکشد در اسلام اگر وعده بدهی وعمل نکنی شما خیانت کار هستی اما ن از خیانتکاری دولت به مردمش

  • ناشناس

    دلار باید خرج کنیم تمام دنیا با دلار میدن بس کنید

  • حقگو

    من شرمنده اهل وعیال هیچوقت بااون اختلاسهاقادرنخواهیم بودحق مارابدهند

  • ناشناس

    حیچ دولتی اینقدردادرحق بازنشستگان تامین اجتمااعی بی‌توجه نبود فقت کشو ری لشکری خوب حق ما را لاعقل

  • ناشناس

    دولت فقیر کش

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر