مالیات | سازمان امور مالیاتی | قانون مالیات بر ارزش

اولتیماتوم سازمان امور مالیاتی به مودیان / ماجرا چیست؟

طبق بررسی‌های اخیر مشاهده شده برخی مسئولان ذی صلاح و رؤسای امور حسابرسی مالیاتی در مواجهه با اعتراضات واصله بنا به دلایل غیر موجه بدون توجه به اسناد و مدارک مؤدیان نسبت به تقاضای رسیدگی مجدد و رفع اختلافات اهتمام لازم را ندارند.

اولتیماتوم سازمان امور مالیاتی به مودیان / ماجرا چیست؟

مالیات، عوارض مالی که از شهروندان و شرکت‌ها تحت عنوان درآمد، مالکیت، یا معاملات اجباری می‌گردد، جزء مهمی از سیستم مالی یک کشور است. این منابع مالی برای دولت‌ها فرصت فراهم می‌کنند تا اقدامات اجتماعی، اقتصادی، و زیرساختی را پشتیبانی کرده و خدمات عمومی را ارائه دهند. مالیات‌ها ممکن است به صورت مستقیم از درآمدها یا به صورت غیرمستقیم از معاملات و مالکیت‌ها دریافت شوند. این ابزار مالیاتی با توجه به نحوه تنظیم و استفاده از آنها تأثیر بسزایی در توزیع درآمد، تحریک اقتصاد، و ایجاد انصاف اقتصادی دارند.

براساس بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و اطلاعات دریافتی از سامانه‌های عملیاتی در خصوص اجرای مفاد ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم بعضاً مشاهده می‌شود مسئول / مسئولان ذی صلاح و رؤسای امور حسابرسی مالیاتی در مواجهه با اعتراضات واصله، به رغم تأکیدات فراوان طی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره بنا به معاذیر غیر موجه و بدون توجه به اظهارات دلایل و اسناد و مدارک ارائه شده مؤدیان نسبت به تقاضای رسیدگی مجدد و رفع اختلافات فیمابین مداقه و اهتمام لازم را نداشته و بدون توجه به مبانی قانونی و اصول مالیات ستانی موجبات ارجاع پرونده های مالیاتی به هیأت های حل اختلاف مالیاتی، اطاله دادرسی و در نتیجه افزایش هزینه‌های وصول و نارضایتی مؤدیان مالیاتی را فراهم می‌نمایند.​

این در حالی است که قانونگذار به استناد مفاد ماده (۴۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ با افزایش مهلت اجرای فرآیند ماده (۲۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم به ۴۵ روز و محدود نمودن موارد قابل طرح در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی به موارد رفع اختلاف نشده در فرآیند مزبور در صدد رفع اختلافات موجود و قطعیت مالیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌باشد.​

در این چارچوب و بر مبنای تجربیات ،گذشته غالب اختلافات مالیاتی با احساس مسئولیت مسئول مسئولان ذی صلاح و همچنین تسلط کافی به قوانین و مقررات مالیاتی و استانداردهای حسابداری و حسابرسی حسب مورد و اطلاع از اوضاع و احوال اقتصادی و نوع و نحوه فعالیت مؤدیان در این مرحله قابل رفع و حل و فصل می‌باشد.​

در ادامه این بخشنامه سازمان امور مالیاتی به ۸ محور برای جلوگیری از ارجاع پرونده‌های مالیاتی به هیئت‌های حل اختلاف و طولانی شدن روند مالیات ستانی اشاره شده است:

سازمان امور مالیاتی

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر