گفتگوی تیتر کوتاه با نایب رئیس دوم کمیسیون عمران و مسکن؛

وام و تسهیلات، شاه کلید رونق بازار مسکن / برنامه ویژه مجلس برای مستأجران

نایب رئیس دوم کمیسیون عمران و مسکن، در حاشیه نشست مجلس شورای اسلامی، به اهمیت تسهیلات مسکن و ایجاد امکانات برای خریداران تاکید کرد و از تأمین تولید ۱ میلیون واحد مسکونی سالانه توسط دولت خبر داد.

وام و تسهیلات،  شاه کلید رونق بازار مسکن / برنامه ویژه مجلس برای مستأجران

وضعیت مسکن در کشورمان به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مهم به شمار می‌آید. افزایش نرخ ساخت و خرید مسکن، محدودیت‌های مالیاتی، نوسانات قیمتی، کمبود مسکن متناسب با نیاز جمعیت و مسائل مربوط به کیفیت مسکن از جمله مسائلی است که بر جامعه ایران تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای تسهیل دسترسی به مسکن برای اقشار مختلف جامعه، اجرای پروژه‌های ساخت مسکن مهر و ترویج روش‌های مدیریت مناسب منابع مسکن، به منظور بهبود وضعیت مسکن و کاهش فشارهای مرتبط با آن اقدام می‌شود.در همین راستا برای بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن، اقدامات بررسی شده جهت تسهیل در خرید مسکن و عملکرد مجلس در این زمینه به سراغ  نایب رئیس دوم کمیسیون عمران و مسکن رفتیم.
 

احمد-دنیامالی


احمد دنیامالی در گفت و گو با تیتر کوتاه درباره خانه دار شدن مردم و تدابیر لازمه جهت تسهیل در خرید مسکن بحث و با  گفت: در ابتدا در شورای عالی مسکن درباره قانون جهش تولید مسکن بحث‌هایی صورت گرفت که در نهایت به تصویب رسید. براساس این قانون، دولت و رئیس جمهور متعهد شدند که سالانه ۱ میلیون واحد مسکن تولید شود.

ارائه تسهیلات برای خرید مسکن

 نایب رئیس دوم کمیسیون عمران و مسکن عنوان کرد : اینکه از مردم انتظار داشته باشیم از پس اندازشان برای خرید مسکن استفاده کنند اصلا انتظار درستی نیست، ما باید قیمت تمام شده را پایین بیاوریم و حتی قیمت زمین را حذف کنیم تا نتایج به گونه ای برنامه ریزی شود که وقتی مسکن به دست مردم می رسد، قیمت تمام شده آن یک قیمت قابل قبول و قابل دفاع باشد. از طرفی مشکلاتی نظیر عدم تأمین مصالح ساختمانی وجود دارد؛ در موضوع اینکه سیمان و فولاد در بورس است بحث های زیادی صورت گرفته و نتیجه این بحث ها به سهمیه بندی برای بخش مسکن بر اساس اعلامیه وزارت راه و شهرسازی منتهی شد.

وی  ضمن تقدیر از بررسی های رئیس جمهور و وزیر راه خاطرنشان کرد: استانداری ها در این خصوص بسیار دقیق و مرتب موضوعات را پیگیری کردند. بررسی ها نشان داد برخی از استان ها موفق بودند و برخی متاسفانه عملکردشان ضعیف و قابل دفاع نبود.

پیشرفت در تولید مسکن

دنیامالی افزود : طبق بررسی ها مشخص شد که حدود ۲ میلیون واحد مسکونی در حال پیشرفت است و در برخی مناطق، نرخ رشد آن حتی به ۵ تا ۶ درصد نیز رسیده است.

وی در ادامه گفت: نکته مهم این بخش این بود که یک سال طول کشید تا بانک ها پای کار تسهیلات بیایند. همچنان اعتقاد دارم که بانک ها خصوصا در تامین بودجه صندوق مسکن عقب هستند، به طور متوسط باید سالی ۵۰ هزار میلیارد در این صندوق پول بریزیم که در بخش سوبسید و یارانه ای که می‌بایست داده شود و بازگشت تسهیلاتی که قرار است بانک ها بدهند و مابه تفاوت بازگشت که از این صندوق تامین می شود مشکل داریم. دولت نیز به دلیل کسری که داشت نتوانست آن منابع را در صندوق ذخیره کند اما تلاش خیلی خوبی در حال انجام است. نتیجه این بررسی ها این شد که ۲ میلیون واحد در حال پیشرفت بالای ۵۰% و ۶۰ % است و یا در حد کار های اولیه فونداسیون و بحث سفت کاریشان انجام شده است.

سیر قیمت ها و تاثیر بر قدرت خرید مردم

 نایب رئیس دوم کمیسیون عمران و مسکن اظهار کرد: امیدوارم به همین سرعت دولت از زمان باقی مانده اش و منابع موجود استفاده کند تا اقدامات جدی و جهشی در حوزه مسکن انجام دهد که در نهایت به کاهش قیمت‌ها و تسهیل در دسترسی به مسکن برسد.

وی در خصوص سیر قیمت ها افزود: برخی از آن ها روند نزولی را پیش گرفته اند اما بدین معنا نیست که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده معنای اصلی آن این است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

تسهیلات برای مستاجران

احمد دنیامالی در پایان تاکید کرد : پیگیر مشکلات مسکن هستیم، عمده نگرانی ما فشار وارده بر اجاره نشینان، زوج ها و خانواده هایی است که تا حالا نتوانسته اند صاحب خانه شوند و همچنان با اجاره نشینی دست به گریبان اند است، تمام تلاشمان را می کنیم تا روند خرید مسکن برای این افراد تسهیل گردد و آخرین دست آوردی که در شورای عالی مسکن داشتیم این بود که سقف تسهیلات پیش پول (پول پیش) توسط بانک ها افزایش دادیم که اقدام خوبی بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر