نگاهی به یک برند اروپایی که دنبال رقابت با آدیداس و نایکی است؛

نگاه تسلای بازار پوشاک ورزشی به بازار خاورمیانه

برند کاستور رفته رفته نام خود را در دنیای پوشاک ورزشی مطرح کرده و بعد از همکاری با ورزشکاران و تیم‌های مختلف ورزشی در اروپا چشم به بازار خاورمیانه هم دارد.

نگاه تسلای بازار پوشاک ورزشی به بازار خاورمیانه

کاستور برندی انگلیسی است که در سال ۲۰۱۶ توسط برادارن بیهون(فیل و تام) تاسیس شد و در این مدت با تیم‌های مختلفی از گلف، کریکت و راگبی گرفته تا فرمول یک، موتورسواری و البته فوتبال همکاری و خود را به عنوان یک برند جدید و البته با کیفیت معرفی کرد.

به گفته تام بیهون (در گفت‌وگو با SportsPro) هدف نهایی این شرکت "یک برند برتر پوشاک ورزشی بریتانیایی که در صحنه جهانی رقابت می‌کند" بوده و هرگز تغییر نخواهد نکرد. او گفت که ماموریت این شرکت تبدیل شدن به "تسلای بازار پوشاک ورزشی" بود که به دلیل محصول باکیفیت خود به آن رسیده است.

به گفته بیهون، مهم‌ترین همکاری اولیه این شرکت با اندی موری تنیسور سرشناس بود که موافقت کرد حرفه خود را در لباس کاستور انجام دهد و سهامدار این تجارت شد.

این طرز فکر کارآفرینی همان چیزی است که بیهون معتقد است کاستور را به عنوان «قایق تندرو در بازار نفتکش‌ها» متمایز می‌کند. اما زمانی که شرکت تصمیم گرفت وارد ورزش‌های تیمی شود، احساس کرد که زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی برای کمک به تقویت جاه‌طلبی خود در ایجاد اختلال در صنعت تولید لباس‌های فوتبال است که معتقد بود شکسته شده است.

بیهون گفت: «این بازار برای یک نسل تحت سلطه همان برندها بوده است. نایکی و آدیداس تمام منابع خود را روی تعداد بسیار کمی از تیم‌ها در بالاترین سطح متمرکز می‌کنند. به محض اینکه رفتید و با مردم در بازار صحبت کردید، کاملاً مشخص شد که نارضایتی زیادی وجود دارد. بنابراین ما گفتیم که باید فرصتی در اینجا وجود داشته باشد تا این کار را بهتر انجام دهیم، با آن تیم‌ها شریک شویم، آنها را اولویت بندی کنیم، تلاش کنیم و محصولات با کیفیت بالاتر ایجاد کنیم.»

وجه تمایز نسبت به نایکی و آدیداس

در بازاری که تحت سلطه نام‌های معروفی است که میلیاردها دلار درآمد ایجاد می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین موانع برای رقیبانی مانند کاستور این بود که تیم‌های ورزشی به یکی از ارزشمندترین موجودی‌هایشان به شرکت تازه‌کار اعتماد کنند؛ کیت‌هایشان.

کاستور برای اینکه نظر مخاطبان را جلب کند، باید با پیشنهادی مسلح می‌شد که با آنچه نایکی و آدیداس و همچنین سایرین مانند پوما، آمبرو و آندر آرمور قبلاً ارائه می‌کردند متفاوت باشد.

به طور سنتی، باشگاه‌های ورزشی با یک برند لباس ورزشی برای تولید لباس‌های تیم و سایر کالاها همکاری می‌کنند. آن محصولات سپس به خرده فروشان توزیع می‌شود و به خود باشگاه‌ها باز می‌گردد که آنها را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند، به این معنی که حاشیه‌ها بین سه طرف تقسیم می‌شود.

کاستور پس از گذراندن سال‌های شکل‌گیری خود برای ساخت یک زنجیره تامین، شبکه توزیع و پلت‌فرم فناوری جهانی، احساس کرد که می‌تواند از این زیرساخت استفاده کند و محصولات را مستقیماً به طرفداران بفروشد. بیهون در این خصوص گفت: «وجه تمایز ما این است که شما داده‌های مستقیم دریافت می‌کنید. می‌توانید درک کنید که عادات خرید چگونه است، می‌توانید رفتار طرفداران را درک کنید، و با گذشت زمان می‌توانید مدلی بسازید که برای خدمات رسانی بهتر باشد. این فقط از نظر مالی جذاب‌تر نیست، اگر بتوانید به باشگاه نشان دهید که داده‌ها درک می‌شوند، به گونه‌ای تجزیه و تحلیل می‌شوند که قبلاً هرگز نداشته‌اند و می‌توانید این بازخورد را با آنها به اشتراک بگذارید، ارزش واقعی در اینجاست.»

برخورد با مشکلات و نگرانی‌های کیفیت

در حالی که کاستور به سرعت در چندین ورزش تیمی حضور پیدا کرده است، این مشارکت در فوتبال است که توانایی آن را برای برآورده کردن انتظارات هواداران و بازیکنان زیر ذره بین قرار داده است.

کاستور فصل ۲۰۲۳/۲۴ را با تهیه لباس‌های سه باشگاه لیگ برتری(ولورهمپتون، نیوکاسل و استون ویلا) آغاز کرد، اما فعلا فقط ولور با این شرکت همکاری دارد با این حال با باشگاه هایی در لیگ‌های دیگر، از جمله صدرنشین بوندسلیگا یعنی بایرلورکوزن، سویا در لالیگا و غول اسکاتلندی یعنی گلاسکو رنجرز همکاری دارد. بیهون تمایلی به مذاکره با شرکای بالقوه دیگر ندارد، اما می‌گوید زمانی که یک رقیب جدید سعی می‌کند بازار را مختل کند، باید منتظر پاسخ از سوی شرکت‌هایی مانند آدیداس و نایکی بود.

او گفت: «اگر شما موفقیتی را کسب کرده‌اید که ما داشته ایم، ساده لوح خواهید بود که فکر کنید برندهای بزرگ واکنشی نشان نخواهند داد.این من را ناامید نمی‌کند. من عاشق رقابت هستم. ما می‌دانیم که تاثیر مثبتی در این بازار می‌گذاریم. ما چیزی را به باشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنیم که متفاوت است. فولکس واگن تسلا را دوست ندارد. انتظار ندارید آدیداس هم ما را دوست داشته باشد! »

بازار بعدی، آسیا و خاورمیانه

کاستور بیشتر فروش خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد، اما دارای فروشگاه‌های فیزیکی در سراسر بریتانیا و ایرلند و همچنین یک مکان جدید در دبی در خاورمیانه است، که بیهون آن را به عنوان یک فرصت رشد بزرگ برای شرکت معرفی کرد. او همچنین استرالیا را به عنوان یک بازار "فوق العاده" و "از نظر تاریخی نادیده گرفته شده" بررسی کرد و در عین حال چین، ژاپن و کره جنوبی را جایی "بسیار جالب" برای تجارت توصیف کرد.

او گفت: «اکنون هشت سال داده داریم که به ما می‌گوید مشتریان ما کجا هستند. «خاورمیانه بازار واقعا جالبی به نظر می‌رسد. ما می‌دانیم که درحال‌حاضر محصولات زیادی در خاورمیانه می‌فروشیم. ضرب المثل قدیمی این است که بهترین زمان برای تعمیر سقف زمانی است که خورشید می‌تابد. بهترین زمان برای جمع آوری پول زمانی است که کمترین نیاز به آن را دارید. ما درحال‌حاضر فعالانه در بازار برای جذب سرمایه نیستیم. صندوق‌های دارایی مستقل در خاورمیانه در سال‌های اخیر به دلیل تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از سوخت‌های فسیلی، پول زیادی را به کار انداخته‌اند. ورزش و گردشگری به وضوح نقش مهمی در آن ایفا خواهند کرد، بنابراین آیا جایی برای کاستور در آن اکوسیستم وجود دارد؟ فکر می‌کنم این سؤال واقعاً جالبی است که علاقه‌مندم در سال‌های آینده روی پاسخ آن کار کنم.»

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر