میلاد وزیری در گفت‌وگو با تیترکوتاه مطرح کرد:

گران قیمت بودن تجهیزات، چالش بزرگ رشته تیراندازی با کمان/ امیدوارم پاداش کسب مدال برای همه یکسان باشد

قهرمان تیراندازی با کمان گفت: هزینه‌های تجهیزات تیراندازی با کمان خیلی سنگین است یعنی یک کمان حرفه‌ای حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، یک پک تیر که مصرفی و جزو ملزومات این رشته هم است نزدیک ۶۰ میلیون تومان هزینه خریدش است و خب همه این هزینه‌ها به گردن ورزشکار است.

گران قیمت بودن تجهیزات، چالش بزرگ رشته تیراندازی با کمان/ امیدوارم پاداش کسب مدال برای همه یکسان باشد

گروه ورزشی تیترکوتاه-نسیم شیرازی: «میلاد وزیری» ورزشکار خوش‌آوازه تیراندازی با کمان کشورمان که تجربه حضور در المپیک را در کارنامه‌اش دارد حالا سال متفاوتی را برای حضور در میدانی جهانی تجربه می‌کند، او این‌بار در قامت سرمربی تیم پاراکمان راهی رقابت‌های پارالمپیک پاریس خواهد شد تا اولین تجربه سرمربی‌گری‌اش باز هم حضور در میدانی بزرگ باشد. آن هم با پاراکماندارانی که ۷ سهمیه را برای حضور در پاریس به دست آورده‌اند و وزیری هم قصد دارد با تمام سهمیه‌هایش در پاریس حضور پیدا کند چرا که معتقد است توان «توان‌یابان» کماندار کسب مدال‌های رنگارنگ در پارالمپیک پاریس هست البته به شرط آن‌که مسئولان حمایت بیشتری از تیم پرامید کشورمان داشته باشند. او این روزها در حال برنامه‌ریزی برای شروع اردوی جدید و اردوهای سال منتهی به پارالمپیک است. سالی که وزیری و یارانش قصد کسب مدال های خوشرنگ از سکوهای پاریس را دارند. گفت‌وگوی تیترکوتاه با سرمربی تیم ملی پارالمپیک تیراندازی باکمان را در ادامه خواهید خواند. 

میلاد وزیری

 

یک کماندار دیگر این‌بار با مربی‌گری شما سهمیه پاریس را گرفت، از چگونگی کسب این سهمیه بیشتر بگویید و البته که یک مقام دومی هم از این رقابت ها دشت کردید.

ورزشکاران ملی‌پوش پاراتیروکمان بعد از مسابقات پاراآسیایی تقریبا هیچ اردویی نداشتند و شرایط سختی را برای آماده کردن بچه‌ها برای رقابت‌های جهانی داشتیم، ضمن اینکه ما فقط یک هفته تا ده روز فرصت آماده‌سازی بچه‌ها را داشتیم و خب خدا را شکر توانستیم از نظر روحی روانی بچه‌ها را به سطح حضور در این مسابقات برسانیم و نتیجه‌اش را هم که همه شاهد بودیم و «غلامرضا رحیمی» توانست سهمیه کسب کند و «محمدرضا زندی» نیز مقام دوم جهان را به دست آورد و البته هنوز هم معتقدم که زندی می‌توانست کسب سهمیه هم داشته باشد که با کمی بدشانسی و نداشتن تمرین بعد از بازی‌های پاراآسیایی نتوانست شرایطش را حفظ کند ولی او واقعا تلاشش را کرد و ارزش کارش مشخص است.

پیش از این نیز شش سهمیه دیگر هم توسط پاراکمانی‌ها گرفته شده بود، از تمرینات تیم برای حضور در پاریس بگویید، چطور پیش می‌رود؟

بله، قبل از این شش سهمیه برای تیم پارا‌تیروکمان کسب شده بود و با این سهمیه‌ی آخر همراه ۷ کماندار در پارالمپیک پاریس حضور پیدا خواهیم کرد. برنامه‌ریزی ما هم این‌گونه است که تا همین اسفند ماه اردوهای‌مان شروع شود و درخواست برگزاری‌اش را هم داده‌ایم که زودتر اردوهای ما شروع شود، علاوه بر این مسابقات آزاد کشوری هم برای ورزشکارانی که فکر می‌کنند توانایی کمک به تیم ملی را دارند و می‌توانند نتایج درخشانی را داشته باشند در نظر گرفتیم و خواستیم که فدراسیون رقابت آزادی را تنظیم و برگزار کند که احتمال دارد بر اساس آن نفراتی را به تیم ملی دعوت کنیم تا در کنار بقیه بچه‌ها باشند و آماده‌شان کنیم تا به امید خدا تیم قوی‌ای را برای رقابت‌های پارالمپیک داشته باشیم .ما تا خود پارالمپیک پاریس هر ماه دو اردو خواهیم داشت و در نهایت هم برای رقابت‌های پاریس اعزام می‌شویم، البته قبل از آن هم مسابقات جهانی چک را داریم .

چطور شد که شما سرمربی‌گری تیم پارالمپیک را پذیرفتید، هدایت تیم در پارالمپیک مسئولیت سنگینی است.

 کمیته فنی فدراسیون به جمع‌بندی رسیده بودند که در خدمت تیم باشم و بتوانم به تیم کمک کنم و خب با توجه به اینکه تیم به‌نوعی در حال پوست‌اندازی هست و یک سری افراد جوان‌تر هستند که وارد تیم شدند و با توجه به نتایجی که در بازی‌های پاراآسیایی کسب شد در بخش ریکرو خانم نعمتی و آقای رحیمی طلا گرفتند و نتایج مثبتی را داشتند و در میکسینگ هم توانستیم طلا کسب کنیم اما در بخش کامپوند نتایج قابل توجهی کسب نشد. با توجه به این شرایط و مشکلاتی که پس از جدا شدن از فدراسیون تیروکمان و انتقالش به فدراسیون جانبازان وجود داشت، مشکلاتی از قبیل تامین زمین و امکانات اولیه‌ای که باید فراهم شود و این امری طبیعی است که ابتدا این شرایط بوجود بیاید و خب به همین دلایل پذیرش این سمت ریسک بزرگی بود ولی همیشه چالش‌های جدید را تجربه می‌کنم و تمام تجربیات و توانم را می‌گذارم تا نتایج خوبی کسب کنم و امیدوارم تا حضور من و اعضایی که در کنار من هستند برای کادر فنی مثمر ثمر واقع شود.

میلاد- وزیری

المپیک قبلی به عنوان ورزشکار حضور داشتید و حالا به عنوان سرمربی راهی پارالمپیک هستید، از تفاوت این دو بخش برای خودتان بگویید، استرسی که به عنوان ورزشکار داشتید الان هم به همان شکل دارید؟

شرایط حضور در مسابقات المپیک به‌عنوان ورزشکار تا یک مربی خیلی متفاوت است. البته که ما برای آماده‌سازی المپیک توکیو هم فشارها و مشکلات زیادی را تحمل کردیم که شاید اصلا مربوط به ورزشکار نبود ولی با این حال ما تحملش کردیم و با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کردیم ولی الان به‌عنوان سرمربی فشارها چندین برابرتر شده است و بخاطر اینکه با چند ورزشکار مختلف کار می‌کنی، مشکلات ورزشکاران مختلف را باید با دل و جان بپذیری، تحمل کنی و در نهایت حلش کنیم و بتوانیم مسائل را مدیریت کنیم. به عقیده من فشار و استرس کاملا متفاوتی دارد و امیدوارم با توجه به این‌که یک کادر قوی در کنار یکدیگر هستیم بتوانم از پس این کار بر بیایم. ما آقای مجید احمدی که سرمربی تیم ملی ایران بود و توانست در بخش غیر پارای کامپوند قهرمان جهان شوند را کنارمان داریم، او سرمربی‌گری تیم ملی عراق را هم عهده دار بود و تجربیات خیلی خوبی دارند و می‌توانند خیلی به ما کمک کنند؛ خانم دکتر زهرا شمس که هم قهرمان این رشته و هم مربی سابق تیم ملی بودند و همین الان هم سرمربی تیم دانشگاه آزاد که چهار دوره قهرمانی را از آن خود کردند را داریم و همین چندی پیش بود که در بازی‌های پاراآسیایی به عنوان مربی اختصاصی زهرا نعمتی توانستند سه مدال را کسب کنند و به همین خاطر معتقدم کادر خیلی خوبی داریم و امیدوارم که با همین اعضا بتوانیم نتایج بهتری نسبت به دور قبل کسب کنیم.

قبل از المپیک چه مسابقاتی را در پیش دارید و فکر می‌کنید در نهایت با چند ورزشکار خانم و آقا راهی پاریس شوید؟

هدف‌مان این است که با تمام هفت ورزشکارمان در پارالمپیک شرکت کنیم چون تمام سهمیه‌های کسب شده شانس مدال برای کشورمان هستند و حتما می‌توانیم از رشته‌های پرمدال کاروان ایران در پارالمپیک باشیم.

حضور زهرا نعمتی در تیم ملی به کجا رسیده است و نظر شما درباره پیوستن او به تیم چیست؟

 در مورد زهرا نعمتی هم باید شرایط او را درک کنیم چون او حداقل نزدیک پانزده سال مداوم در کورس قهرمانی بوده و همیشه تلاش کردند و این امتداد ادامه دادن قهرمانی برای یک ورزشکار خیلی سخت است که بتواند همین روند را ادامه بدهد. بعد از بازی‌های پاراآسیایی نیاز بود که او استراحت کند و آمادگی روحی روانی مناسب را پیدا کنند، زهرا نعمتی سرمایه بزرگی برای کشور ما است و با توجه به سابقه، وجهه و شخصیتی که در جامعه بین‌المللی برای ایران دارند، به این راحتی نباید او را از دست بدهیم، من بعد از مسابقات چک هم با او صحبت کردم و به امید خدا در اردوها حضور پیدا می‌کنند و درصورتی‌که رکوردهای‌شان به حد نصاب برسد و رکوردهایی باشد که بتواند نتایج خوبی را در رقابت‌های پارالمپیک و مسابقات چک کسب کنند حتما او می‌تواند شانس اعزام داشته باشد.

بحث قراردادهای ورزشی در تمام رشته ها مورد بحث هست و این ماجرا معمولا بین ورزشکاران پارالمپیک پرچالش‌تر است، وضعیت پاراکمانداران از لحاظ مالی و دریافت حمایت مالی با توجه به پرهزینه بودن این رشته چطور است، قراردادها مناسب‌سازی شده و آیا برای حضور در تیم ملی و کسب سهمیه و مدال وعده پاداشی داده شده است؟

متاسفانه در بخش پاراتیروکمان لیگ مجزایی نداشتیم و حالا بعد از مسابقات پارالمپیک و حتی قبل از آن تلاش خواهیم کرد تا این رقابت‌ها برای ورزشکاران پارالمپیکی ایجاد شود تا بتوانند هم با باشگاه‌ها قرارداد ببندند و هم حضور و تمرینات خوبی داشته باشند، با این حال یک سری از ورزشکاران پارالمپیک در رقابت‌های المپیکی‌ها در لیگ برتر کشور حضور داشتند و در مورد قراردادها هم باید بگویم که رقم قابل توجهی ندارد، همان‌طور که برای المپیکی‌ها قراردادها قابل توجه نبود اینجا هم همین‌گونه است و دیگر همه می‌دانند که هزینه‌های تجهیزات تیراندازی با کمان خیلی سنگین است یعنی یک کمان حرفه‌ای حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه‌اش است، یک پک تیر که مصرفی و جزو ملزومات این رشته هم است نزدیک ۶۰ میلیون تومان هزینه خریدش است و خب همه این هزینه‌ها یا در بهترین حالت بیشتر این هزینه‌ها به گردن ورزشکار است. باید کمیته پارالمپیک و فدراسیون برنامه‌ریزی را برای این موضوع داشته باشند و البته حتما در حال فکر به این موضوع هم هستند تا برای تیمی که مدال‌آور هم هست آمادگی‌های بیشتری داشته تا حمایت‌های بیشتری شوند. در مورد پاداش کسب سهمیه و مدال‌های پارالمپیک هم هنوز اعلام نشده که انشاا... اگر اعلام شود برای همه رشته‌ها یکسان باشد و امیدواریم که کمیته پارالمپیک و وزارت ورزش به جمع‌بندی خوبی در این باره برسند.

اردوی آمادگی و رقابت دوستانه برای حضور پراطمینان‌تر تا پاریس هم جزو برنامه های سال آینده هست؟

یک اردوی آمادگی ۱۵ تا ۲۰ روزه در کره را در ذهن داریم که پیشنهاد آن را هم دادیم و امیدواریم به جمع‌بندی رسیده و با این اردو موافقت شود تا بتوانیم بچه‌ها را قبل از رقابت‌های پارالمپیک به سطح آمادگی خوبی برسانیم تا در رقابت‌های پیش‌رو بهتر ظاهر شوند.

حرف پایانی شما برای این گفت‌وگو

اجازه بدهید از آقای کارگری رئیس کمیته پارالمپیک تشکر کنم و به آقای کوهپایه‌زاده رئیس جدید فدراسیون جانبازان و توان‌یابان تبریک بگویم. امیدوارم با همت و تلاشی که همه دارند، ما هم در کنار این عزیزان بتوانیم نتایج خوبی در شان کشور عزیزمان ایران در رقابت‌های پارالمپیک کسب کنیم که به طور حتم کسب نتایج خوب نیازمند حمایت همه جانبه همه دوستان است.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر