خودروسازی | بازار خودرو | تولید خودرو | قیمت خودرو

رویای خودرو صفر کیلومتر / زیر ۴۰۰ میلیون نداریم!

این روزها برای خرید ارزان‌ترین خودرو ایرانی از بازار آزاد، به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارید.

رویای خودرو صفر کیلومتر / زیر ۴۰۰ میلیون نداریم!

خرید خودرو هر سال برای مردم سخت تر می شود. اگرچه خرید ملک و خودرو در همه ادوار کار دشواری است اما این روزها اگر پول خوبی دستتان نباشد حتی خرید یک پراید هم برای شما تبدیل به آرزو می شود.

از سال ۱۳۹۸ تاکنون، شاهد روند نزولی قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی در تمامی بخش‌ها ازجمله بازار خودرو بوده‌ایم. این روند در سال ۱۴۰۲ به شرایط وخیم خود ادامه داد تا قدرت خرید مصرف‌کننده ایرانی، بیش از گذشته تخریب شود. این روزها برای خرید ارزان‌ترین خودرو ایرانی از بازار آزاد، به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارید. حال آن‌که با همین مبلغ در کمتر از چهار الی پنج سال پیش می‌توانستید یک خودرو وارداتی نیمه‌لوکس خریداری کنید!

خرید ارزان‌ترین خودرو ایرانی صفرکیلومتر به رؤیا تبدیل شده است

تنها وضعیت بازار خودروهای صفر کیلومتر در ایران آشفته نیست، بلکه این آشفتگی در بازار خودروهای دست‌دوم نیز ادامه دارد. به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، تقاضای مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهای دست‌دوم افزایش یافته است. از آن‌جایی که تعداد خودروهای دست‌دوم موجود در بازار محدود است، افزایش تفاضا باعث افزایش قیمت این خودروها خواهد شد.

البته نباید تصور کرد که منظور نگارنده از افزایش تقاضا در پاراگراف قبلی، رونق بازار خودرو است. بازار خودرو در راکد‌ترین حالت ممکن طی سالیان گذشته قرار دارد و حتی تب‌وتاب شب عید نیز نتوانست این بازار را داغ کند. رکود بازار خودرو از نوع تورمی است، یعنی در وضعیت نبود تقاضا شاهد افزایش روزافزون قیمت‌ها هستیم. به گفته کارشناسان اقتصادی، عدم تحقق وعده‌های وزارت صمت و دولت باعث وقوع رکود تورمی در بازار خودرو شده است.

وعده‌هایی همچون واردات ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال، تولید خودرو اقتصادی و ارزان‌قیمت و واردات خودروهای کارکرده تنها در حد یک رؤیا باقی ماندند. حتی خودروسازان نتوانسته‌اند محصولات جدیدی که معرفی کرده‌اند را به بازار برسانند. خودروهایی همچون سایپا آریا، کادیلا، شاهین پلاس، ایکو ریرا و نسخه ایرانیزه رنو کوئید تنها در حد یک ایده باقی مانده‌اند و هنوز خبری از آن‌ها در بازار نیست!

جدول قیمت خودروهای داخلی، اسفند ۱۴۰۲:

 

خودرو قیمت در بازار آزاد
سورن پلاس XU۷P ۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو ۶ سرعته ارتقا یافته ۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU۷P ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای برقی ارتقا یافته ۷۶۶,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس پانوراما ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V۴ ۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰   
ساینا S استاندارد ۸۵ گانه ۴۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R تیپ S استاندارد ۸۵ گانه ۴۱۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین G ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد گازسوز ۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰

 وضعیت تولید خودروهای قبلی نیز شرایط مناسبی ندارد. خودروسازان از زمان آغاز مجدد تحریم‌ها تاکنون موفق نشده‌اند میزان تولید خود را با تقاضای بازار هماهنگ کنند. درنتیجه همواره بخشی از تقاضا بدون پاسخ باقی می‌ماند و ناچار است برای یافتن گزینه مطلوب خود، به بازار آزاد مراجعه کند. شرایط امروزه بازار نیز به گونه‌ای است که خرید ارزان‌ترین خودرو ایرانی صفرکیلومتر یعنی کوییک S، به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارد. بدیهی است که با حقوق پایه ۸ یا حتی ۱۰ میلیون تومانی، فراهم‌آوردن ۴۰۰ میلیون تومان وجه نقد کار آسانی برای مصرف‌کننده ایرانی نخواهد بود!

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر