صنعت خودرو | تولید وسایل نقلیه | گرانی قیمت خودرو
عمده دلیل گرانی خودرو در سال های اخیر لو رفت!
میان رشد هزینههای تولید تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو داشته و این تاثیر بویژه در بازه ۳۳ ماهه پررنگتر بوده است یعنی رشد هزینهها در بلندمدت بر قیمت خودرو بیشتر تاثیر میگذارد.
![عمده دلیل گرانی خودرو در سال های اخیر لو رفت!](https://cdn.titrekootah.ir/thumbnail/eYC3u1qsoMt3/thcIWBsskibWtGi05U8Jw_OsoV0LwhTn8CMvp_6uEZREJTOH4loqm0BBRG-3h6-_KIxmZZ5vIxGL_aYSR-VrBGd43jc8845A/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88.jpg)
قیمت خودروها تحت تأثیر عوامل متعددی قرار میگیرند. این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی میشوند. عوامل داخلی شامل مواردی مانند کیفیت و ویژگیهای خودرو، هزینه تولید، هزینه تبلیغات، سطح تقاضا و عرضه در بازار و هزینههای مرتبط با توزیع و فروش خودرو هستند. عوامل خارجی شامل مواردی مانند نرخ ارز، قیمت سوخت، تغییرات قوانین و مقررات، تحریمهای بینالمللی و شرایط اقتصادی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده خودروها میباشند. به طور کلی، قیمت خودروها تحت تأثیر تعداد زیادی از عوامل قرار میگیرد که هر کدام از آنها میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی قیمت نهایی خودرو داشته باشد.
آخرین آمار شاخص تولیدکننده که بانک مرکزی منتشر میکند مربوط به بهمن ۱۴۰۲ است. تورم ۱۱ ماهه این شاخص یعنی تغییرات آن نسبت به اسفند ۱۴۰۱ برای زیرگروه تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر برابر با ۳۷.۱ درصد است.
از سوی دیگر در این مدت تورم قیمت خودروی کوییک ۱۲.۹درصد، تیبا ۱۵.۷درصد، سمند LX ۲۵.۸ درصد و دناپلاس اتومات ۵.۱ درصد است.
از سوی دیگر در بازه ۲۳ماهه نیز یعنی در مدت بهمن امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰، تورم تولید وسایل نقلیه برابر با ۶۰درصد بوده و در این مدت تورم قیمت کوییک ۱۰۵.۷ درصد، تیبا ۱۰۷.۷ درصد، سمند LX ۱۳۴.۶ درصد و دناپلاس اتومات ۹۰.۹ درصد بوده است.
در بازه ۳۳ ماهه نیز یعنی در مدت اسفند ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولید ۱۳۱.۱ درصد رشد کرد، و قیمت فروش ۴ خودروی مذکور نیز هر یک تورم بیش از ۱۱۰ درصدی را تجربه کرد.
بنابراین میتوان گفت که میان رشد هزینههای تولید تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو داشته و این تاثیر بویژه در بازه ۳۳ ماهه پررنگتر بوده است یعنی رشد هزینهها در بلندمدت قیمت خودرو را بیشتر متاثر میکند.
نظر شما