گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تابلوسازان:

موانع جهش تولید در صنعت چاپ/ اگر تولید افزایش یابد قیمت ها نزولی می شود

نایب ریس اول اتاق اصناف گفت: صنف چاپ به دنبال جهش تولید است اما وقتی که جنس در گمرک بماند مغایرت پیدا می کند با شعار سال. اگر قرار باشد تغییری در این بخش به وجود نیاید هیچ اتفاقی در خصوص اجرای دستورات رهبری اتفاق نخواهد افتاد.

موانع جهش تولید در صنعت چاپ/ اگر تولید افزایش یابد قیمت ها نزولی می شود

صنعت چاپ و تبلیغات برای هر جامعه‌ای اهمیت بسیاری دارد. این صنعت نه تنها وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات و پیام‌ها به جامعه است، بلکه یکی از مهمترین عواملی است که به توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورها کمک می‌کند. تبلیغات، ابزاری برای ارتباط با مخاطبان و جذب مشتریان است. در عصر اطلاعات نقش صنعت چاپ و تبلیغات به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابی، برای شناخته شدن برندها و ارتقاء فروش بسیار حیاتی است. با این وجود، این صنعت نیز با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو است. از جمله مشکلات مهم می‌توان به تغییرات روز افزون در فناوری های چاپ و تغییرات در عادات مصرف‌کنندگان اشاره کرد که ممکن است باعث کاهش تقاضا برای خدمات چاپ و تبلیغات شود. علاوه بر این، رقابت شدید در بازار و فشار بر قیمت‌ها می‌تواند به کاهش سودآوری کسب‌وکارهای این صنعت منجر شود. در این راستا با احمد ابولحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تابلوسازان به گفت و گو پرداختیم و  جویای چالش ها و موانع موجود در این صنعت شدیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تابلوسازان گفت : ۸۰ درصد مواد اولیه مصرفی ماشین آلات صنف چاپ وارداتی است. مشکلات عمده ای در این صنف وجود دارد که مانع می شود تا جامه عمل بر شعار سال جدید (جهش تولید با مشارکت مردم) بپوشانیم. یکی از این مشکلات عدم ترخیص به هنگام مواد اولیه وارداتی دارای تاریخ انقضا از گمرک است، همچنین سازمان امورمالیاتی تولیدی های صنعت چاپ  را به عنوان تولیدی قبول ندارد و مالیات را  به جای مالیات تولید بر اساس خدمات دریافت می کند و با تامین اجتماعی نیز دچار مشکل هستیم.


موانع ترخیص مواد اولیه تهدیدی برای تولید داخلی
 

احمد ابولحسنی درباره چالش مواد اولیه وارداتی تشریح کرد: مشکلی که درخصوص مواد اولیه وجود دارد این است که اکثر مواد اولیه مصرفی همانند مرکب یو وی تاریخ انقضا دارند اما  مواد اولیه که وارد می شود به دلیل مشکل پرداخت ارز از جانب بانک مرکزی، در گمرک می مانند. فروشنده های خارجی موافقت می کنند که وارد کنندگان مواد اولیه را وارد کشور کنند و پس از آن ارز اختصاص داده شده توسط بانک مرکزی را برای آن ها واریز کنند، اما متاسفانه گمرک این رویه را قبول نمی کند. گمرک اعلام کرده است که ابتدا باید ارز اختصاص داده شود و پس از آن می توان برای ترخیص اجناس اقدام کرد، متاسفانه در هر بازه زمانی که مواد اولیه در گمرک بماند، برای گمرک مهم نیست و این برای صنف ما ضرر محسوب می شود.

وی گفت: صنف چاپ به دنبال جهش تولید است اما وقتی که جنس در گمرک بماند مغایرت پیدا می کند با شعار سال. اگر قرار باشد تغییری در این بخش به وجود نیاید هیچ اتفاقی در خصوص اجرای دستورات رهبری اتفاق نخواهد افتاد.
 

احمد ابوالحسنی

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تابلوسازان افزود : برای اینکه مشکل بعدی را بهتر توضیح بدهم با مثالی واضح آن را می گویم، بخش مصرف سلفون در ایران بسیار بالاست، تولیدکننده ای که در سال ۷ الی ۱۰ تن سلفون تولید می کرد برای اینکه بازار این محصول وجود دارد تصمیم به افزایش تولید می گیرد. راه حل این تصمیم واردات ماشین آلات است. تولید کننده با موافقت صنعت و معدن و تخصیص ارز نیمایی به خرید این ماشین آلات اقدام و در نهایت آنها را وارد می کند؛ به طبع وقتی تعداد ماشین آلات افزایش پیدا می کند یعنی ظرفیت تولید هم بالا می رود. شخص تولیدکننده وقتی برای واردات مواد اولیه بیشتر اقدام می کند به او می گویند که قبلا ۸ الی ۱۰ تن مواد اولیه واردات داشته  ودر حال حاضر می تواند فقط ۲۰ درصد جنس اضافه تر وارد کند، درصورتی که تولید کننده با موافقت خودشان تعداد ماشین آلات را افزایش داده و ظرفیت تولیداتش را ۴ برابر کرده است. اما اکنون با این روالی که پیش گرفته شده میزان مواد اولیه هر تولید کننده همانند سابق است .خب در این وضعیت لزومی ندارد ماشین آلات جدید وارد کرد.

چالش‌های مالیاتی در صنعت چاپ

ابولحسنی ادامه داد: معضل بعدی مسئله مالیات است فعالان صنف ما تولید کننده هستند و در جوازشان نیز تولیدی ثبت شده است، اما سازمان امور مالیاتی کشور برای اینکه از فعالان این صنف سود بیشتری بگیرد به ما نگاه تولیدی ندارد. دو وزارتخانه در دولت به فعالان جواز می دهند. اما سازمان امور مالیاتی کشور مارا به عنوان تولیدی قبول ندارد و می گویند شما خدماتی هستید.

چالش عجیب تولیدکننده های صنعت چاپ با تامین اجتماعی

نایب ریس اول اتاق اصناف خاطر نشان کرد:  از طرفی در بخش تامین اجتماعی وقتی تولید کننده قراردادی می بندد، خودش محصول را تولید می کند و یک لیست بیمه با ۱۰۰ تا ۱۵۰ کارگر به بیمه می دهد یعنی کارش را کارگران انجام می دهند اما تامین اجتماعی میگوید باید قرار داد پیمان ببندید و ۱۶ درصد از این قرار داد را به تامین اجتماعی بدهید. وقتی این درخواست ها را از صنف ما می خواهند خب نتیجه این درصد ها و پرداختی ها به افزایش قیمت محصول نهایی منجر می شود. وقتی قیمت جنس افزایش می یابد مصرف کننده قیمت ها را مقایسه می کند و به سراغ خرید محصول وارداتی می رود.

اصلاحات لازم برای رونق صنعت چاپ

 ابولحسنی عنوان کرد: اگر این موارد در سال جدید اصلاح شود ما حتما جهش تولید خواهیم داشت . مشارکت مردمی اتفاق می افتد و ما هم حرفی برای گفتن خواهیم داشت اما اگر این مواردی که به آن ها اشاره شد اصلاح نشود مطمئنم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ما باید به دستورات رهبری جامه عمل بپوشانیم و دولتمردان نیز این موانع را برطرف کنند. این مشکلات در اکثر اصناف وجود دارد و مختص صنف چاپ نیست. هر سازمان برای خود سهمیه ای ایجاد می کند و موضوع برای ما هم صدق می کند. اگر ما همچین چیزی را نداشتیم به جرات می گوییم میزان تاثیرات تحریم ها خیلی کم تر بود ، به قدری که این مسائل داخلی جلوی تولید داخلی را گرفته و هزینه تولید داخل را بالا برده تحریم ها اینچنین اثر نگذاشته بودند. در آخر دود این مسائل و مشکلات فقط به چشم مردم و مشتریان ما می رود.

وی خاطر نشان کرد: برنامه داریم در اصناف در جلسه ای با اشخاصی که صاحب نظر و تاثیر گذارند مشکلات را بررسی جمع بندی کنیم تا در نهایت گزارشات به مدیران مربوطه، وزارتخانه های مربوطه منعکس شود، که اگر فردا روزی هم بررسی نکردند ما بتوانیم به بیت رهبری گزارش دهیم که چنین مشکلاتی وجود دارد و این سازمان ها و وزارتخانه ها همکاری نمی کنند تا این گفته ها عملی شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تابلوسازان ادامه داد: در بازار هم تفاوتی وجود ندارد. مشارکت مردمی یعنی فرهنگسازی شود مردم به خرید تولیدات داخلی روی بیاورند . برای مثال در صنعت پوشاک اکثر پوشاک هایی که در بازار وجود دارد تولید ایران است اما مارک ترکیه یا کشور های دیگه را بر روی محصولات می زنند، که به نظرم این مشکل را با کمک صدا و سیما می توان رفع کرد.

رقابت ناعادلانه بین اتاق اصناف و وزارت ارشاد

نایب ریس اول اتاق اصناف ادامه داد: از دیگر مشکلات ما فعالیت های وزارت ارشاد در زمینه صدور مجوز نمایشگاه ها است. کجای قانون گفته شده که وزارت ارشاد مجوز نمایشگاه بدهد؟ اما این وزارت همچنان به این فعالیت ها ادامه می دهد در صورتی که ارشاد کارگروهی دارد به نام کارگروه مد ولباس. کار این کارگروه این است که فرهنگسازی کند و پوشاکی که به شئونات اسلامی ما نزدیک است را مدلش را تولید کند و رایگان در اختیار بگذارند تا در نهایت تبلیغ برای فرهنگسازی شود. اما متاسفانه روی آورده است به توزیع یعنی ۴ نفر مدل لباس آورده اند و به صورت مکرر مجوز های مد و لباس می دهند که هیچ سنخیتی با وظیفه ای که بر روی دوششان است ندارد، حتی با خود اتاق اصناف که وظیفه ذاتیش توزیع کالا است رقابت می کند. در مسائل دیگر هم اوضاع این چنین است حتی در چاپ.

سیر تغییر قیمت ها در سال جدید

ابولحسنی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز قیمت ها نسبت به سال گذشته تغییری پیدا نکرده است، اما با توجه به رویه که سازمان دارایی پیش گرفته است و افزایش حقوق هایی که باید برای کارگران اعمال کنیم تماما تاثیر مستقیمی بر رو قیمت کالا و محصول می گذارد. برای مثال من به عنوان تولیدکننده برای خدمات در ماه ۳۰۰ میلیون تومان برای کارگاهم هزینه می کنم اما اگر این هزینه ها تغییر پیدا کند این مبلغ به ۴۰۰ میلیون می رسد که صد در صد تاثیر در تولیدات و نتیجه نهایی می گذارد. در این موارد حتما افزایش قیمت خواهیم داشت اما در حال حاضر قیمت ها تغییری نکرده است. تنها در شرایطی خاص افزایش قیمت اعمال نمی شود آن هم این است که موانع برطرف شود و حجم تولید افزایش یابد، به طبع صد در صد قیمت ها نزولی می شود.

وی افزود: اگر اصلاح قوانین یعنی دستور العمل هایی که وزارتخانه ها اعمال می کنند اصلاح شود قطعا بازار با آرامش و مطلوبی خواهیم داشت.

نقش تبلیغات در صنعت چاپ

در مسئله تبلیغات دو مسئله مهم وجود دارد. در تمام مراحل چاپ چه تولید نهایی و چه در صادرات روند تولید محصول به کار ما ارزش گذاشته نمی شود. برای مثال برای مهمانی یا ملاقات بیمار یک بسته شکلات می خریم که کلا به ۲۰۰ گرم شکلات ختم می شود اما این مبلغی که پرداخت می کنیم هزینه شکلات نیست هزینه ارزش افزوده ای است که چاپ خانه و طراح به آن بسته بندی داده است.اما چه در صادرات و چه در عرض محصولات در داخل به این توجه نمی شود که ۲۰ درصد این مبلغ تمام شده به چاپ تعلق دارد، حتی منابعی هم برای آن لحاظ نمی شود. مشکل دیگری که در تبلیغات و چاپ رایج شده این است که به قول معروف دست در طراحی و چاپ زیاد شده است. متقاضی پروژه را به شخصی که متخصص نیست می دهد و آن فرد با تاثیر منفی وارد بازار می شود .برنامه ریزی کرده ایم که امسال تمام موارد را رسیدگی کنیم و گزارش های لازم را به گوش مسئولین و جامعه برسانیم و نتیجه آن را به مردم و رسانه اعلام می کنیم.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر