در گفت و گوی تیتر کوتاه با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح شد؛

جهش تولید در صنعت طلا با اصلاح قوانین / موانع صادرات طلا باید رفع شود

نادر بذرافشان گفت : با سرمایه گذاری و برنامه ریزی دراز مدت می توان آمار صادرات و حتی تولید طلای کشور را تغییر داد. در این خصوص مسئولین زیربط و دولت باید شرایط مطلوبی را برای اصناف محیا کنند.

جهش تولید در صنعت طلا با اصلاح قوانین / موانع صادرات طلا باید رفع شود

صنعت طلا یکی از صنایع مهم در اقتصاد کشورها است، که تولید، صادرات و مصرف آن تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور دارد. افزایش تولید طلا می‌تواند منجر به افزایش درآمد، ایجاد شغل و توسعه صادرات شود، اما مشکلاتی نیز وجود دارد که می‌تواند بر این حوزه تأثیر گذار باشد. یکی از مشکلات مهم تولیدات داخلی، مواردی مانند تصویب قوانینی غیر کارشناسانه، بدون در نظر گرفتن وضعیت اصناف کشور و مشکلات آن ها است. همچنین، نوسانات در قیمت طلا و تحریم‌های بین‌المللی نیز بر تولید و صادرات این صنعت تأثیر گذار است. بنابراین، توسعه این صنعت نیازمند سیاست‌ها، بررسی و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای مدیریت مشکلات داخلی، کنترل نوسانات قیمت است. در همین راستا برای بررسی ظرفیت تولیدات در حوزه طلا با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم به سراغ نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران رفتیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص روند تولید داخل و موانع آن توضیح داد: متاسفانه تولید در شرایط فعلی کشور عملیاتی نشده است. اما امیدواریم امسال این تغییر و این شعار به بار بنشیند و نتیجه خوبی داشته باشد. وقتی شعاری از سمت مقام معظم رهبری عنوان می شود باید در قبال آن کارهای عملیاتی صورت بگیرد و کارهای لازم برای یک ورودی مناسب انجام شود. متاسفانه حمایتی از جانب دولت نسبت به اصناف اتفاق نمی افتد و یکسری شرایط سخت و موانعی بر سر چرخه اصناف در حوزه تولید و توسعه کشور می گذارد.اصناف کشور باید در رابطه با جایگاه خود توضیح بدهند که شرایط به چه صورت است. ما با توجه به جلساتی که با رئسای اتحادیه های دیگر داشتیم و داریم بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شرایط برای تمامی اصناف به یک شکل است، آن ها  معتقدند حمایت های دولت از خوب نبوده و آن نگاه دلسوزانه و کارشناسانه نسبت به اصناف کشور وجود نداشته است .

نادر-بذر-افشان

تحولات در بازار طلا

وی افزود: در حوزه طلا شرایط بسیار و معتدل است. صنعت طلا و سکه می تواند نقش اقتصادی پررنگی  داشته باشد. طلا و سکه به عنوان بازوان اقتصادی کشور همیشه نقش مهمی در تمام کشور های دنیا دارد و میتوان از ظرفیت ها و پتانسلی این صنعت برای رونق اقتصاد کشور استفاده کرد. صنف ما از شعار سال که بسیار شعار خوبی است استقبال می کند، اما شرایط صنعت طلا در کشور ما خیلی خوب نیست و با توجه به سال جدید و شعار جدید می توان از مشارکت مردم و اصناف استفاده کنیم تا شرایط را تغییر دهیم. 

اقدامات لازم برای پیشرفت در تولید

نادر بذرافشان تصریح کرد: اگر در صنعت طلا از این ظرفیت ها استفاده شود و مشارکت اصناف و مردم نیز اضافه شود می توان شرایط خوبی را رقم زد. صنعت طلا نیز  برای اقتصاد کشور می تواند از ظرفیت هایی که دارد برای اشتغالزایی ارز آوری داشته باشد، از منابعی که داریم در رابطه با معادن گوهر سنگ هااستفاده کنیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: برای صادرات در بخش تولید شرایط صنعت طلا طی دهه گذشته خیلی ارتقا پیدا کرده است. اما این شرایط نسبت به پیشرفت کشور های دیگر کند بوده است. برای مثال سال گذشته سهم صادرات ما در حوزه صنعت طلا ۸۷۵ کیلو بوده که بسیار کم است اما کشور های اطراف مثل ترکیه در ۱۸ ماه گذشته ۷۰۰ تن صادرات طلا داشته اند. به جرات می توان گفت کشور ترکیه در ۲۰ سال گذشته از لحاظ شرایط صنعت طلا خیلی پایین تر از کشور ما بوده و گاهی اوقات نیز طلا های قدیمی و یا دست دوم را از ایران می خریدند و استفاده می کردند . پس چطور به همچین پیرفتی رسیدند؟ آن ها با سرمایه گذاری و برنامه ریزی دراز مدت توانستند فقط در حدود ۲ سال به صادرات ر ۷۰۰ تن طلا برسند و از سطح آمار صادرات ما نیز بگذرند. این همان نگاه و شعاریست که در کشور ما نیز باید به آن توجه شود و در مرحله عملیاتی قرار بگیرد.در این خصوص باید مسئولین زیربط و دولت شرایط مطلوبی را برای اصناف محیا کنند، به جای اینکه قوانین دست و پا گیری تصویب کنند که باعث شود صادر کننده به سمت صادرات طلا نرود، سعی کنند با اتحادیه ها، افراد صاحب نظر و عقلای آن صنعت به صورت تماماً کارشناسی شده جلساتی داشته باشند و چالش ها را بهتر مورد بررسی قرار دهند. 

بذرافشان افزود : بخاطر یک سری قوانین دست و پا گیر ما همیشه در صادرات و تولید با مشکلات مواجه می شویم. در این شرایط بحران تحریم ها که هستیم می توانیم از ظرفیت های کشور و از آن پتانسیلی که در حوزه طلا وجود دارد ستفاده کنیم . به جرات میتوانم بگویم اگر این بستر ها را برای اصناف، مردم جامعه، صادرکننده و تولید کننده ها محیا کنندتا پایان سال می توان در تمامی حوزه ها تغییرات بسیار خوبی داشته باشیم. قابلیت ها و ظرفیت ها در حوزه طلا برای تولید و صادرات بسیار زیاد است.

وضعیت بازار طلا در سال ۱۴۰۲ 

وی در خصوص وضعیت بازار در سال گذشته گفت: بازار در سال ۱۴۰۲ پر از التهاب و حاشیه بود و شرایط اقتصادی برای اصناف کشور مخصوصا حوزه طلا  اصلا خوب نبود. فکر میکردیم وضعبت بازار طلا در روز های پایان سال با اینکه مصادف شد با ماه مبارک رمضان بهتر باشد اما متاسفانه شرایط بحرانی بود و رکود حکم فرما. در حال حاضر هم که بازار تعطیل است و می توان گفت تا بعد از ماه مبارک رمضان و تعطیلات ۱۳ فروردین بازار باز هم حالت نیمه تعطیل دارد. و با توجه به اطلاعات میدانی که از وضعیت بازار دارم باید بگویم بازار همچنان در رکود است، فقط در اثر نوسانات بازار ارز و مقداری نوسانات بازار جهانی، بازار داخلی طلا و سکه می تواند افزایشی شود اما این افزایش موجب افزایش تقاضا نمی شود.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: قیمت ها بعد از گذشت یک ماه به ثبات رسیده است. ما در روز های پایانی سال افزایش دو سه میلیونی سکه را به یکباره داشتیم و طلا نیز ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. به نظر من افزایش قیمت آنچنانی تا بعد از تعطیلات نخواهیم داشت. چون شرایط افزایش قیمت ها به دور از انتظار بود در روز های پایانی سال در اثرتغغیر قیمت ارز این افزایش ها رخ داده است، به نظر من فعلا افزایش قیمتی تا نیمه فروردین رخ نخواهد داد. ممکن است اندکی هم کاهش قیمت داشته باشیم اما در بازه زمانی بعد آن باید ببینیم بر اساس شرایط بازار جهانی ، بازار داخلی ما چطور تحت تاثیر قرار می گیرد. آن موقع بیشتر می توان نسبت به قیمت ها در آینده نظر داد. اماانتظار نمی رود کاهش قیمت آنچنانی را تجربه کنیم فقط می توان اندکی کاهش آن هم نسبت به اوج افزایش قیمت ها را پیش بینی کرد. احتمال افزایش قیمت تا ۱۵ فروردین کم است، اما ممکن است بر اثر افزایش قیمت ها در بازار جهانی، قیمت ارز و عرضه و تقاضا نوسانات افزایشی داشته باشیم.

سخن پایانی

نادر بذرافشان در پایان افزود: امیدواریم سال ۱۴۰۳ سالی پر از شرایط خوب برای مردم جامعه و اصناف کشور باشد. با مقداری حمایت دولت و مسئولین جدید خانه ملت نسبت به حوزه اصناف و قیمت امیدوارم در رابطه با اصناف یکسری قوانین و سامانه های مطلوبی برنامه ریزی و تصویب شود. با دعوت اصناف می توانند شرایط اصناف و حوزه فعالیت آن ها را ببینند و برای برخی موانع مثل سامانه جامع تجارت که به نظرم غیر کارشناسی است فکری کنند. در حوزه ما اگر سامانه جامع تجارت عملیاتی شود شرایطی بحرانی و فاجعه باری را به وجود می آورد. یعنی یک تجربه تلخ برای صنعت طلا رقم میزند، پس یکی از موارد مهم است این است  که وقتی میخواهند قوانین را تصویب کنند در جلساتی با اصناف از اتحادیه ها و عقلای آن صنعت جویای چالش ها شوند و به صورت کاملا کارشناسی نسبت به تصویب قوانین و راه حل ها اقدام کنند تا خدای نکرده در زمان اجرا، اصناف صنایع کشور آسیب اقتصادی نبینند.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر