گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس اتاق اصناف تهران:

ثبات قیمت، کلید اصلی جهش تولید / بدون برنامه بازار ملتهب می شود

حمیدرضا رستگار ، با تأکید بر نیاز به عمل و اجرای واقعی شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" گفت: اگر همه پایبند به برنامه باشند هیچگونه چالشی، اصناف و اقتصاد کشور را تهدید نخواهد کرد.

ثبات قیمت، کلید اصلی جهش تولید / بدون برنامه بازار ملتهب می شود

افزایش تولید در بازارهای داخلی یک کشور می‌تواند تاثیرات متنوعی بر روند اقتصادی داشته باشد. افزایش تولید معمولاً منجر به افزایش عرضه کالاها و خدمات در بازار داخلی می‌شود که ممکن است باعث کاهش قیمت‌ها شود. این وضعیت می‌تواند بهبود قابل توجهی در توان خرید مردم و رفاه اجتماعی به همراه داشته باشد. از سویی افزایش قیمت دلار ممکن است باعث افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات وارداتی برای تولید شود و در نتیجه هزینه تولید برای تولیدکنندگان افزایش یابد که این موضوع ممکن است به افزایش قیمت محصولات نهایی و در نهایت افزایش هزینه‌های مصرفی برای مردم منجر شود. بنابراین، تاثیرات افزایش تولید در بازارهای داخلی یک کشور و تغییرات در نرخ ارز نیازمند سیاست‌های اقتصادی موثر و تعادل‌بخشی هستند تا اثرات منفی کاهش یابند و مزایای رشد اقتصادی تضمین گردد. در همین راستا به سراغ حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران رفتیم تا تاثیر افزایش تولید بر اقتصاد کشور و همچنین چالش های بازدارنده این موضوع را جویا شویم.

رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص شعار سال ۱۴۰۳ "جهش تولید با مشارکت مردم" گفت: مهم ترین موضوعی که همه‌ی افراد باید به آن توجه کنند این است که این شعار فقط شعار نیست، یعنی در کنار آن باید اقدام و عملیاتی هم وجود داشته باشد . موانعی بر سر اجرایی شدن جهش تولید وجود دارد که در سال ۱۴۰۲ تمامی اصناف  مختلف آن را تجربه کردند. مهم ترین چالش این بود که در انتهای ماه یا پایان سال کاری هر موضوع اقتصادی که مد نظرمان بود، غیر قابل پیش بینی بود؛ مشخص نبود چه اتفاقاتی قرار بود بیافتد. این موضوع بیانگر این است که نداشتن برنامه یا ثبات در موضوعات اقتصادی ،چه در بحث تولید و چه در بحث توزیع و صادرات، صدمات زیادی را به اصناف و اقتصاد کشور وارد کرده است.

حمیدرضا-رستگار

رستگار افزود: پایبندی به برنامه ها و عدم افزایش قیمت مواد اولیه به هر دلیلی، می تواند از بهترین عوامل برای جهش تولید باشد؛ در غیر این‌صورت بی ثباتی را در تولید، توزیع و صادرات ایجاد می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد عنوان کرد: باید یک ثبات حداقل یک ساله ای را برای انواع کالاها از جمله کالاهای اساسی و کالاهایی که با عنوان ارزش افزوده در کشور، امکان تولید آن ها وجود دارد به وجود بیاوریم. یعنی تکلیف قیمت آن محصول برای یک سال مشخص باشد تا افرادی که فعالیت های اقتصادی دارند بتوانند برنامه ریزی کنند و خود را با شرایط تطبیق بدهند، تا بتوانند با دنبال کردن یک برنامه خاص متضرر نشوند.

وی ادامه داد: ثبات در قیمت ها از جمله ثبات در قیمت های ارز ،تعرفه های مختلفی که گاها در بین راه تغییر می کند باید به وجود بیاید و همچنین تغییرات و یا سخت تر شدن قوانین  اصلاح شود، یعنی شخصی که مسئول کار اقتصادی در این حوزه است باید مراقب این موضوع باشد .

رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: مورد بعدی که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد این است که کار باید در دست مردم باشد. تا وقتی که به معنی واقعی کار مردمی نشود و هرکسی به هر دلیلی در اقتصاد دخالت کند بی ثباتی و مشکلات  همیشه وجود خواهد داشت. دخالت در امور اقتصادی نباید رخ دهد. کار اقتصادی باید به مردم و مسئولین اقتصادی بخش خصوصی سپرده شود. مثلا واحد های صنفی،  اتحادیه ها، اتاق های اصناف، اتاق های بازرگانی و اتاق های تعاون طبق قانون اساسی مسئولان اقتصادی کشور هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد درباره وضعیت بازار آهن و فولاد نیز تصریح کرد: اگر رونق ساخت و ساز وجود داشته باشد، بازار آهن و فولاد نیز می تواند بازار پر رونقی در سال ۱۴۰۳ باشد.

وی در خصوص قیمت ها در سال ۱۴۰۳ گفت: در حال حاضر افزایش قیمتی در سال ۱۴۰۳ رخ نداده است. لازم به ذکر است که متأسفانه قیمت دلار در تمام بازار ها تاثیر گذار است؛ چون به نظر من قیمت دلار باید از قیمت ریال جدا شود، مخصوصا در موضوعات داخلی مانند بازار آهن و فولاد که که امکان تولید داخلی وجود دارد و هیچ ربط و نیازی به واردات ندارد باید منقطع شود. مادامی که رویه به این صورت باشد تاثیر منفی قیمت دلار در انواع بازار ها جولان خواهد داد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در پایان خاطر نشان کرد: اگر همه پایبند به برنامه باشند هیچگونه چالشی، اصناف و اقتصاد کشور را تهدید نخواهد کرد.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر